Макар че финансирането на средното образование и заплащането на учителския труд не са на мечтаното равнище, е факт, че в последните години в сферата постъпват значителни суми по европейски програми и от държавния бюджет. Дали обаче похарчените милиони са довели до подобрение на резултатите на българските ученици. Отговорът е ясен и тревожен – почти половината от 15-годишните българи са функционално неграмотни, хиляди отпадат от училище или изобщо не влизат в него и не се виждат знаци тенденцията да се променя, а това е проблем не само за младите и техните семейства, но и за цялото ни общество.
Защо вложените средства не водят до решаване на проблемите, за чието преодоляване са определени, и какви стъпки биха променили това коментира Нели Колева, ръководителка на екип "Стратегически партньорства" във фондация "Заедно в час".
"Когато погледнем на макро ниво какво се случва в образованието, ние ще си дадем сметка много бързо, че средствата, да, са пристигнали някъде, но резултат по отношение на подобряване на тия неща, срещу които всъщност се борим с помощта на тези средства, не се наблюдава, т.е. нито се е намалил броят на отпадналите ученици от образователната система, нито са се повишили образователните резултати на учениците, нито учителите са станали по-доволни, по-удовлетворени от работата си, нито казват, че се чувстват по-подготвени, нито директорите се чувстват по-подкрепени и т.н. Напротив, наблюдаваме такова едно усещане за силно недоволство, изтормозеност, говори се страшно много за бърнаут… Най-общо можем да кажем, че от тая гледна точка не се справяме с тая изключително важна задача да образоваме учениците и да подсигурим бъдещето им."
"На мен ми се струва, че един много нужен завой е да започнем в образованието да се интересуваме от резултата, а не от дейността, защото ние в момента просто бъркаме действие с резултат, не се държим отговорни…И ми се струва, че голямата разлика и това, което действително би променило нещата отвъд плакатните фрази… е именно, когато се фокусираме върху резултатите и се държим отговорни за тях, защото вие си давате сметка, че няма нито една сфера в живота или много малко са тия сфери, където, ако просто с