Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Доц. д-р Алексей Пампоров

Между универсалните ценности и бутафорията

Доц. Алексей Пампоров
Снимка: Ани Петрова

Има ли ценностни промени в българското общество? Поводите за такъв разговор са много, като между тях  са и резултатите от преброяването на населението през септември 2021 година, в което НСИ коментира че "вярата намалява сред населението".

Обратно на друго изследване, всъщност от години България е част от една международна изследователска програма "Европейско изследване на ценностите", което прави други заключения.

Може ли да има преоценка на ценностите? Запазва ли се тяхната универсалност? С какво се злоупотребява най-много в България и как изглежда непросветеният любител на псевдоистории, псевдофолклор и на какво ли още не?

Социологът доц. д-р Алексей Пампоров от Института по философия и социология на БАН коментира в предаването "Мрежата":

Шаманската религиозност

"Много жалко е, че Националният статистически институт се опита да направи такова послание, защото данните за религиозност и за етнос са с абсолютен провал като събиране. Те самите признаха, че в сегрегираните квартали, в етническите махали имат около 60% покритие въобще като теренна работа. По тази причина казаха, че ще направят екстраполация на данните за религиозност и за етнос, но нека да припомним, че преди 10 години имаше 30% от населението, които бяха отказали да се определят религиозно и 10%, които бяха отказали да се определят етнически. Когато правите екстраполация на такива данни и това, което съобщавате след това, е абсолютно невалидно. Европейското изследване на ценностите е една дългогодишна програма, в България вече има 4 такива  изследвания, които се правят на всеки девет години, тъй като ценностните промени не се случват рязко и заради това има един такъв период от деветгодишна пауза между вълните, за да се види какви са тенденциите, и там всъщност се показва, че напротив, религиозността, самоопределянето на религиозен принцип се покачва и от едни 7-8% в началото на Прехода, вече се стига до 60-70%, зависимост от възрастовите групи /…/. 

Разликата между това, което на Запад колегите измерват, и тук е, че в България има една шаманска религиозност, по-скоро граничеща със суеверие. Хората вярват, че има някаква висша сила, надяват се, че има Рай, в който ще се озоват, но няма религиозна практика. Реално практикуващите хора, религиозните в техническия смисъл на думата, са около 4 процента от населението. От тази гледна точка може посланието на НСИ за намаляваща религиозност да е вярно. Хората, които ходят на литургия или които взимат намаз, ако говорим за мюсюлманите, са около 4 процента от населението и това е доста малко. Но когато погледнем измеренията на хората, които вярват, че има висша сила, която определя живота им и т.н., то България е една от страните с най-високи нива в това отношение. Така че трябва много внимателно да подхождаме, когато има такива послания.

Големият проблем при суеверната религиозност е, че можете да повярвате на всичко. И давам пример с една книга, която излезе преди няколко години и тя се превърна в бестселър на българския книжен пазар. Книгата е написана от една актриса, която очевидно има талант за писане, тя има дар слово, но тя дотолкова изопачава някои фолклорни традиции в книгата  си, че става смешна. /……./"

Сакралната бутафория

"Мъжкото хоро го има. То има стародавна вековна традиция, ама не в Калофер и не на Богоявление. Мъжко хоро можете да видите и в Родопите във връзка с песпонеделник и със Сирни Заговезни. Мъжко хора има в местата, в които няма езера и заради това се влиза в реката, но това не е свързано с ваденето на кръста. Това е съвсем друго нещо. Това, което се случва в Калофер сега, е "модерен фолклор", който от 30 години съществува и се налага. Това е една такава бутафория и патриотарщина, която измества същността на празника. И ако си мислим за традицията, то и кукерът не би трябвало да си сваля маската, защото, за да прогони злите сили, той не бива да бъде хванат от тях, т.е. разпознат. А сега на кукерските фестивали, виждаме как те системно си свалят маските, пушат и няма никаква сакралност в това, което правят. Има бутафорност на нещата и тя е е израз на точно това – на непознаването на традицията, на непознаване на моралните устои, на етичните принципи, които са част от традициите.

/…/ Нашата Православна църква отдавна се е откъснала от социалния живот на хората. Тя стои някак си отдалече като един духовен съдник и се възпроизвежда една показна обредна ритуалност./../ Много е притеснително, когато религията се превръща в символ на партиотарщината, и това е много опасно."

Удобната легитимация

"Това беше много удобно на  Симеон Сакскуборготски, нека така да го кажем. Той направи голямата отстъпка в своята биография. Човек, който може да претендира за престола, за цар, да стане министър-председател на една република, т.е. да се откаже от монархическата си претенция, но именно по тази причина той беше онзи, който вкара църквата в държавните ритуали. При правителството на Сакскуборготски беше възстановено освещаването на бойните знамена, религиозните служби в парламента. Това фактически и в някакъв смисъл е нарушение на Конституцията. В нашата Конституция се казва, че има разделение между църква и държава, че България е светска република. И беше удобно за Църквата, беше удобно за него, защото цялата тази ритуалност, която го легитимира, знаете властта на царя има претенцията, че идва от Бога, и се тръгна по една инерция. Първите, които прекъснаха тази инерция, бяха от "Продължаваме промяната" и всички бяха много скандализирани, но така пише в Конституцията…“

Загубеният морал

"Морално българското общество сякаш се загуби през последните 30 години. Пресен пример е скандалът, който възниква около една песен. Да, имало е такива подобни случаи и преди, но никога досега не е имало толкова брутална атака. Ние от години страдаме, като общество, от една публично търпяна мизогиния към жените - политици. На мъжете - политици се надсмиваме, когато са дебели или когато са ниски, но на жените се надсмиваме във всеки един случай, когато те се изкачат на малко по-висок пост. Това не е стъклен таван, това е нещо много по-страшно и това е такава загуба на морален ориентир! Има неща, които не може да си позволяваш. В случая с Лена Бориславова аз смятам, че има и нарушаване на Наказателния кодекс и Прокуратурата трябва да се самосезира, защото тук имаме престъпление срещу личността, срещу достойнството, срещу гражданските права, така че това е абсурдно, и се погазва Хартата на правата на човека."

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – Ани Петрова, БНР

По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Студентите от ЛТУ канят на Седмица на ландшафтната архитектура

От 2006 година април се отбелязва като световен месец на ландшафтната архитектура, а в София от 22 до 26 април студенти от 5 курс от Лесотехническия университет организират традиционната "Седмица на ландшафтната архитектура". От 2009 г. винаги през април бъдещите ландшафтни архитекти заедно със свои преподаватели и с представители на професията..

публикувано на 20.04.24 в 12:15
Андрей Янкулов

Лица на висши държавни длъжности не би следвало да завеждат "дела шамари" срещу журналисти

Поредното "дело шамар" (SLAPP)* срещу журналисти – защо точно сега външният министър Калин Стоянов заведе граждански иск за клевета на стойност 65 000 лева срещу журналистите от BIRD.bg Атанас Чобанов  и Димитър Стоянов , по какво си приличат " делата шамари" със заплахите срещу магистрати и защо има постоянен двоен стандарт в прокуратурата  –..

публикувано на 20.04.24 в 08:45
Христофор Караджов

Христофор Караджов: Войните на Русия с Украйна и Иран с Израел са прокси войни

Израел и Иран в центъра на вниманието на света днес. Изместиха ли събитията в Близкия изток Украйна? Каква е връзката между САЩ, Русия и войната в Украйна с конфликта между Иран и Израел, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Христофор Караджов , преподавател по журналистика в Калифорнийския университет.   Връзката между Иран – Израел..

публикувано на 19.04.24 в 18:10

Маргарита Шурупова: Голям срам е, че не успяхме да спрем Путин навреме

Проектът "Очевидците на 24 февруари"  навършва две години през тази седмица.  Негов автор е руската журналистка Маргарита Шурупова , която избяга от Русия в България два месеца след началото на войната в Украйна, 2022. Тогава Маргарита започва да прави интервюта с руски и украински бежанци ,  пръснати из цяла Европа и САЩ. До този момент е..

публикувано на 19.04.24 в 16:00
Димитър Главчев и Румен Радев

Възможна ли е конституционна криза?

В рубриката на предаването "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" д-р Орлин Колев, експерт по конституционно право, преподавател в ЮФ на СУ "Св. Кл. Охридски", член на Комисията за защита от дискриминация и дългогодишен консултант на предаването, отговаря на слушателски въпроси в предаването "Законът и Темида". Георги Слатински от София: Ако..

публикувано на 19.04.24 в 15:00