Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Фантастичната литература отблизо

Снимка: Зорница Гъркова

Често се случва, когато чуем фантастика, да мислим за онази класическа научна фантастика от автори като Айзък Азимов и Артър Кларк. В последните години обаче в жанра се нарояват и множество поджанрове, които го превръщат в една необятна територия, трудна за осмисляне и подреждане. 

И все пак – фантастиката е подвластна на две основни свои функции – прогностичната функция или възможността ѝ да предвижда понякога някои неща, като невинно ги въобразява, и способността ѝ да разкаже света чрез фантастичното (много по-широко определяно от автори като Цветан Тодоров), да го диагностицира (бих дала за пример, сякаш най-описателен, "Бариерата" на Павел Вежинов).

Къде започва и къде завършва жанрът и къде са границите между двете му така синтезирани функции?

Тече XI издание на конкурса за фантастичен разказ на името Агоп Мелконян – фигура в българската фантастика, която сякаш събира в себе си всички тези питания за фантастичното. За провеждането на конкурса, смисъла да пишем фантастика, за Агоп Мелконян и диагностичното и прогностичното начало на фантастичния текст – разговор с писателите Петър Тушков и Велко Милоев.

Чуйте цялото предаване в звуковия файл:


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36
Анди Готс (вдясно) и Георги Тошев

Фотографията като среща

Анди Готс неслучайно носи прякора "фотографът на звездите". Сам се хвали, че от първите си стъпки в изкуството не е снимал нищо друго, освен знаменитости. И докато в началото му се е налагало да ги ухажва за да застанат пред камерата му, днес известните сами го търсят. Фотографът печели популярност с вниманието, което отделя на личностите зад..

публикувано на 24.04.24 в 11:30

Инициатива насърчава деца в неравностойно положение да посещават театрални постановки

"60 от сърце" е благотворителната инициатива на младата продуцентска компания The Balkan Theatre Factory. На всяка нейна постановка се пазят 60 места, които се предоставят на деца от домове или деца в неравностойно положение или деца на бежанци. Първият спектакъл на компанията е "Островът на съкровищата", пиратско комедийно приключение за деца и..

публикувано на 24.04.24 в 10:10

Нинко Кирилов: Категорично вярвам в това, че никой не може да бъде научен да пише

В рамките на четири поредни недели – от 12 май до 2 юни – в пространството за литература и култура "Светофар" ще се проведе курс по творческо писане с писателя, поет и драматург Нинко Кирилов. Курсът е подходящ за хора, които искат да говорят за поезия и проза, както и да получат ценни съвети в началото на своя творчески път. Зелена..

публикувано на 24.04.24 в 09:53

Историята на германската фотография в пет имена

На 24 април в Гьоте-институт София започва серията лекции на изкуствоведката доц. д-р Катерина Гаджева, посветени на немската фотография от началото на ХХ век. До ноември в рамките на пет лекции, ще се запознаем с ранната история на немската фотография през творчеството на петима немски майстори на камерата. "Историята на фотографията е низ от..

публикувано на 24.04.24 в 09:36