Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Изпълнителният директор на НДК – Пени Раева относно казуса с театър „Азарян“ и „ДНК пространство“

Пени Раева
Снимка: НДК

Артисти и режисьори посочиха проблеми с театър „Азарян“, като по-високи наеми, липса на отопление на залата, липса на реклама и проблем с възможност билетите да се закупуват изцяло онлайн. За тези въпроси се обърнахме към изпълнителния директор на НДК – Пени Раева, която обяснява какви са фактите довели до тези проблеми и как те могат да се преодолеят. Казусът с театър „Азарян“ е аналогичен и на казуса с „ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс“. Г-жа Раева твърди, че и двете пространства могат да съществуват при гарантиран приход за НДК в размер на 1500 лева на представление за театър „Азарян“ и 1000 лева на представление за „ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс“, за да може да се покрият и разходите за отопление. Това е изискване от ръководството, което е поставено за следващите три месеца:

„Отоплението е проблем за цялото НДК, за „Азарян“ проблемът е доста голям, защото за да има отопление в зала 2 – театър „Азарян“, трябва да се отопли целият дворец, а отоплението за вечер струва между 5 и 10 хил. лева. Сметките за парно на месец са между 200 и 300 хил. лева. Абсолютно невъзможно е, ако няма нищо друго в НДК, да се пусне отоплението. Проблемът с отоплението в цялото НДК тази година е голям, но не е от днес. Проблемът е финансов и липса на добра инфраструктура.

Въпросът с продажбата на билети е моя голяма болка. Още преди 3 години започна електронна продажба, която е на средата на изграждането си. Това е първото нещо, което исках да свърша като постъпих в длъжност. Заделили сме средства и това е едно от първите неща, които ще поправим. Преди 3 месеца имах срещи с актьори и режисьори, те поставиха въпроса да продават билети за театър „Азарян“ на други каси, освен на касите на НДК, и ние им разрешихме. НДК има възможност за реклама чрез информативни пана на фасадата, проверих тъй като имаше упреци, всички 5 пана са само за театрални постановки и продукции на театър „Азарян“. Съобщаваме събитията на страниците. Това, което е по нашите сили, ние го правим.

Когато е създавано театралното пространство, идеята е била да се печели и да се възвърнат 300 процента от вложеното да неговото изграждане в рамките на 3 години, това е една фикция, която още тогава е била странна.

В протокола пише, че театър „Азарян“ не би могъл да съществува като културен институт и да получава субсидия от Министерството на културата, както театрите, тъй като няма вариант това да бъде обработено юридически. Разходите по представленията са големи и се поемат изцяло от НДК, освен за тези, които са финансирани по други програми, по проекти, по които артистите кандидатстват. Това, което касае НДК – наемът на „зала 2“ е 4200 лева със стационарна техника, допълнително за спектакли се заявява техника за около 2000 лева, отделно реклама и други съпътстващи разходи. Едно представление излиза на НДК от порядъка на 6000-8000 лева. До този момент сме делили прихода на 50 на 50 с артистите. Загубите са огромни и не могат да се поемат. Това, което пожелахме за следващите 3 месеца, е да продължим по същия принцип, но да има гарантиран приход за НДК. От друга страна НДК е търговско дружество, колкото и това да не се харесва и на мен дори в някои моменти. Получава се колизия между статута на ведомството, финансовите резултати, които се изискват от нас и финансирането на пространства за култура.

Проблемът с ДНК е абсолютно аналогичен и там нещата опират до финанси. Няма представления, които да са върнати по друг повод. Там залата излиза с отоплението и всички съпътстващи разходи около 3000-4000 лева. Ние искаме гарантиран приход 1000 лева.

Между другото, има сключени принципни договори с „Азарян“, които гласят, че при продажба на билети под 50 процента, НДК има право да сваля представленията, ние не сме се възползвали никога от тази клауза. И при 10 процента пак се е играло.“

Дълговете към Столичната община от предишните ръководства на НДК в размер на 11 милиона лева вече са изплатени в по-голяма част от половината в рамките на управлението на г- жа Раева.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Соня Ковачева със самостоятелна изложба в галерия "Аросита"

Соня Ковачева – утвърдено име в българското артпространство, сега представя самостоятелната изложба "По пътя си..." в галерия "Аросита". Експозицията включва най-новите ѝ картини, с иновативни решения и сложни техники – винаги с интересна препратка към текстила, защото Ковачева е завършила специалност "Текстил" в Художествената академия. Творбите..

публикувано на 12.11.25 в 19:00
Войникът в униформата на човек

Войникът в униформата на човек – нова интерактивна експозиция в РИМ - Плевен

Идеята за експозицията, по думите на организаторите, се появява по време на Академия "Муза" – серия от обучителни семинари, проведени в РИМ - Плевен през март 2024 г. и организирани от фондация "Америка за България".  В ъв фокуса на експозицията е Девета  пехотна плевенска дивизия във войните за национално обединение (1912 – 1918) .  Изложбата..

публикувано на 12.11.25 в 18:12

Литературните легенди и съвременните прочити на Роза Боянова

" Литературни легенди и съвременни прочити.  Спомени за писатели и отзиви за книги " от Роза Боянова  има своята софийска премиера. В рецензията си за предходната книга на Роза Боянова "Ескизи към портрети на писатели" (2021 г.) писах, че тя "е книга Мнемозина, посветена на литературната Мнемозина в митологично-божествените ѝ смисли: памет за..

публикувано на 12.11.25 в 18:03
Васил Вълчев

Светлини от гримьорните: Битките на директора

В четири епизода "Трамвай по желание" представя на своята публика миналото и настоящето, наследството и завещанието на една от най-достойните театрални институции в България – великотърновският драматичен театър "Константин Кисимов". Първата театрална трупа в града се създава през 1870. За нуждата на театъра се закупуват декори,..

публикувано на 12.11.25 в 17:52

Ани Вълчанова с режисьорски дебют в Сатирата

На 13 ноември в Сатиричния театър "Алеко Константинов" е премиерата на спектакъла "Брадатата графиня" . Постановката, по текстове на американския драматург Нийл Саймън, е режисьорски дебют на актрисата Ани Вълчанова ( на снимката в текста ) . Позната на публиката с многобройните си театрални и телевизионни роли, Вълчанова застава за първи път от..

публикувано на 12.11.25 в 17:15