Композиторката Албена Петрович-Врачанска представя свой авторски концерт – с музика за саксофон на Жоан Марти Фраскиер и сопраното Ксинтия Кнох. Албена Петрович-Врачанска е българска композиторка, пианистка, музикална педагожка, понастоящем живееща и работеща в Люксембург. Тя е автор на повече от 600 музикални произведения в различни жанрове. Събитието е част от 53-тия Международен фестивал "Софийски музикални седмици", носител на лейбъла за качество "Европа за фестивалите, фестивалите за Европа". "Поеми – Маски, оп. 236 са много интимни дуети, написани специално за двамата изпълнители Синтия Кнох и Жоан Марти за този албум. Цикълът е вдъхновен от идеята за скритото лице, маската като символ на страх, лицемерие, лъжа, търсене на изследване на различна идентичност във всеки от дуетите", разказва Албена Петрович – Врачанска.
"Погледнала съм към различните символи на маските в албума – общо шест израза на маски съм събрала. Една от маските е на “Наталия” – представлява чувствителна жена, която забравя истинската си личност, скрита зад грима, фасадата на дама, въвлечена в играта на демонстрация и успех, опитвайки се да скрие истината дори от себе си. Другата емблема на маската е на Commedia dell'Arte. Тя е с много феминистично съдържание, базирана на Colombine et Pantalon, и двете култови – Венециански маски, свързани с Карнавала във Венеция. Маската, отнасяща се до клоуна, е свързана с Le Favori du Roy – Любимецът на Краля, се основава на твърдението "Клоунът е мъртъв, да живее клоунът“ – перифраза на "Кралят е мъртъв, да живее кралят", съдбата на Клоуна, който трябва да забавлява, но е най-тъжният човек в света. Post Mortem – е в идеята за погребалната маска, но е вдъхновена от истинската история на скритите, тайни писма и интимния дневник на Фрида Кало, намерени много десетилетия след нейната смърт, скрити от нея по време на дългото и боледуване.“
Жоан Марти Фраскиер е динамичен музикант, той се чувства дълбоко ангажиран с днешната музика и остава винаги отворен за нови артистични преживявания. Той е член на Асоциацията Bar & Co, която се занимава с развитието и разпространението на баритон саксофон в класическата и съвременната музика. Той също така си сътрудничи с холандския колектив The Baritone Institute, като провежда майсторски класове и работилници с тях. Той е създал повече от тридесет произведения на композитори като Джоан Багес, Хосе Луис Кампана, Тимоти Харенда, Албена Петрович и Енрик Риу.
Синтия Кнох е от Люксембург и получава първото си музикално образование в Консерваторията на Еш-сюр-Алзет и Консерваторията на Люксембург. След като се обучава като танцьорка, тя учи сценични изкуства в Оснабрюк (Германия). Страстта ѝ към класическата музика обаче продължава да расте, така че тя отива да учи класическо пеене в Маастрихт (Холандия). Синтия Кнох дебютира на сцената през 2000 г. в „Уестсайдска история“ на Леонард Бърнстейн. Оттогава тя участва в много оперети, опери, солови рецитали, музикални комедии и концертни предавания. През 2012 г. тя се присъединява към André Rieu и неговия оркестър Johann Strauss и после основава своя ансамбъл „Lola Marie et Les Chats Noirs“. Тя е една от певиците, които работят с успех и в двете области на модерната и класическата съвременна музика.
Чуйте повече в звуковия файл.Международният фестивал "Българска душа на святата земя" ще се състои за десета поредна година от 10 до 15 юни в израелския град Бат Ям. Изпълнителна агенция за българите в чужбина е поканила всички наши сънародници зад граница с афинитет към изкуството да се включат в юбилейното издание на фестивала "Българска душа на святата земя" в Израел, в..
Костадина Костова, авторката на "Трето царство", се завръща с нов исторически роман, който този път е посветен на траките и по-конкретно разказва живота на Антония Трифена. След като в първата си книга ни разходи из Третото българско царство с майсторски изграден сюжет, в който си дават среща непреходните теми за силата на мечтите и тежестта на дълга,..
Цветно и сетивно пътешествие предлага четвъртата изложба на Цвети Александрова, озаглавена "Феята на цветята". Авторката представя живописна колекция, вдъхновена от красотата, нежността и пъстротата на живота. Всяка картина носи в себе си усещане за нежност, светлина и движение, превърнати в цвят. Характерно за творбите на Цвети Александрова е..
Моногамен ли е човекът в своята същност? Форма на общуване ли е сексът? За какво действително можем да говорим и какво не можем да афишираме? Защо в този секуларизиран свят думата "бог" е мръсна дума? В мисленето ни ли е най-големият ни проблем? Кое е онова качество, необходимо на човека, за да оцелее в саморазрушителния процес, към който върви –..
Лекцията "Стъпка по стъпка, знак по знак: българската везба като песен" предлага разговор за абстрактни символи. Тя препраща към шевиците и нищи същината, която тези стилизирани изображения се опитват да уловят. Лекторката Олга Николова разсъждава за хората, украсявали дрехите си с шевици, и търси възможните значения на традиционната везба за нас в..
За 16-и пореден път програма "Христо Ботев" организира поетичния конкурс за хора с увредено зрение "Зрящи сърца". Журито в състав – Бойко Ламбовски – поет и..
33-тото издание на Международния театрален фестивал "Варненско лято" беше открито с "Хамлет" – постановката на Театър "Българска армия" с режисьор..
12-ото издание на Международния филмов фестивал за ново европейско кино "Златната липа" в Стара Загора се превръща в празник на европейската култура. Той..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg