И през 2023 г. Радиотеатърът не забравя мисията си да продуцира качествена драматургия за деца и тийнейджъри. На 16, 17 и 18 януари от 7.20 часа слушайте премиерата на трите части на "Кентървилският призрак" от Оскар Уайлд.
Точно защото говорим за текст на Уайлд, тук внимателно е избегната една досадно честа практика при историите за деца, срещана в други медии – инфантилизация и подценяване на разсъдъка на младите слушатели. Историята, както винаги при Осакр Уайлд, работи на няколко пласта, работи с остроумие и хумор, с морална кулминация, но и с преобръщане на традиционни жанрови клишета.
"Кентървилският призрак" е първият публикуван кратък разказ на Уайлд – читателите се срещат със сър Саймън де Кентървил в списанието "The Court and Society Review" през 1887 г. Това е времето на готическите страшилища, историите за духове и талъсъми, обитавани от зли сили имения и страхът от паранормалното ("Франкенщайн" на Шели например излиза през 1818 г., "Странният случай с доктор Джекил и мистър Хайд" на Стивънсън – през 1886 г., "Дракула" на Стокър - през 1897 г.). Духът от имението Кентървил, в разрез с традицията, не плаши. Не защото не иска, а защото срещу традиционното британско аристократическо суеверие, което три века му е служило предано, се изправят новите хора от Новия свят. Рационалното, пуританско и материалистично семейство на министър Хайръм Отис от Съединените щати няма в дните си време за стари плашилища. Страшилището става посмешище. Така "Кентървилският призрак" може да се чете и като социална картина на сблъсъка между американската и британската култура от края на XIX век, всяка със своите пороци и добродетели.
Струва си да се обърне внимание и на продукцията на "Кентървилският призрак". Тук интересният детайл е в актьорския състав. Всички гласове (без три) са на децата от театрална школа "Arcadia Fusion Art". А останалите три – на ръководителите им Мариан Бачев, Милена Видер и Росен Белов. Младите актьори звучат зряло, а работата с тях беше далеч от академичния дидактизъм, в чиято клопка често попадат опитни преподаватели. Напротив – при записите на "Кентървилският призрак" диалогът между Мариан, Милена, Росен и децата беше естествен и непосредствен. А това винаги личи в крайния резултат.
Музикалното оформление и звуковият дизайн на Валя Бояджиева правят за продукцията нещо много ценно – вървят, достоверно на текста, между страшното и смешното, подкрепят образите така, че да повярваме напълно, че не сме в студио 2 на БНР, а точно в имението Кентървил.
Ч.И.П.С. – Частен изследовател на паранормални събития е детска радиопиеса, която изследва побеждаването на страха и създаването на нови приятелства. Историята на пиесата ни среща с малкия паяк Ай, по време на поредния запис на неговото радиопредаване. Ай е частен изследовател на паранормални събития или Ч.И.П.С. Поредната паранормална случка отвежда..
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Ще се пренесем на улица "Раковски", където вече 60 години най-различната сцена у нас не спира да радва зрителите си. Театър 199 е характерен със своята..
Театралната “Аполония” започна с романтична драма за двама души, които се срещат отново след години, за да преживеят докрай историята си, останала някога..
"Писма до… Документален разказ за едно все още неразкрито престъпление" със сценарист и режисьор Николай Поляков се игра в Художествената галерия в Созопол...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg