Някога някъде един човек е жертвал себе си за всички нас – тези, които сме били вчера, но и тези, които сме днес. Всички знаем кой е той, но малцина сме наясно кои сме ние – вчера, днес и не по-малко утре.
Саможертвата е висша форма на човечност, но готови ли сме за нея? Можем ли да пожертваме пешка в името на играта? А човек? Какво се случва с душата, когато съзнанието предприеме този акт? Как се отразява той на другите и нужно ли е всъщност той да бъде оценен, за да пребъде? Все питания, чиито отговори могат да прозрат дори и в света на седмото изкуство.
Навръх Великден за образа на саможертвата в киното говори Деляна Манева, сценаристка на филми като „Мисия Лондон“ и „Бягство“, предстоящият филм на Виктор Божинов.
„Обикновено в киноконструкциите героят, който се жертва, има някакъв грях и именно заради него избираме да го пожертваме на сценарийно ниво. Чрез саможертвата той изкупува вината си“, обяснява тя.
Според нея образа на саможертвата можем да открием както във филми, в които тя е представена в своя чист вид, а именно – жертването на живот в името на доброто, каквито са филмите, пресъздаващи чудото на възкресението, и тези, които разказват войната; така и във филми, в чиято основа са заложени взаимоотношенията родител – дете. Във фентази филмите също.
Саможертвата е въпрос на избор и той винаги е свързан с това какво жертваш и в името на какво го правиш.
Тъй като киното отразява реалността – дори тогава, когато говори със средствата на сюреализма, проявленията на саможертвата в него се срещат не само на базата на историята, която един филм разказва, но и в самия процес на нейното създаване. Актьорите често жертват личността си, за да премине през тях друга такава; сценаристите – своята представа за филма, който са написали; режисьорите – визията за историята, която искат да разкажат, и това почти винаги е свързано с бюджет.
Според Деляна Манева първото, което кинотворецът трябва пожертва в името на филма, е собственото си его.
Повече за това тя разказва в звуковия файл. В него можете да чуете още:В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..
Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856). Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
На 28 ноември 2025 г. Сатиричният театър "Алеко Константинов" ще представи премиерата на комедията "Примадони" от Кен Лудвиг – една от най-енергичните и забавни пиеси на съвременната американска сцена. Постановката е на режисьора Калин Сърменов, който среща зрителите с остроумния свят на Лудвиг, изпълнен с обърквания, маскировки, влюбени герои..