Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо век по-късно отново не ни се ходи в Народния театър?

Снимка: Ани Петрова

Всеки, който е имал шанса да поеме дъх в този живот и да се опита да му оспори правото да ни учи – къде чрез символика, къде чрез абсурд, навярно вече е разбрал, че всичко в същия този живот се случва за втори път. Та понякога и за много повече. Историята – личната, но и всеобщата – го доказва. Сега, когато мислим за Народния театър, опитваме се да проумеем случващото се зад стените му, да разсъждаваме въпрос на политика ли е, или на етика, че защо не и на естетика, историята пак същото ни показва.

Връщаме се в 20-те години на XX век и отново се блъскаме във въпросите, които и днес ни вълнуват. "Защо не ми се ходи в Народния театър?", пита Елин Пелин във вестник "Развигор", а Иван Вазов му отговаря "Всичко лошо, всичко грозно, всичко сбъркано там! Вярно ли е това?". Две от най-големите имена в българската литература разсъждават над нуждата от символизъм и силата на творческия дух. За "старото, родено при други условия", но и за "вечно младия гений на изкуството", който върви напред. А в основата на този и много други разговори е пак Народният театър, който изглежда не за първи път се оказва в центъра на публичния дебат.

Какво научихме обаче от това? Кои процеси са дърпали и продължават да влекат към гибел българския театър? И може би много по-важният въпрос е ЗАЩО. С днешна дата навярно трябва да мислим, че проблемът е политически, но тя, етиката, не би ли трябвало да е на първо място? Не е ли именно тя тази, която влияе и на естетиката? За какво се спори днес и какво се ражда от дебата, ако въобще има такъв? Със сигурност не е истината, защото тя се скрила някъде и не вярва на очите си. Театърът отново не е на сцената, а играе извън нейните рамки.

За всичко това стана дума в ефира на програма "Христо Ботев" – не за друго, а защото се опитахме да разберем "Какво се случва" днес в театъра, когато всичко се случва за пореден път.

Според театралния режисьор Лилия Абаджиева българският театър е стигнал до разпад както на етическо, така и на естетическо ниво. Формата на финансиране, приложена от дванайсет години насам – т.нар. делегиран бюджет, е унищожила природата на театралното, а последните събития, свързани с Народния театър, са резултат от много дълбоки процеси, които говорят за належаща промяна.

"Необходимо е да бъдат въведени някакви регулаторни правила, да се коституират нови правила и по никакъв начин да не се превръща един държавен културен институт, какъвто е всеки български театър, в самодържавие и еднолично управление на една-единствена личност, която понякога е способна да разруши достиженията на поколения преди нас, които са вграждали етиката си, морала си и моженето си, артистизма си в историята на българския театър", каза тя в "Какво се случва".

Мария Касимова-Моасе, журналист и разказвач, който има история с театъра, е на мнение, че сме чувствителни към нашите национални институции и в този случай е логично да следват "оставки" и на зрителите.

"И без това тези институции не са кой знае колко много, и без това във всичко друго не намираме опора на нашия собствен, личен, човешки патриотизъм към страната, която обитаваме и която обичаме. И когато видиш, че пред очите ти се случват едни неща, които имат свои опашки и тези опашки не водят до нищо добро, на теб ти е обидно, че това става така и че такива места като националния ни театър всъщност стават арена на едни тихи политически назначения. Дори да не е така, то така изглежда и така би функционирало, защото хората не са глупави. Така че някак ми се струва съвсем логично да има едно такова отношение и към театъра – това назначение да се отрази реално и на зрителския интерес."

Това, което истински радва Мария Касимова в този конфликт обаче, е силната реакция на хората, които са част от екипа на Народния театър, на всички онези, които "през годините не клекнаха, не се предадоха, не се примириха и не влязоха в статуквото", на граждански активните хора, които работят на полето на културата, защото точно тази демонстрирана непримиримост всъщност задава посоката, към която трябва да вървим.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Златна роза" 2025 – награди

Новият филм на Стефан Командарев е големият победител на 43-тия Фестивал на българското кино “Златна роза”.“Made in EU” получи  наградата за най-добър филм, защото е безкомпромисна кинотворба, която освен че отразява духа на съвремието в България, тесногръдието, страха и покорството, внушава и надежда в младите хора. Филмът взе и наградата на..

публикувано на 24.09.25 в 11:15

"Децата на джаза" събират три поколения на сцена в Шумен

Предстои шестото издание на фестивала "Децата на джаза" – Шумен . Той се организира от Общински младежки дом – Шумен , в партньорство с Jazz FM , и традиционно се подкрепя от Министерството на културата и общината . Това издание чества покойния професор Добри Палиев – основоположник на съвременната българска перкусионна школа, развил..

публикувано на 24.09.25 в 10:03

Варна посреща нов театрален фестивал с мото "Театърът се вълнува"

Първото издание на новия Черноморски театрален фестивал ще се проведе във Варна от днес до 28 септември . Слоганът тази година – "Театърът се вълнува" – търси паралели между изкуството и морето. В концепцията е заложена идеята за творчески обмен на силни съвременни послания. Това става ясно и от самата програма, която включва както..

публикувано на 24.09.25 в 09:33
Милена Червенкова

Арт театър открива своя 34-ти сезон със спектакъла "Кучета"

След 5-годишна пауза Авиньонският  ни  спектакъл  “Кучета” под режисурата на проф. Александър Великовски  се завръща с изцяло нов актьорски състав , за да открие новия театрален сезон на Арт театър с премиера на 26 септември от 19.00 ч. в зала 2 “Азарян” на НДК –  съобщи в “Артефир” директорът на театъра, актрисата Милена Червенкова . През..

публикувано на 24.09.25 в 09:05

Филмът на Стефан Командарев "Made in EU" е големият победител на "Златна роза"

43-то издание на Фестивала на българския игрален филм "Златна роза" отличи най-добрите филми за 2025 година – разказва в "Нашият ден" Юлия Владимирова. Големият победител в тазгодишното издание на фестивала е новият филм на Стефан Командарев "Made in EU" , който беше награден в категорията за пълнометражен филм и получи наградата на младежкото..

публикувано на 24.09.25 в 09:00