И през 2023 г. Радиотеатърът не забравя мисията си да продуцира качествена драматургия за деца и тийнейджъри. На 16, 17 и 18 януари от 7.20 часа слушайте премиерата на трите части на "Кентървилският призрак" от Оскар Уайлд.
Точно защото говорим за текст на Уайлд, тук внимателно е избегната една досадно честа практика при историите за деца, срещана в други медии – инфантилизация и подценяване на разсъдъка на младите слушатели. Историята, както винаги при Осакр Уайлд, работи на няколко пласта, работи с остроумие и хумор, с морална кулминация, но и с преобръщане на традиционни жанрови клишета.
"Кентървилският призрак" е първият публикуван кратък разказ на Уайлд – читателите се срещат със сър Саймън де Кентървил в списанието "The Court and Society Review" през 1887 г. Това е времето на готическите страшилища, историите за духове и талъсъми, обитавани от зли сили имения и страхът от паранормалното ("Франкенщайн" на Шели например излиза през 1818 г., "Странният случай с доктор Джекил и мистър Хайд" на Стивънсън – през 1886 г., "Дракула" на Стокър - през 1897 г.). Духът от имението Кентървил, в разрез с традицията, не плаши. Не защото не иска, а защото срещу традиционното британско аристократическо суеверие, което три века му е служило предано, се изправят новите хора от Новия свят. Рационалното, пуританско и материалистично семейство на министър Хайръм Отис от Съединените щати няма в дните си време за стари плашилища. Страшилището става посмешище. Така "Кентървилският призрак" може да се чете и като социална картина на сблъсъка между американската и британската култура от края на XIX век, всяка със своите пороци и добродетели.
Струва си да се обърне внимание и на продукцията на "Кентървилският призрак". Тук интересният детайл е в актьорския състав. Всички гласове (без три) са на децата от театрална школа "Arcadia Fusion Art". А останалите три – на ръководителите им Мариан Бачев, Милена Видер и Росен Белов. Младите актьори звучат зряло, а работата с тях беше далеч от академичния дидактизъм, в чиято клопка често попадат опитни преподаватели. Напротив – при записите на "Кентървилският призрак" диалогът между Мариан, Милена, Росен и децата беше естествен и непосредствен. А това винаги личи в крайния резултат.
Музикалното оформление и звуковият дизайн на Валя Бояджиева правят за продукцията нещо много ценно – вървят, достоверно на текста, между страшното и смешното, подкрепят образите така, че да повярваме напълно, че не сме в студио 2 на БНР, а точно в имението Кентървил.
На 26 март от 16 часа Радиотеатърът ще излъчи премиерното повторение на пиесата "За едно явление в електричеството". Радиокомпозицията е по разкази на Чехов, съотнесени по такъв начин, че възпроизвеждат атмосферата на най-съкровените му пиеси. Ето какво казва проф. Людмил Димитров за тази постановка: "Градина, сватба, самоубийство, монах,..
Със стремеж към една неделна баня… И надежда за по-чист понеделник Радиотеатърът представя премиерата си "Баня" – радиоадаптация по пиесата на Владимир Маяковски на 8 януари от 16.00 часа. Участват артистите: Георги Златарев, Росен Гицов, Димитър Илиев, Георги Сиркатов, Румен Драганов, Георги Богданов, Станислава Коцева, Кристина Топалова...
В богатия си фонд Радиотеатърът на програма "Христо Ботев" пази едни от най-големите шедьоври на словесното и драматургичното творчество, създавани през последните осем десетилетия. Щастливи ви сме да съобщим, че редом до тях застава един от най-значимите романи в руската, а и в световната литература – "Майстора и Маргарита " от Михаил Булгаков...
В неделя (20.11.2022) Радиотеатърът на програмата "Христо Ботев" ще представи своята премиерна радиопостановка по документални разкази "План Б" от Яна Добрева , която вече имаше своята сценична реализация в столичния "Сити Марк Арт Център". Зависимостите не подбират своите жертви. За тях полът и образованието, етносът и материалното положение,..
На 7-и септември загубихме нашата скъпа колежка Майя Динева. Тя не би допуснала да говорим патетично за нея. Тя най-много би искала да се съберем, да се посмеем, да разкажем някоя забавна случка от театралния живот и от работата ни в "Радиотеатъра", да си спомним за непрежалимата ѝ приятелка Негрита, да изпием по едно питие така, както тя изпращаше..
Едва ли можем да излекуваме всички тревоги и неприятности с хубав сън, но посрещаме предизвикателствата на деня значително по-добре, ако сме се наспали..
Периодично претопляната тема за военното обучение в училище отново се появи в публичното пространство и отново стана обект на спорове с неясни аргументи...
Световният ден на театъра се отбелязва от 1962 г. по инициатива на Международния театрален институт (International Theatre Institute ITI). Датата е 27..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg