Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Музеят "Леополд" показва "Виена – 1900"

Обширна изложба "Виена – 1900" в Леополд музеум в австрийската столица показва блясъка и пълнотата на артистичните и духовни постижения на една епоха от възникването на сецесиона чак до залеза на монархията и смъртта на Виенския модернизъм. Блясък и нищета, мечта и действителност очертават естетическия плурализъм и маркират Виена от онова време като идейна лаборатория и мотор на едно турбулентно движение за реновация.


Виенският модернизъм започнал към 1900 година и последван от сецесиона, е може би най-значителният културен процес в Европа. Това е периодът на отърсване от догмите на класицизма, отваряне на пътища за новаторски подход и търсене на изразни средства на теми в живописта, които до тогава са били табу. Също стилът в архитектурата, мебелната индустрия, облеклото и всички вещи за обзавеждане на дома, свидетелстват за раждането на модерния европейски дизайн. Виенският музей "Леополд" показва една многообхватна изложба поместена в музейните зали на няколко етажа. Освен експонати на музея, който притежава огромно количество картини от тази епоха, например най-голямата колекция на творбите на Егон Шиле, са изложени още много предмети от частно притежание, между които освен платна, книги и плакати, допълнително мебели, скулптури и съдове изработени във виенските работилници, които допълнително дават представа за революционните идеи на тогавашното изкуство.


В първата зала са показани картини на Ханс Макарт, които не са типични за модернизма. Вижда се, особено в пейзажите, че художникът е бил повлиян от Веронезе, Рубенс и Ван Дайк. Неговата заслуга за новата тенденция в австрийската столица са били срещите в неговото ателие, на други представители на културната сцена от ранга на Густав Климт и Антон Ромако, чиито дискусии са довели до раждането на сецесиона. Следващите зали показват картини на Климт, както и негови плакати и илюстрации на книги и списания, които са направени в типичния сецесион (на немски "югендщил"). По-нататък са изложени мебелите от ателието на Климт последвани от няколко зали с мебели от Коломан Мозер, както и портрети и пейзажи от него. За разнообразието на тази изложба свидетелстват експонатите от италиански и френски майстори повлияни от тенденцията на сецесиона, между които най-забележителните са няколко пластики на Роден и Медаро Росо. Следват представители на символизма, като картините "Сън" на Фердинанд Ходлер и " Саломе" на Вилхелм Лист. Следващите няколко зали са посветени на т.н. "пейзажи създаващи настроение". Типични представители на този вид живопис са освен Климт, още Шиндлер и Визингер-Флориан, чиито платна са показани на изложбата. Следващите зали са посветени на писателите повлияни от духа на това време. В стъклени витрини са изложени книги и писма на Мусил, Шницлер, Фройд Херцл, които отразяват тогавашните събитията и броженията на виенските интелектуалци.


Комплексността на експозицията е отразена в прехода от зародиша на сецесиона към експресионизма на същия живописен стил, който продължава до 30-те години на 20-и век и е особено характерен за творчеството на Егон Шиле и Оскар Кокошка. Техни творби посветени на смъртта в много морбидни цветове са изложени в подземния етаж на галерията. Такива са "Мъртвата майка" на Шиле, "Последният танц" на Ленц или натюрмортите на Кокошка. За отбелязване е, че и картини на Климт като "Животът и смъртта" отразяват възприятието на художника за философската стойност на нашето съществуване. Следва поредицата "Мъртвия град" с пейзажи на Шиле от различни селища в Австрия, представени с цялото съвършенство на най-мрачните тонове.


Изложбата "Виена – 1900" в музея "Леополд" на австрийската столица хвърля светлина не само на заченките на новото течение в културата на Европа. Сецесионът продължава през дълъг период изпъстрен от бурни исторически събития, икономически кризи и не на последно място, първата Световна война. Експозицията представя с един много подбран и хронологичен похват, конгломерата на новото изкуство, което въпреки своята красота отразява и негативните исторически събития на времето на зараждането му, без да изневерява на своя стил.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Първо издание на фестивала U.L.I.C.A. – Street Fest в Стара Загора

Програмата на първия по рода си уличен фестивал в сърцето на Стара Загора е вече ясна. U.L.I.C.A. – Street Fest има за цел да превърне централната градска част в оживено и артистично място за срещи, забавления и добро настроение. Фестивалът започна на 13 септември с базар U.L.I.C.A., където посетителите могат да разгледат и закупят произведения..

публикувано на 13.09.25 в 16:35

Български фестивал с номинация "Нов европейски Баухаус"

Фестивалът "Горе/Долу" е единственият български проект с номинация за "Нов европейски Баухаус". Той е съвместна инициатива на "Резиденция Белиш" и Фондация "Колективът" и цели трансформирането на публични пространства в Троян. Кандидатстващи тази година са около 5000 проекта. Според Дарина Бончева, дипломантка по архитектура в УАСГ, дори само..

публикувано на 13.09.25 в 14:02

ИСИ - София представя изложбата на Виктор Петров "Подът е лава"

Играта "Подът е лава" превръща опасността и сигурността в топография на въображението. Инсталацията на Виктор Петров е изградена върху принципите на тази игра, които важат само в границите на четирите стени: наивните и разрушителни импулси могат да се разгърнат с пълна сила, физиката може да бъде пренебрегната, реалността и разумът са освободени от..

публикувано на 12.09.25 в 18:48
Моника Игаренска, Канатица, 2023, папиемаше, акрил

Противоположности и сходства – Зоя Лекова и Моника Игаренска в галерия "Васка Емануилова"

Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия  откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход към изучаване, изграждане и обработване на формата е различен.  “Противоположности и сходства” е озаглавена експозицията на Зоя Лекова и Моника Игаренска  в галерия "Васка Емануилова", която до 19..

публикувано на 12.09.25 в 17:29

Може би така трябва

В редакция "Хумор и сатира" също се дразним от "хвърчащите" по улици, тротоари, градинки и паркове тротинетки, но доброто ни възпитание възпира някои наши пориви. На хората по света обаче явно им е дошло до гуша, защото са подхванали борба с тротинеткохулиганите, която ще наречем "експериментална". Подробности за това и за друго в неделя веднага след..

публикувано на 12.09.25 в 16:48