Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Галин Стоев, който си поиска театър

Снимка: @ApolloniaFestival

В театъра ти непрекъснато си във взаимоотношения с пълната липса на утилитарен смисъл или с безсилието му да промени света. От друга страна обаче имаш отношения и със съзнанието, че той не може да промени света, но може да промени един човек, а това вече е много голяма стъпка. Режисьорът и директор на Националния театър на Тулуза Галин Стоев постепенно осъзнава тази власт, тази сила, която сцената притежава. Така се запознава и с отговорността за нея.

"В България властта на първо място се свързва със злоупотреба и след това с отговорност. Но това се случва в незрели общества, в които включително и политиците си мислят, че могат да извъртят един алъш-вериш, докато се политици, и с това приключва целият им хоризонт. Това аз намирам за дълбоко трагично. Винаги съм мислел, че политиката – затова и не мога да се занимавам с политика – е за хора много умни, много внимателни, които имат идеали и далечно зададена цел и тя е свързана с добруването на цялото общество, а не на една определена група. Така че да, театърът поне има силата и мощта, властта да говори за тези неща, а пък както се казва в Библията: който чул – чул", каза той в "Артефир".

От шест месеца Галин Стоев се чувства безсилен заради това, което се случва в Украйна. Според него в момента цари дехуманизация, а тя убива творчеството. Спасява го обаче фактът, че може да избяга в репетиции и да говори за тези неща по свой начин.

"Човешкото същeство има суперсила да алхимизира разни неща и мисля, че творчеството е такъв вид алхимизиране на неща, с които не можем да се справим на друг терен. Тогава театърът би трябвало да се опита да превърне този гняв или това безсилие в нещо градивно. Или да изправи човека срещу собствените му страхове, бягства и опити, включително ежедневни – да избягаш от това или да решиш, че то не те засяга. Но днес сме в толкова свързан свят, че не може да не те засяга, т.е. няма къде да избягаш", допълва още Стоев. 

Според него в днешно време не е възможна и т.нар. вътрешна емиграция, измислена от тоталитарния режим, с която някои хора се затварят в пространство, където цензурата не може да се намеси.

"Няма къде да се бяга, това е лошата новина. Добрата е, че след като няма къде да се бяга, трябва да останем и всеки да си свърши работата – кой колкото може", твърди той.

Възможното днес е да се изправим очи в очи с всички отлагани въпроси, смитани под килима. Килимът вече е планина, а какво искаме да оставим след нас като свят е задача с повишена трудност, но не и нерешима.

Как обаче се иска театър не във Франция, а тук – в нашата страна, в която еволюцията бавно настъпва? Какви са отраженията на режисьора и отговорностите на директора? Какво самочувствие е нужно, за да си начело на един небългарски театър? В каква свобода на сцената и извън нея могат да живеят младите таланти?

На всички тези и други въпроси Галин Стоев отговаря в звуковия файл. Точно както направи в рамките на “Аполония” 2022, където разказа каква е "Цената на успеха" в ежегодните срещи на популярни и успели български творци с тяхната публика и където проведе майсторски клас по актьорско майсторство и режисура.


По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Жак Одиар

Жак Одиар разкритикува поведението на Карла София Гаскон

Френският режисьор на мюзикъла "Емилия Перес"  Жак Одиар разкритикува поведението на испанската актриса Карла София Гаскон и се разграничи от нея. Реакцията му е продиктувана от противоречивото ѝ държание, след като нейни расистки и ислямофобски туитове станаха обществено достояние.  Карла София Гаскон, звездата от мюзикъла "Емилия Перес", е..

публикувано на 07.02.25 в 14:15

Яна Гайсвайлер: Пейзажи на границата между сън и действителност

Прозирни златни облаци, загадъчни мъгли, усещане за притаени в тях обитатели – това са световете, които оживяват в платната на Яна Гайсвайлер. Днес, в 18:00 часа , тя открива своята изложба живопис в художественото пространство на "Шипка" 6 в София. Експозицията ще бъде достъпна за посетители до 25 февруари в зала 1С . Освен изявена..

обновено на 07.02.25 в 09:46

Пловдивският театър подготвя спектакъл, вдъхновен от българската поезия

Драматичният театър в Пловдив подготвя новаторски мултижанров театрален спектакъл под заглавието "Влюбеният дирижабъл". Постановката ще бъде изградена върху драматургична основа, вдъхновена от класически български любовни поеми . Зад този амбициозен проект отново стои утвърденият творчески тандем – драматургът Александър Секулов и режисьорът..

обновено на 07.02.25 в 09:22

Езикът на философите и поетите – честваме гръцкото слово

На 9 февруари отбелязваме Световния ден на гръцкия език . За първи път този ден е честван през 2017 година в памет на националния поет Дионисиос Соломос . Той е автор на поемата "Химн на свободата" , чиито първи две строфи формират националния химн на Гърция и Република Кипър. Колегата от Гръцката редакция на Радио България Агапи..

обновено на 07.02.25 в 09:03

Спектакъл по текстове на Бродски

За първи път спектакълът "Бродим из Бродски", който изследва света на Йосиф Бродски, ще се играе на 7 февруари от 19.30 ч. в Червената къща в София. Постановката на Университетския театър на НБУ е с режисьор доц. Снежина Петрова, чиято е и драматургичната композиция. Хореографията е на Марина Хараламбова, а композитор е Юлиан Стоичков.  Участват Ани..

публикувано на 07.02.25 в 08:45