Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Никола Каравасилев: Никога няма да изчерпим познанието, което Вселената може да ни предложи

Нашата работа като учители е да напълним торбата със знания, без да изпразваме торбата с любопитство

Снимка: Izzi Science for Kids

Астрофизикът Никола Каравасилев е сред ръководителите на отборите, които представят България на националните и международни олимпиади по физика и астрономия. През лятото неговите възпитаници се завърнаха с 5 медала от Международната олимпиада по астрономия и астрофизика в Грузия. Българските ученици завоюваха 2 златни, 2 сребърни и 1 бронзов медал при конкуренция с 240 състезатели от 48 държави.

Освен това Никола преподава физика и астрономия на деца от първи до дванайсети клас и води различни школи и кръжоци за юноши.

Напоследък някак свикнахме с високото представяне на български ученици в състезанията по точни науки, приехме за даденост щом български ученици участват на престижен международен конкурс да се връщат с медали и отличия.

Всички се досещаме, че зад такива успехи стои много работа, но Никола Каравасилев казва и друго: "Да се работи с такива високо мотивирани ученици всъщност е удоволствие. Подготовката продължава целогодишно, тя никога не спира през април, когато се провежда Националния кръг на олимпиадата избираме онези, които ще се явят на международно ниво. Нагаждаме програмата към всеки един участник и работим индивидуално.

Едно нещо, което възприех като навик, е да не си поставяме ограничения в това, което можем да постигнем. Забранил съм въпроса: Това трябва ли да го знам? Това трябва ли да го мога? Отговорът винаги е "Да, разбира се".

Слава богу олимпиадите се върнаха във формата си отпреди пандемията – на живо, това е много важно, защото на такива форуми човек изгражда контакти, създава приятелства, среща бъдещите си колеги. И това е голямата полза от тези събирания – на еднакво луди в своята област хора, създаването на мрежа.

Основната ми работа е като учител. Преди да дойда в студиото бях в училище, където с мои ученици започнахме експеримент.

(Става въпрос за ваканционно време)

Случвало ми се е да имам проблеми, защото учениците ми искат да си завършат експеримента, а родителите им искат да ги водят на ваканция.

Преподавам на деца от първи до 12 клас и когато започнах да преподавам физика и астрономия на най-малките, те питат "Защо небето е синьо? Как се движат автомобилите? Как се движат самолетите? Защо жирафите имат дълги шии?" Тези въпроси са сложни, защото предизвикателството да ги обясниш на малко дете е голямо. Чак когато успееш да им го обясниш просто, можеш да кажеш, че разбираш науката, че си стигнал до есенцията й.

Изпитвам удоволствие да им разказвам за звездите и Слънцето, какво е отражение на светлината, как работят телескопите. Но най-забавно остава правенето на експерименти. На практика те във всеки час правят нещо с ръцете си, те научават какво може и какво не може да се прави в лаборатория. Придобиват много обща култура и дори сръчност в ръцете. И когато се приберат вкъщи, разказват ентусиазирано на родителите си какво са правили вкъщи.

Децата се раждат с торба любопитство, която е пълна, и торба със знания, която е празна. Нашата работа като учители е да напълним торбата със знания, без да изпразваме тази с любопитството.

На много места базата вече е добра, има добре оборудвани STEM кабинети но учителите като че ли не са достатъчно мотивирани да правят часовете интересни.

Учениците имат нужда както от знания, така и от разбиране защо са им нужни тези знания, тази култура. Въпросът "Това защо трябва да го уча" е вреден навик, с който трябва да се борим."

Във втората част на разговора, Никола Каравасилев припомня важните пробиви на 2022 - въвеждането в експлоатация на "Джеймс Уеб" и успешното завършване на мисията "Артемис" до Луната.

"Снимките с висока резолюция, които видяхме, са впечатляващи, но от гледна точка на науката фотографиите не са толкова интересни, много по-важни за науката са данните, които телескопът изпраща. Дори и откриването на нови обекти не е толкова вълнуващо, колкото възможността да изучаваме процесите, които са се случвали в ранната Вселена, която досега е Terra incognita за науката. Възможно е скоро да разгадаем много неща.

Но в науката отговорът на един въпрос води до нови и следващи и няма вероятност те да бъдат изчерпани.

Много трудно е да се предскаже какво ще бъде открито и това прави науката интересна и предизвикателна.

Така или иначе бъдещето на човечеството е в космоса. Разбрахме, че човек може да оцелее там, че може да стигне но Луната и да се върне. Време е да се възползваме от тези открития.

България има своята роля в космическите изследвания, наред с институтите по астрономия и космически изследвания към БАН, от няколко години в страната ни оперира частна компания, която произвежда наносателити, които и в момента обикалят в орбита около Земята. Така че да, имаме своето място в съвременното изследване и опознаване на космоса.“

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Боянова

Мария Боянова: Българският вампир е мях, пълен с кръв

Повече за българските народни вярвания, свързани с отвъдния живот и душите на мъртвите, ще научат децата в Националния етнографски музей към БАН. "Преценихме с колегите, че ще е интересно да подготвим информация и да я оформим като образователна игра, за народните традиции и вярвания, свързани с отвъдното и душите на мъртвите, с ада и с рая,..

публикувано на 26.10.25 в 09:25
От 1954 г. до днес Националният етнографски музей се помещава в източното крило на Двореца, където са били спалните стаи, приемните и личните кабинети на царското семейство.

Националният етнографски музей – пазител на българската идентичност: 1 епизод – Историята на НЕМ

В първия епизод ще ви разкажем за историята и проблемите със сградата на Националния етнографски музей към БАН. Музеят съществува, за да събира и изследва истории и предмети от бита на българина в миналото и настоящето. За поставянето на началото на музея и какво се случва с експонатите, разказва гл. ас. Иглика Мишкова. През 1892 година в София..

публикувано на 24.10.25 в 10:35

Лимузини на границата

Веселина и Георги Андонови от Гоце Делчев отглеждат говеда от породите лимузин и шароле в модернизирано стопанство в село Нова Ловча. Първоначално по наследство семейството е отглеждало зърнени култури и картофи, но една лоша година ги насочва към търговията, преди в крайна сметка да решат да купят животни от френската порода лимузин. Веселина е..

публикувано на 23.10.25 в 15:25
Гл.ас. д-р Димитър Атанасов

Широко участие в конференцията "Религия, образование, общество"

В научно-практическата конференция, организирана от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН от 17 до 19 октомври, с доклади се включиха над 51 участници от научни институти, университети, държавни институции, медии, неправителствени организации, частен сектор, религиозни дейци, учители. Предстои организаторите на..

публикувано на 23.10.25 в 08:10
Доц. Драгомир Дарданов

Живот по ръба на скалпела

Гостуването на доц. Драгомир Дарданов от болница "Лозенец" бе белязано от много прагматични и полезни послания. Младият лекар с две специалности – анатомия и хирургия, ни поведе по резонно стряскащия маршрут между операционната и живота. Специалистите-хиурзи са особен вид лекари – характерни са със своя радикализъм и почти винаги, при остри или дълго..

публикувано на 22.10.25 в 09:05