Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Моят сън" на ансамбъл "Пигмалион" – романтичен проект, вдъхновен от музиката и словото на Шуберт

Снимка: ensemblepygmalion.com

Реномираният френски ансамбъл "Пигмалион" гостува на 20 октомври в Двореца на изящните изкуства Bozar в Брюксел с интересна и стилна програма, озаглавена "Моят сън". Концертът бе дирижиран от Рафаел Пишон - основател и ръководител на състава, включващ оркестър и хор. В изпълнението участва и бележитият френски баритон Стефан Дегу.  Съдържанието на програмата е вдъхновено от енигматично писмо, което Франц Шуберт пише една сутрин през 1822 г. В текста оживяват всичките душевни вълнения на композитора - неговото скитничество, самота, утеха, любовно разочарование. Брат му Фердинанд Шуберт определя написаното като "Моят сън". В него разказвачът е прогонен два пъти от бащиния си дом. Шуберт споделя: "Дълги години пеех песни. Когато исках да възпея любовта, тя се превръщаше в мъка. А като пеех за скръбта, тя ставаше любов". Вдъхновени от тези редове, Рафаел Пишон и музикантите на "Пигмалион" създават романтично платно, включващо както забравени музикални страници, така и утвърдени шедьоври на Шуберт, Вебер и Шуман.

Стефан Дегу
Концертът бе в три части. Първата, наречена "Плач",  започна с Coronach - четвъртото от седем песнопения за женски хор, написано от Шуберт по текст от "Жената от езерото" на Уолтър Скот. Изразителните женски гласове оплакват смъртта на Дънкан.  Coronach е традиционна погребална песен в Шотландия и Ирландия, изпълнявана от певци или свирена на гайда. Баритонът Стефан Дегу изпълни две арии - първата бе от  незавършената и забравена оратория на Шуберт "Лазар". Втората бе спокойната, тъжна песен за небесната девойка от операта "Алфонсо и Естрела". В този откъс бащата на главния герой – Фролиа, разказва печалната история на ловджия, примамен от прелестите на девойка във фаталния капан на илюзорен замък. Дегу изпълни песента с хубаво легато и впечатли с мек, топъл вокал, завиден гласов обем и солидна техника. 

Ансамбъл "Пигамлион" е основан през 2006 г. от Рафел Пишон по време на следването му в Парижката консерватория. Съставът е специализиран най-вече в изпълнението на барокова музика. Оркестрантите свирят на оригинални исторически инструменти.  Миналият сезон "Пигмалион" бе резидентен състав на престижната Филхармония на Есен. Там музикантите изнесоха седем концерта, сред които бе и тематичната програма "Животът на Христос", включваща кантати на Йохан Себастиан Бах. В началото на този сезон те участваха и в новата постановка на "Лакме" на Делиб в Парижката Опера Комик. За име на ансамбъла служи известният скулптор от гръцката митология Пигмалион, създаващ прекрасни статуи от слонова кост. Той е най-известен с това, че се влюбва в едно от своите творения.


Втората част от концерта в Bozar носеше името "Миражи". Стефан Дегу изпя песента "Двойникът" по текст на Хайне от цикъла "Лебедова песен" на Шуберт в аранжимент на Франц Лист. Баритонът изобрази внушително  чувствата на бродещия през тихата нощ скитник, завърнал се в града на своята любима, за да намери дома й пуст. Оркестрантите на "Пигмалион" водени от всеотдайния и вдъхновен  Рафаел Пишон изсвириха Осмата "Недовършена" симфония  на Шуберт с голям романтичен устрем, чист, прецизен щрайх, прекрасни сола на дървените духови инструменти. Двете части на произведението бяха разделени от великолепната песен на Русалката от операта "Оберон" на Вебер, изпълнена красиво от сопраното Джудит Фа , както и от "Морската фея" - един от шестте романса за женски хор на Роберт Шуман. Вторият дял завърши с драматичната ария на Лиазарт от "Еврианта" на Вебер. Творбата се счита за предшественик на Вагнеровия "Лоенгрин", а характерът на героя Лиазарт е много сходен с този на Телрамунд. В този номер Стефан Дегу демонстрира цялото си вокално майсторство - способен да извайва нежни кантилени, последвани от бурни драматични кулминации. 

47-годишният френски певец е сред най-успешните баритони днес. Репертоарът му е изключително разнообразен и включва творби от Клаудио Монтеверди до Оливие Месиен. Стефан Дегу се чувства удобно както в оперни роли, камерни рецитали, така и в кантатно-ораториални творби. В началото на следващата година баритонът ще се завърне в Брюксел за централната роля в "Евгений Онегин" на Чайковски. 

В последната част от концерта, озаглавена "Смърт и преображение", Дегу ни пренесе в небесното царство с арията на Доктор Марианус "Как волният простор духа омая" от третата част на "Сцени из Гьотевия Фауст" на Шуман. През целия концерт бях най-силно впечатлен от плавната, елегантна във всички динамики вокална емисия на певеца; перфектно изравнен глас във всички регистри. Райската атмосфера допълниха и два красиви фрагмента - нежната мелодия на хора "Блажен и спокоен" от ораторията "Лазар" и псалмът "Бог е моят пастир" на Шуберт, в който в съпровод на арфа женските гласове ни пренесоха в друго измерение. На бис Стефан Дегу подари на сравнително малобройната, но ентусиазирана публика в Bozar рафинирано изпълнение на Песента към Вечерницата от "Танхойзер" на Вагнер. Музикантите от "Пигмалион" записаха творбите от програмата на "Моят сън" тази година, а компактдискът излезе на пазара в началото на октомври.


Снимки: Jean-Baptiste Millot
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55

"Калас и Онасис" – опера-мюзикъл за любов, ревност и предателство

На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..

публикувано на 30.11.24 в 08:50

Александрина Милчева на 90 години

"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..

публикувано на 30.11.24 в 08:10
Бубакар Траоре на Международната конференция PIN в Скопие, 28 ноември 2024

Най-великият жив блусмен от Мали с концерт в София

Бубакар Траоре  (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..

публикувано на 29.11.24 в 20:07

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 декември 2024

1 декември Свири Филхармонията на Арговия с диригент Рюне Бергман 3.00 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Анри Бюсер (аранжимент), Малка сюита. 3.15 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Концерт за тромпет в Ми бемол мажор. Солист: Уле Едвард Антонсен (тромпет). 3.31 часа – Джузепе Тартини (1692-1770), Ейвинд Уестби (аранжимент), Концерт за тромпет в Ре мажор...

публикувано на 29.11.24 в 11:42