Откритата фотоизложба на галерия "Деак 17" със заглавие "Улицата не е детска площадка" в Унгарския културен институт в София изследва влиянието на скейтбординга, превърнал се от хоби в субкултура, върху начина на живот и върху младежта в Будапеща през осемдесетте-деветдесетте години на ХХ век. С помощта на предмети, архивни снимки, документални филми, графики, интерпретиращи процесите, и с кратки филмови интервюта тя представя развитието на скейтбординга, историята на дизайна му, значението на техниките на каране.
Целта на проекта е да се върне назад в историята до търсенията на поколение, израсло в Будапеща в края на 70-те години на ХХ век, до местната интерпретация на "западния“ начин на живот. Ангажираността на тогавашните участници, поривът им за екстремност дават и представа за епохата чрез представянето практикуването на скейтбординга и неговата оценка.
"Улицата не е детска площадка" е често срещан израз още през осемдесетте години, когато скейтбордингът, достигнал в развитието си до уличен скейтбординг, навлиза и в Унгария и модерното хоби се превръща в средство за самоизява на една група, приемаща риска, смелостта и неизбежните падания. Следващият обрат в историята настъпва със смяната на режима, когато възможността за свободна търговия води до отваряне на магазини, създаването на скейтпаркове и посещения на международни звезди. Деветдесетте години са епоха на разцвет в унгарския скейтбординг. По това време общността е най-голяма и най-активна и възможностите довеждат до появата на ново поколение, което практикува скейтбординг на международно ниво. В годините преди епохата на интернета списания, видеофилми и родни брандове усилват солидарността на скейтърите. От 2000-те години се изграждат общински скейтпаркове, триковете могат да се следят ежедневно в интернет, което едновременно вдъхновява и възпрепятства, но води до възможността превърналият се през 2020 г. в олимпийски спорт скейтбординг да достигне нови върхове и в Унгария. Будапеща със своите уникални възможности и облик, с разнообразния си релеф и обществени пространства и днес, както и през изминалите четиридесет години предоставя отлични възможности на скейтърите.
"Улицата не е детска площадка" беше открита от унгарския изкуствовед и куратор на изложбата Жолт Петрани и от Борис Атанасов, председател на Българската федерация по скейтборд. Визуално оформление е на Атила Щарк.
Изложбата ще продължи до 9 март 2023 г.
Научете повече от г-жа Сандра Мишкеди – директор на Унгарския културен институт в София, както за тази конкретна инициатива, така и за други културни акценти от програмата на института през месец февруари.
Снимки – Унгарски културен институт в София
Художествената галерия "Станислав Доспевски" - Пазарджик гостува в София, представяйки за първи път в столицата колекцията "Стоян Василев". Това е възможност за публиката в София да се потопи в магията на произведенията на един от най-големите пейзажисти в българското изобразително изкуство, художникът, който превръща старите улици, пазари и..
Журналистът Иво Тодоров създаде първия български компактдиск с музика, генерирана от изкуствен интелект. Компилацията е със заглавие "Обещай да ме целунеш" и съдържа 14 композиции, направени от Suno АI, като мелодиите и вoкалите са генерирани изцяло от платформата. 12 от текстовете на песните са по стихове на Иво Тодоров от последната му книга..
Възкресия Вихърова поставя "Съзвездия" от Ник Пейн. В премиерния спектакъл участват Антоанета Петрова и Цветомир Лазаров. Сценографията е на Зарко Узунов, композитор – Емилиян Гацов (Елби). Ник Пейн се увлича от различни теории, като квантовата механика и се опитва да ги внуши в пиесата си. Това е било огромно предизвикателство за Вихърова...
"И леглото ни е зеленина" е дебютен роман на Виолета Радкова. Редактор на книгата е Борис Минков, художник – Люба Халева. Виолета е завършила английска филология в СУ "Св. Климент Охридски", с магистратура по британска и американска литература. Заедно с Михаил Минчев е съавтор на книжния подкаст "Четене му е майката". Писателят Христо..
Автор: Велизара Сърчаджиева Трилърът "Конклав" спечели в категорията "Най-добър филм" на наградите БАФТА , предадоха световните агенции. Филмът за папския конклав и драмата "Бруталистът" триумфираха на снощната церемония. Лентата "Конклав", режисирана от Едуард Бегер, беше номинирана в най-много категории от всички останали, цели..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg