Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

19 април - Международен ден на велосипеда

Снимка: Архив, БГНЕС

19 април е Международният ден на велосипеда. Той е свързан и с първото съзнателно използване на наркотик. Точно на тази дата през 1943 г. откривателят на синтезирания наркотик ЛСД, швейцарският химик Алберт Хофман умишлено и преднамерено инжектира в пръстите си незначително количество от наркотика, който е открил три дни по-рано.

Забелязвайки промените в състоянието си, той предполага, че се разболял и тръгва от лабораторията към дома си с велосипед. Усещайки все повече действието на наркотика, той разбира какво е открил.

Темата коментира в “Нашият ден“ Цвети Георгиева, която използва велосипед, за да стигне до работното си място:

“Имам кратки пътувания с велосипед, до момента впечатленията ми са добри. Харесва ми фактът, че има инфраструктура, това е, което ме накара да тръгна да карам колело в града. Ако нямаше тази инфраструктура, никога не бих се престрашила.

Нямам смелост да сляза на платното, карам само по алеите, където те са изградени, на другите места просто бутам колелото.

Съветът ми към всеки, който се опитва да гради велоалея, е първо да мине оттам на велосипед. Настилката на много места е нарушена или някои от тях са изградени с плочки, има дупки.

Велоалеите трябва да са достатъчно широки, за да може във всяка една посока велосипедист да задмине друг велосипедист или да се разминат. Също така трябва да не криволичат толкова, трябва да бъдат почиствани зимата, което не се случва.

В много случаи преминаването през кръстовища и пресечки, през които преминава велоалеята е рисково. Трябва да се регулира движението на самите кръстовища, така че велосипедистите да могат да тръгват преди автомобилите, а не заедно с тях. Може да се помисли и за това велоалеите да бъдат по-добре обособени на самото платно или да бъдат повдигнати на нивото на тротоара.“

Чуйте пълния разговор в звуковия файл.

Темата коментира в “Нашият ден“ Иво Делин, председател на сдружението “Велоеволюция“:

“За начинаещ велосипедист е трудно да се кара в град, когато липсва адекватна инфраструктура. По-опитните велосипедисти вече са свикнали с трафика и с манталитета на шофьорите.“

Има ли още велоалеи, които свършват в нищото?

“Не само ги има, но се и увеличават. Голяма част от старите велоалеи не са продължени, новите продължават да се правят по този тип, без да се включват адекватно в пътното движение. Въпреки че в края на 2017 г. се прие една наредба, с която тези неща да се изчистят, широчината на алеите да се уголеми, от тогава изграждането на такива алеи намалява.“

Исканията по отношение на Закона за пътищата

“Преди няколко години започнаха да пишат изцяло нов закон за движение по пътищата, там бяха включени повечето от исканията ни. Едно от ключовите неща е минималното разстояние при изпреварване на велосипедист да се включи в закона, минимум метър и половина. Трябва да се предвидят адекватни велосипедни алеи, да се премахне паркирането на улици, които са много тесни. Да се направят паркинги за автомобили, където се налага.“

Нови кампании

“На дневен ред е Националният велосипеден план, над който работим от няколко месеца заедно с други организации и министерства. Съсредоточили сме се върху това административно да сме по-напред и да настигнем Западна Европа, което е още далеч в бъдещето, докато манталитета на хората и управляващите не се промени.“

Чуйте пълния разговор в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

От гражданския протест до личния бранд – духът на Русе днес

В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" журналистката Мила Василева от русенското издание "Бряг" сподели размисли за автоцензурата, за духа на свободното слово и за спецификата на общуването в един дунавски град. По думите ѝ "Бряг" е медия, която е възникнала сама и се финансира сама , без да разчита на външна подкрепа..

обновено на 08.10.25 в 13:47

365 дни история: музеят в Попово, който никога не затваря врати

В рубриката "Времето на редактора" ви срещаме с един вдъхновяващ човек – директора на Историческия музей в Попово, Владимир Иванов . Поводът за разговора е не само впечатляващата работа на екипа, но и активното присъствие на музея в дигиталното пространство. Именно страницата на музея във "Фейсбук" привлича вниманието със своята живост,..

публикувано на 08.10.25 в 12:33

Историческото пророчество на Джовани Ариги и неговият "Дълъг двайсети век"

Призната за едно от най-значимите изследвания в областта на историческата социология, книгата "Дългият двайсети век" на Джовани Ариги е отличена с наградата за високи научни постижения на Американската социологическа асоциация в категорията "Политическа икономия на световните системи" (1995). Произведението се нарежда сред класическите..

обновено на 08.10.25 в 09:33

Океанското споразумение влезе в сила, а България още се бави с ратифицирането му

Вече е факт Споразумението за океаните на ООН . То влезе в сила в края на септември след две десетилетия упорит труд на учени, природозащитници и активисти. Официалното му наименование е "Споразумение в рамките на Конвенцията на Организацията на обединените нации по морско право за опазването и устойчивото използване на морското биологично..

публикувано на 07.10.25 в 17:35

Памет за 7 октомври

Две години от трагичните събития на 7 октомври в Израел – последният ден от еврейския празник Сукот. Разкази на очевидци и близки оживяват в деня, който тази година е отново на Сукот. От сутринта медиите в Държавата Израел посвещават предаванията си на събитията от 7 октомври, когато терористични групи на "Хамас" нападнаха израелски селища..

публикувано на 07.10.25 в 16:35