Шарлоте Шмиц е документална фотографка, чийто артистичен подход предизвиква традиционните документални практики. По този начин тя изразява личните си възгледи по теми, свързани с жените и миграцията. Авторката израства в датското малцинство в Германия и учи документална фотография във Университета в Хановер. Работите на Шарлоте се публикуват в международни медии, сред които Der Spiegel и The Washington Post. Имала е самостоятелни изложби в САЩ, Турция, Австрия и Япония. The British Journal of Photography я определя като един от авторите, "които да следим през 2019-а". Тя е първата носителка на наградата FotoEvidence W за нейната серия "La Puente", публикувана като книга през 2019 г. В средата на март 2020 г. основава "The Journal" – глобален фотографски колектив от няколкостотин жени и небинарни фотографи. Понастоящем Шарлоте се намира на германско-датската граница и е изследовател за "National Geographic".
Светлана Бахчеванова е изпълнителна директорка на Международното издателство за социално ангажирана фотография "FotoEvidence Press". Тя е българо-американска фотожурналистка и съоснователка на "FotoEvidence" (2010 г.). Опитът ѝ като фотожурналистка и активистка за човешки права започва в първия антикомунистически вестник в България (1988 г., в. "Демокрация"). Днес тя ръководи организации, които подкрепят фотографи като нея и бившите ѝ колеги, които внасят светлина в тъмни места и подтикват хората към действие.
Книгите, които Светлана и екипът ѝ издават, разобличават несправедливостта, създават устойчиви доказателства за нарушения на човешките права и вдъхновяват за социална промяна. Успоредно с това тя курира и изложбите на "FotoEvidence", които се показват по целия свят с цел насърчаване на справедливостта. Светлана замисля наградата "FotoEvidence Book Award" и наградата "FotoEvidence W Award", за да подкрепи работата на фотографите, посветени на преследването на правата на човека, като публикува творби, които е малко вероятно да бъдат издадени с търговска цел. Наградата "FotoEvidence W" за лична история през 2019 г. беше присъдена от престижното жури на немската фотографка Шарлоте Шмиц за нейния дългосрочен проект "La Puente".
"La Puente" е най-големият публичен дом в южната част на Еквадор. Намира се в град Мачала и в него работят над 150 жени. Фотографиите са създадени в партньорство с тях – сами избират как да позират, а след това рисуват върху полароидните си снимки с лак за нокти. В началото функцията на лака е да прикрие самоличността им, но той бързо се превръща в творческо средство. Участието на моделите е в основата на художествената практика на Шарлоте Шмиц. Тя свежда до минимум структурите на неравнопоставеност, които предполага фотографският процес, и по този начин позволява по-дълбоко и комплексно разбиране на участващите хора.
Серията, за която тя получава първата награда "FotoEvidence W", представя една нова перспектива към иначе клишираната тема. Тя създава пространство за по-сложно и лично разбиране на личностите, разказващи своите истории, които се противопоставят на съществуващите стереотипи за секс работничките. По света повечето от тях са жени, докато авторите на арт и фотографски проекти на тази тема обикновено са мъже. Творбите често не показват жените така, както те биха искали да бъдат видени, и допринасят за дисбаланса във възприемането на секс работниците и жените като цяло.
Освен полароидни снимки и видеодокументация в изложбата са включени още едноименната книга, както и личните чаршафи на моделите, които те са подарили на Шарлоте Шмиц. Тези лични вещи са единствената собственост, която жените притежават в стаите на "La Puente".
Куратор: Надежда Павлова
Преводът в ефир е на Чавдара Пантич
Изложбата "La Puente" може да бъде видяна в Гьоте-институт до 13 януари 2023 г.
Снимки – Гьоте-институт
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола, в който живеем", казва през 1993 година режисьорът Рангел Вълчанов. В етапа на живота, от който сме част в момента, е много хубаво да си припомняме думите, които наистина имат значение. Въобще е..
В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите ни се запознаха с известния художник Андрей Янев. Тогава стана ясно, че връзката със съпругата му Дарина е повече от съдбовна – в някои отношения дори мистична. За да сглобим цялостната картина на..
Безспорно – една от основните задачи на съвременното изкуство е да реагира на актуалните социални и политически проблеми на деня. Но задълбоченото занимаване с тези теми неминуемо води до засилено чувство на тревожност, несигурност и безнадеждност. Именно тези усещания сякаш доминират световната арт сцена през последните години. В предаването се..
"Мисия Филоктет. Последният оцелял" по мотиви от Мюлер, Софокъл, Омир и авторски текстове е новият спектакъл на Театър ЗОНГ . Неговата премиера предстои на 23 декември от 19 ч. в кино-театър "Освобождение" (до Централна гара). Това е третото представление на театралния екип след "Животът е сън" (две награди ИКАР и три международни..
Тритомникът "Летопис на Софийската филхармония" ще бъде представен утре от 17 ч. в Камерна зала "България". В "Артефир" разговаряме с д-р Андрей Андреев , изкуствовед и съставител на летописа, посветен на оркестровия живот в столицата от края на XIX век до 1946 година. В продължение на три години д-р Андреев проучва архивите из цялата..
В рубриката "Темите на деня" разговаряхме с Милена Статева , доктор по психология и социален психолог, която ни разказа за един иновативен метод за..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg