Проблемът със закъсненията и отмяната на полети в различни авиокомпании в Европа е отново актуален. Случайно или обичайно е това? Какви са решенията? Как могат да бъдат обезщетени пасажерите?
Защо една българка в продължение на 3 дни не успя да се прибере в страната от летището в Айндховен?
Частен случай на Сибила Лилова. Ето какво разказва тя в "Законът и Темида":
"През месец април си купих двупосочен билет за "Райънеър" (нискотарифна авиокомпания, най-голямата в Европа по брой превозени пътници сред всички авиокомпании и по размер на флота сред нискотарифните. Седалището ѝ е в Дъблин, Ейре) за датите 17-и и 24-ти до Айндховен да гостувам на моя приятелка там. Нямах никакъв проблем с отиването. Докато бях там, чух, че има доста проблеми с различни авиокомпании в Европа. На 24-ти с добро настроение имах намерението да се върна, но започна едно закъснение – първо час, после – два, докато сме на летището. Самолетът беше пълен – много сънародници с много деца (две трети от самолета). След като чакахме два часа, на таблото беше изписано, че нашият полет се е пренасочил самолетът за Кьолн. Естествено в 10.15 вечерта в чужда държава на чуждо летище доста те смущава. Звъннах на мой приятел пилот и той ми каза, че нашият самолет е излетял от София за Айндховен. И той също беше изумен и нямаше представа какво се случва. Изведоха ни на летището и пред нас нямаше самолет, направихме едно кръгово движение и ни върнаха отново на Изход Чакащи. И това е целият самолет – около 200 човека.
Отидохме към гишето на "Райънеър", стана голямо напрежение и за да им се махнем от главата, ни казаха да се обърнем към "Райънеър". В този момент вече техният сайт беше блокиран и не даваше никаква информация. На гишето ни казаха: "Утре ще получите информация". Часът вече беше 22.30, а Айндховен е от малките летища и в 23 ч. се заключва. Когато попитахме как да се придвижим, къде да преспим, как ни обезщетяват – нищо не ни предложиха и ни казаха да се обърнем към "Райънеър". Никой не ни даде никаква информация – до ден-днешен не съм получила дори имейл от "Райънеър". След като се оказа, че "Райънеър" не могат по никакъв начин не могат да ни осигурят нито хотел, нито транспорт, се оказа, че всеки трябва да се спасява поединично. Напрежението ескалира. Каква беше моята изненада, когато на другия ден разбрах от сайта на "Райънеър", че при канселиран полет аз трябва да си купя нов билет за най-близката дата. Естествено, в близката седмица въобще нямаше такъв полет. От "Райънеър" и до момента – НИЩО."
Как пасажерите могат да потърсят правата си при подобна ситуация? Коментар на юриста адв. Александър Иванов:
"За съжаление в момента има много голям проблем в Европа с полетите, защото след пандемията, която доведе до голямо сливане на количеството полети, разни компании, летищни оператори, въздушен контрол са съкратили много служителите. И сега, когато се възстановява много рязко, няма хора и това води до адски много закъснения, промени и въобще проблеми по много европейски летища.
В тези случаи пътниците имат права, които са защитени от Регламента на ЕС. Основното е, че тази авиокомпания трябва да се погрижи за тях. Както е останала пътничката три дни в Айндховен, компанията "Райънеър" е трябвало да ѝ осигури хотел за това време. Но такова нещо не се е случило и те не са компенсирани дори с информация.
Това много често се случва, особено с нискотарифните авиокомпании. Много често пътниците остават като в "небрано лозе", ако авиокомпанията не осигури хотел. Затова трябва да си пазите всички доказателства за направените разходи – касови бележки, фактури... И когато се приберете, авиокомпанията е длъжна да ви възстанови всички тези разходи. Освен това Регламентът предвижда правно обезщетение, като то зависи от това каква е причината за полета. Ако е някаква зловредна причина, която не е отговорност на авиокомпанията, не се дължи обезщетение. Но и в този случай се дължат тези разходи за хотели – те във всички случаи трябва да бъдат възстановени."
Чуйте повече от звуковия файл.
На 25 февруари София ще бъде домакин на 11-ото издание на международния форум за иновации Innovation Explorer . Тазгодишното мото на събитието – " Екстремен свят" – отразява динамиката и предизвикателствата на съвремието ни, коментира основателката на форума Леона Асланова в ефира на предаването "Време за наука". Форумът ще постави фокус..
Всеки от нас, поне веднъж в живота си, се е питал: "Защо нямам тези способности?" – било то физическа издръжливост, интелектуална острота, изключителен талант или необикновена красота. Въображението ни неизменно ни тласка към размисъл за границите на човешките възможности и начините за тяхното преодоляване. Но докъде може да ни отведе това желание..
В рубриката "Времето на редактора" обръщаме внимание на една дългогодишна традиция, свързана с почитта към Васил Левски в град Карлово. Учениците от Средно училище "Васил Левски" продължават да пазят спомена за Апостола на свободата чрез ежегодни театрални постановки, които се радват на голям интерес от страна на жителите на града. Днес, в..
Колко опасни са вейповете? Ново проучване наскоро даде малко повече яснота за рисковете от употребата на вейпове. Вейповете станаха алтернатива на наргилето. Рекламите им са навсякъде в социалните мрежи. Инфлуенсъри и модели организират игри и ги подаряват. Те имат този "куул фактор". Рекламната кампания на една от марките е "Новото..
В рубриката "Разговорът" диригентът Йордан Камджалов и ръководителят на Първото частно училище и детска градина "Д-р Мария Монтесори" – Мая Василева, споделят своите възгледи за силата на музиката, образованието и духовността в изграждането на достойно общество. Музиката като мост към безсмъртието На 152-рата годишнина от гибелта на..
В поредното съботно издание "За здравето" използвахме много военни термини, но говорихме по важни теми, може би най-болезнените за родната здравна система..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до..
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg