Обширна изложба "Виена – 1900" в Леополд музеум в австрийската столица показва блясъка и пълнотата на артистичните и духовни постижения на една епоха от възникването на сецесиона чак до залеза на монархията и смъртта на Виенския модернизъм. Блясък и нищета, мечта и действителност очертават естетическия плурализъм и маркират Виена от онова време като идейна лаборатория и мотор на едно турбулентно движение за реновация.
Виенският модернизъм започнал към 1900 година и последван от сецесиона, е може би най-значителният културен процес в Европа. Това е периодът на отърсване от догмите на класицизма, отваряне на пътища за новаторски подход и търсене на изразни средства на теми в живописта, които до тогава са били табу. Също стилът в архитектурата, мебелната индустрия, облеклото и всички вещи за обзавеждане на дома, свидетелстват за раждането на модерния европейски дизайн. Виенският музей "Леополд" показва една многообхватна изложба поместена в музейните зали на няколко етажа. Освен експонати на музея, който притежава огромно количество картини от тази епоха, например най-голямата колекция на творбите на Егон Шиле, са изложени още много предмети от частно притежание, между които освен платна, книги и плакати, допълнително мебели, скулптури и съдове изработени във виенските работилници, които допълнително дават представа за революционните идеи на тогавашното изкуство.
В първата зала са показани картини на Ханс Макарт, които не са типични за модернизма. Вижда се, особено в пейзажите, че художникът е бил повлиян от Веронезе, Рубенс и Ван Дайк. Неговата заслуга за новата тенденция в австрийската столица са били срещите в неговото ателие, на други представители на културната сцена от ранга на Густав Климт и Антон Ромако, чиито дискусии са довели до раждането на сецесиона. Следващите зали показват картини на Климт, както и негови плакати и илюстрации на книги и списания, които са направени в типичния сецесион (на немски "югендщил"). По-нататък са изложени мебелите от ателието на Климт последвани от няколко зали с мебели от Коломан Мозер, както и портрети и пейзажи от него. За разнообразието на тази изложба свидетелстват експонатите от италиански и френски майстори повлияни от тенденцията на сецесиона, между които най-забележителните са няколко пластики на Роден и Медаро Росо. Следват представители на символизма, като картините "Сън" на Фердинанд Ходлер и " Саломе" на Вилхелм Лист. Следващите няколко зали са посветени на т.н. "пейзажи създаващи настроение". Типични представители на този вид живопис са освен Климт, още Шиндлер и Визингер-Флориан, чиито платна са показани на изложбата. Следващите зали са посветени на писателите повлияни от духа на това време. В стъклени витрини са изложени книги и писма на Мусил, Шницлер, Фройд Херцл, които отразяват тогавашните събитията и броженията на виенските интелектуалци.
Комплексността на експозицията е отразена в прехода от зародиша на сецесиона към експресионизма на същия живописен стил, който продължава до 30-те години на 20-и век и е особено характерен за творчеството на Егон Шиле и Оскар Кокошка. Техни творби посветени на смъртта в много морбидни цветове са изложени в подземния етаж на галерията. Такива са "Мъртвата майка" на Шиле, "Последният танц" на Ленц или натюрмортите на Кокошка. За отбелязване е, че и картини на Климт като "Животът и смъртта" отразяват възприятието на художника за философската стойност на нашето съществуване. Следва поредицата "Мъртвия град" с пейзажи на Шиле от различни селища в Австрия, представени с цялото съвършенство на най-мрачните тонове.
Изложбата "Виена – 1900" в музея "Леополд" на австрийската столица хвърля светлина не само на заченките на новото течение в културата на Европа. Сецесионът продължава през дълъг период изпъстрен от бурни исторически събития, икономически кризи и не на последно място, първата Световна война. Експозицията представя с един много подбран и хронологичен похват, конгломерата на новото изкуство, което въпреки своята красота отразява и негативните исторически събития на времето на зараждането му, без да изневерява на своя стил.
Носителят на "Оскар" Матю Макконъхи предлага своя детска книга с напътствия и житейски уроци, наречена "Само защото". Актьорът е известен не само с ролите си, но и с работата си в своята фондация "Просто продължавай да живееш", която цели подпомагането на младежи. "Детските стихове са много леки на пръв поглед, като песен, римувани, но в тях се..
"Белият куб" е кураторски проект на Христо Калоянов. Терминът "Белият куб" идва от есето на Брайън О’Дохърти Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space от 1976 година. Основните характеристики са бели стени, които символизират чистота, без прозорци в контролирана среда. Проектът на Калоянов разглежда темите за появата, развитието и..
Жителите и гостите на Пловдив могат да се докоснат до вдъхновяващата история на оперната прима Райна Кабаиванска чрез изложбата "Моите будители". Експозицията представя над 150 фотографии и разкрива впечатляващия път на Кабаиванска на световните сцени – от дебюта ѝ до триумфите в "Ковънт Гардън", "Ла Скала", "Метрополитън опера" и други престижни..
Седмицата на италианската култура в Балчик ще се състои за осми път. Началото на 21 юли дава изложбата "Персонажите на Пучини – живо вдъхновение". Тя представлява колекция от творби живопис на участниците в предишното издание на форума. Може да се разгледа в Каменната зала на Културния център "Двореца". Вечерта на 21 юли ще се състои концерт на..
В "Тийн Тайм" отбелязваме 21 години от кончината на Радой Ралин. Истинското име на поета, сатирик, дисидент, известен с творчество, защитаващо свободата на словото, е Димитър Стоянов. Сатиричните творби на Ралин се радват на изключителна популярност, защото съумяват да бъдат справедливи , предусещайки взривоопасните зони в социалното пространство...
Данила Бабенко е руски гражданин, избягал от страната си, когато Русия нахлу в Украйна през февруари 2022 година. Вече три години Данила не може да..
Днес, в рамките на фестивала "Дни на класиката в Балчик", чието начало беше поставено на 19 юли, ще можем да станем част от концерт с шедьоври от..
Жителите и гостите на Пловдив могат да се докоснат до вдъхновяващата история на оперната прима Райна Кабаиванска чрез изложбата "Моите будители"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg