Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Парите за образование – не "усвояване" срещу дейност, а инвестиране срещу резултат

Нели Колева (вляво) и Венета Гаврилова
Снимка: Василена Мирчева

Макар че финансирането на средното образование и заплащането на учителския труд не са на мечтаното равнище, е факт, че в последните години в сферата постъпват значителни суми по европейски програми и от държавния бюджет. Дали обаче похарчените милиони са довели до подобрение на резултатите на българските ученици. Отговорът е ясен и тревожен – почти половината от 15-годишните българи са функционално неграмотни, хиляди отпадат от училище или изобщо не влизат в него и не се виждат знаци тенденцията да се променя, а това е проблем не само за младите и техните семейства, но и за цялото ни общество.

Защо вложените средства не водят до решаване на проблемите, за чието преодоляване са определени, и какви стъпки биха променили това коментира Нели Колева, ръководителка на екип "Стратегически партньорства" във фондация "Заедно в час".

"Когато погледнем на макро ниво какво се случва в образованието, ние ще си дадем сметка много бързо, че средствата, да, са пристигнали някъде, но резултат по отношение на подобряване на тия неща, срещу които всъщност се борим с помощта на тези средства, не се наблюдава, т.е. нито се е намалил броят на отпадналите ученици от образователната система, нито са се повишили образователните резултати на учениците, нито учителите са станали по-доволни, по-удовлетворени от работата си, нито казват, че се чувстват по-подготвени, нито директорите се чувстват по-подкрепени и т.н. Напротив, наблюдаваме такова едно усещане за силно недоволство, изтормозеност, говори се страшно много за бърнаут… Най-общо можем да кажем, че от тая гледна точка не се справяме с тая изключително важна задача да образоваме учениците и да подсигурим бъдещето им."

"На мен ми се струва, че един много нужен завой е да започнем в образованието да се интересуваме от резултата, а не от дейността, защото ние в момента просто бъркаме действие с резултат, не се държим отговорни…И ми се струва, че голямата разлика и това, което действително би променило нещата отвъд плакатните фрази… е именно, когато се фокусираме върху резултатите и се държим отговорни за тях, защото вие си давате сметка, че няма нито една сфера в живота или много малко са тия сфери, където, ако просто с лека ръка ние усвоим, но не оползотворим такива колосални суми пари, то доста хора просто ще си загубят работата или поне възможността да програмират по същия начин следващия програмен период."

Чуйте цялото интервю в записа






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Национално музикално училище

История на образованието по изкуствата: Национално музикално училище "Любомир Пипков"

Създадено през 1904 година, първото професионално музикално училище в България вече повече от 120 години възпитава у поколения наред отношение за естетика в музикалното изкуство. Открехваме завесата за неговата история, но и за влиянието на тази институция върху българската музикална сцена и духа, в който знаковите имена обучават своите ученици...

публикувано на 21.11.25 в 14:01
Покана за събитието

Четири научни звена на БАН отварят врати за посетители

Министерството на иновациите и растежа ще подкрепи с 10 млн. лв. авангардно изследване на Института по физика на твърдото тяло към Българската академия на науките. То е за лазерно индуциран управляем ядрен синтез и има потенциал за пробив в световната наука и производството на ядрена енергия. Финансирането ще бъде осигурено по Програма "Научни..

публикувано на 21.11.25 в 09:45
Килими от експозицията

НЕМ – пазител на българската идентичност: 4 епизод – Колекции и фондове

Последен четвърти епизод, в който разказваме за това как се събират експонатите през годините, какво има до момента като колекции, какви фондове има в етнографския музей, интересни и любопитни факти от участници Чавдар Димитров, главен асистент Илия Борисов главен асистент и главен асистент Ангел Ангелов. Националният етнографски музей –..

публикувано на 20.11.25 в 14:35

Дълбините на Черно море пазят наследството на цели епохи

Черно море се утвърждава като едно от най-ценните места за археологически и научни проучвания. Уникалната "безкислородна зона под 150 метра дълбочина" съхранява в изключително добро състояние потънали кораби, морски съдове и различни материали, които иначе биха се разрушили в други водни басейни. Тази природна особеност превръща Черно море в..

публикувано на 19.11.25 в 09:05

Тежки травми и бързи решения: как 3D моделите помагат на лекарите

Идеята за "инженер на резервни човешки части" звучи като сюжет от научна фантастика, но в съвременната медицина това вече е реалност. Един от българските специалисти, които превръщат високите технологии в пряка помощ за пациентите, е д-р Петър Вълчанов от Медицински университет – Варна. Той работи в областта на медицинското 3D моделиране и..

обновено на 19.11.25 в 08:35