Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Христо Добринов: За най-нежния инструмент в класическия симфоничен оркестър

За менторството в областта на изкуствата и защо практическото предаване на опит към по-млади колеги e толкова важно в "Нашият ден" разказва  Христо Добринов, първа флейта в токийския симфоничен оркестър Yomiuri Nippon Symphony Orchestra.  Причината да прелети огромното разстояние от Токио до София е неговият тридневен майсторски клас, организиран от  Националното музикално училище "Любомир Пипков".


"Започнах да свиря на флейта на около 8 годишна възраст, но истинският интерес към флейтата започна на доста по-късна възраст. Благодарение на моята първа учителка Стиляна Ставрева, тя успя да изгради с много любов и търпение основните навици, без които никой не може да постави базата на развитието си в бъдеще", казва маестро Добринов. 

И допълва, че едно дете на осем годишна възраст не е добре развито, за да изпълнява чисто физически, тези функции, които се изискват от човек да свири на флейта. Флейтата е най-нежният инструмент в класическия симфоничен оркестър. За свирене на флейта се изисква точно същия капацитет въздух, който се изисква да свирене на туба. 

"Интерес към музикалния инструмент е едно, музикалност е друго и здрави нерви и желание за работа в дълъг период от време, това са съвсем различни аспекти, особено за едно начално развитие на децата, които ще започнат да се занимават професионално с музика“, споделя виртуозният флейтист.

Интеракцията с младото поколение флейтисти е, че се създава една атмосфера по времето на майсторския клас, която е много трудно да се случи в друга ситуация. Поради, това че може би 90% от хората, които са на това място, по това време, предимно се интересуват от свиренето на флейта.

"Останах доста приятно изненадан от цялостното ниво на учениците, които успяха да вземат участие в тридневния майсторски клас. От друга страна не съм изненадан, защото това е нормалният поток и посока в която винаги съм очаквал да се случи развитието на българската флейтова школа“, посочва маестрото.

Майсторският клас на Христо Добринов в България

Споделя, че той е от групата на флейтистите, които са преминали през школовката на Георги Спасов, един от основателите на модерната флейтова школа в България, тъй като той успя да предаде натрупания си опит в годините директно с неговото обучение с флейтисти от световна величина, като Пиер Рампал, Ален Марион и Орел Николе. Той успя да създаде едно ядро млади тогава колеги, които в момента предават своя преподавателски опит.

На 29 ноември ще бъде излъчена втората част на интервюто с флейтиста Христо Добринов в което, той разказва как е извървял своя път на кариерно развитие.

Повече да тайните за най-нежния инструмент, можете да чуете от Христо Добринов в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45