В театъра ти непрекъснато си във взаимоотношения с пълната липса на утилитарен смисъл или с безсилието му да промени света. От друга страна обаче имаш отношения и със съзнанието, че той не може да промени света, но може да промени един човек, а това вече е много голяма стъпка. Режисьорът и директор на Националния театър на Тулуза Галин Стоев постепенно осъзнава тази власт, тази сила, която сцената притежава. Така се запознава и с отговорността за нея.
"В България властта на първо място се свързва със злоупотреба и след това с отговорност. Но това се случва в незрели общества, в които включително и политиците си мислят, че могат да извъртят един алъш-вериш, докато се политици, и с това приключва целият им хоризонт. Това аз намирам за дълбоко трагично. Винаги съм мислел, че политиката – затова и не мога да се занимавам с политика – е за хора много умни, много внимателни, които имат идеали и далечно зададена цел и тя е свързана с добруването на цялото общество, а не на една определена група. Така че да, театърът поне има силата и мощта, властта да говори за тези неща, а пък както се казва в Библията: който чул – чул", каза той в "Артефир".
От шест месеца Галин Стоев се чувства безсилен заради това, което се случва в Украйна. Според него в момента цари дехуманизация, а тя убива творчеството. Спасява го обаче фактът, че може да избяга в репетиции и да говори за тези неща по свой начин.
"Човешкото същeство има суперсила да алхимизира разни неща и мисля, че творчеството е такъв вид алхимизиране на неща, с които не можем да се справим на друг терен. Тогава театърът би трябвало да се опита да превърне този гняв или това безсилие в нещо градивно. Или да изправи човека срещу собствените му страхове, бягства и опити, включително ежедневни – да избягаш от това или да решиш, че то не те засяга. Но днес сме в толкова свързан свят, че не може да не те засяга, т.е. няма къде да избягаш", допълва още Стоев.
Според него в днешно време не е възможна и т.нар. вътрешна емиграция, измислена от тоталитарния режим, с която някои хора се затварят в пространство, където цензурата не може да се намеси.
"Няма къде да се бяга, това е лошата новина. Добрата е, че след като няма къде да се бяга, трябва да останем и всеки да си свърши работата – кой колкото може", твърди той.
Възможното днес е да се изправим очи в очи с всички отлагани въпроси, смитани под килима. Килимът вече е планина, а какво искаме да оставим след нас като свят е задача с повишена трудност, но не и нерешима.
Как обаче се иска театър не във Франция, а тук – в нашата страна, в която еволюцията бавно настъпва? Какви са отраженията на режисьора и отговорностите на директора? Какво самочувствие е нужно, за да си начело на един небългарски театър? В каква свобода на сцената и извън нея могат да живеят младите таланти?
На всички тези и други въпроси Галин Стоев отговаря в звуковия файл. Точно както направи в рамките на “Аполония” 2022, където разказа каква е "Цената на успеха" в ежегодните срещи на популярни и успели български творци с тяхната публика и където проведе майсторски клас по актьорско майсторство и режисура.
Френският режисьор на мюзикъла "Емилия Перес" Жак Одиар разкритикува поведението на испанската актриса Карла София Гаскон и се разграничи от нея. Реакцията му е продиктувана от противоречивото ѝ държание, след като нейни расистки и ислямофобски туитове станаха обществено достояние. Карла София Гаскон, звездата от мюзикъла "Емилия Перес", е..
Прозирни златни облаци, загадъчни мъгли, усещане за притаени в тях обитатели – това са световете, които оживяват в платната на Яна Гайсвайлер. Днес, в 18:00 часа , тя открива своята изложба живопис в художественото пространство на "Шипка" 6 в София. Експозицията ще бъде достъпна за посетители до 25 февруари в зала 1С . Освен изявена..
Драматичният театър в Пловдив подготвя новаторски мултижанров театрален спектакъл под заглавието "Влюбеният дирижабъл". Постановката ще бъде изградена върху драматургична основа, вдъхновена от класически български любовни поеми . Зад този амбициозен проект отново стои утвърденият творчески тандем – драматургът Александър Секулов и режисьорът..
На 9 февруари отбелязваме Световния ден на гръцкия език . За първи път този ден е честван през 2017 година в памет на националния поет Дионисиос Соломос . Той е автор на поемата "Химн на свободата" , чиито първи две строфи формират националния химн на Гърция и Република Кипър. Колегата от Гръцката редакция на Радио България Агапи..
За първи път спектакълът "Бродим из Бродски", който изследва света на Йосиф Бродски, ще се играе на 7 февруари от 19.30 ч. в Червената къща в София. Постановката на Университетския театър на НБУ е с режисьор доц. Снежина Петрова, чиято е и драматургичната композиция. Хореографията е на Марина Хараламбова, а композитор е Юлиан Стоичков. Участват Ани..
Вечно живият театър и класическата драматургия са неговата страст. Той е български режисьор с европейско измерение като творец, магьосник за актьорите...
Веднъж годишно концертната поредица "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" прави концерт-подарък за публиката – при вход свобден , както в..
Нашият екип никога не е оставал далеч от най-сериозните и важни дискусии в обществото на тема "здраве". Една от тях – разграничаването и систематизирането..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg