Жената е чувство. От онова, което те връхлита веднъж в живота, но те държи дълго. Утаява се в теб, пропива се в кожата ти, в мислите ти, в същността ти. А когато усети, че те е превзела, не се свени да поиска още. И получава още. Жената е вихър. Завърта те в своя свят и те кара да танцуваш в него, но само на нейната музика. Жената е душа, дълбока като океан, в който можеш да плуваш с делфини, но и бавно да се давиш, докато не потънеш съвсем. Жената е едновременно и ангел, и дявол. Тя е свенлива и нежна, фина и крехка като цвете, обвило стъкло. Но е и невъздържана и дива, нетърпелива и рязка. Буря, побрала цялата си мощ в кутия от бижута.
Жената е любов, тя е дом, уют и семейство, път и пътуване. Огън и жупел. Жената е магия, необяснима, често неразбрана, но много желана. Жената е избор. Такъв, какъвто всеки иска да направи за себе си, а самата тя все между избори се лута. Ще ви кажат, че жената не знае какво иска. Но всъщност само жената знае какво наистина иска – всичко и нищо, разум и емоция в едно, енергия, страст и обич. Песен, по-нежна от коприна, но силна като за трима. Жената е крайност, към която всеки прибягва. Тя е стихия, от която всеки бяга, но и която всеки иска да увладее. Жената е всичко, което мъжът не е. Разбира се, и обратното е валидно.
В женския месец – така противоречив и неподвластен – в „Какво се случва“ се заговори за тази вселена, тази вечна енигма – жената. За нейния образ и подобие в света на визуалното изкуство и за внушенията, които тя има.
Според изкуствоведката Лиза Боева образът на жената изначално е сложен и нееднозначен. Той минава през различни етапи, системи и културни погледи. Навярно обаче всичко тръгва от идеалната възлюбена, иконичната дама на сърцето, от образа на една светска дама, която същевременно е и богородица. От Беатриче, без която за Данте раят е безсмислен. И стига до днешния ден, в който жената няма нужда от посредник, за да изобрази себе си – еманципирана и самодостатъчна. Въпреки това Лиза Боева е на мнение, че именно погледът отстрани е по-интересен.
Фанка Борисова е самороден талант. Художничка, чиито творби минават през душата и са дълбоко изживени. В тях винаги откриваме жената – въпреки всичко. Фанка рисува в дома за хора с умствена изостаналост, където живее. Признава, че намира спасение и радост, докато го прави. Тя е себе си и всяка друга, когато изобразява своите женски образи. В тях има енергия, финес, красота, мистика и мечтание, дързост и свобода. Често съзираме и майката, изобразена в черно-бяло, която липсва в живота на Фанка, но и чието отсъствие е накарало художничката да повярва, че изкуството е навсякъде, а жената е всичко, което човек може да поиска да бъде.
Фанка Борисова разказва още в звуковия файл.
Жената е обект на фотографията, но често е и човекът зад обектива. Виждаме я красива, независима и силна, със специфична чувствителност към света, времето и пространството. Тя не се нужда е от украшения и прекалено много цвят, а само от вяра в себе си и възможностите си.
Повече за подхода към жената във визуалното изкуство разказва фотографката Диляна Гергова.
Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация. Автор е на книгите:..
"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room. Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..
Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..
В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..
Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...
XVIII националната археологическа изложба "Българска археология 2024" се откри в чест на професионалния празник на археолога в Националния..
Колкото е необяснимо абсолютното, толкова е необяснимо и това, което ни подтиква към неговото търсене, смята актьорът Стелиан Радев. Той влиза в ролята на..
"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room. Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg