Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Terra Култура

Ели Филипова: Какъв е бил трапезният етикет в Древна Тракия?

За диетите и хранителните табута на траките

Снимка: Светла Тодорова

Историята се чете трудно, както разбираме, особено в последно време. В същност тя може да бъде разчетена много точно и много лесно и поради тази причина в България има много млади учени. Менюто и трапезният етикет в Древна Тракия продължава да бъде енигма, към която учените продължават да посягат.

Ели Филипова, докторант в Института за балканистика с център по тракология при БАН, в интервю за "Terra култура“ повдига завесата към кухнята и трапезата на тракийските аристократи.

"Моята тема е в търсене на трапезния етикет на траките, за царските угощения. Оказва се, че етикетът не е измислен през XVII век, както си мислим или поне понятието е измислено тогава. В същност много по-рано хората измислят системи за това как да се хранят, как да бъдат поднасяни ястията, какви да са етапите при провеждането на едно угощение. Оттук идват смущенията на хората как да се държат на такива угощения“, казва Ели Филипова.

Тя допълва, че нейното изследване се базира на "Анабазис“ от Ксенофонт, който дава някои подробности за местата, за бита и културата на населението в земите, през които минава десетхилядната гръцка наемна войска в края на V век пр.н.е. и началото на IV век пр.н.е., която трябва да върне териториите около Византион на Севт II. Той наема Ксенофонт и неговата платена армия, за да стабилизира и укрепи наследената парадинастическа власт. Ксенофонт е първият автор, който описва събитията като жив участник, независимо че описанието се води от трето лице, похват, характерен за онази епоха.

"Траките не се отдават на някакъв варварски хедонизъм, който няма никаква структура, а всъщност има ясен дипломатически етикет как се провеждат подобни събития“, посочва Ели Филипова.

Трудно е да бъде направено обобщение за ежедневието на траките, тъй като то е различно за представителите на аристокрацията и обикновените хора, за онези от крайбрежията и от вътрешността, както и за тези от градските центрове и от по-малките селища.

Ели Филипова споделя, че угощенията са се провеждали в огромни зали. Има археологически свидетелства, например в Севтополис, които потвърждават това. Тя допълва, че може да се разграничат над 10 вида хляб и хлебни изделия, които траките са приготвяли, а за да стабилизират виното, са използвали борова смола.

"След като бъдат настанени гостите, започва поднасянето на ястията. Поднасят се върху малки трикраки масички, които се слагат пред всеки отделен гост“, пояснява тя.

И допълва, че менюто е било от големи късове месо на шиш, заедно с големи пити бял квасен хляб. Това, което се случва при поднасянето на храната, ритуал, описан от Ксенофонт, е, че Севт II, в качеството си на домакин, започва да разчупва хляба и месото и да ги подхвърля на останалите. Виното се е поднасяло в рогове от кост. Протоколът е изисквал вдигането на официални наздравици и подаръци.

Темата за тракийската диета е изключително интересна и може да бъде доразвита с включването на нови интердисциплинарни изследвания, които да допълнят, потвърдят или отхвърлят сведенията, които писмените извори дават.

Чуйте целия разговор с Ели Филипова в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Фестивалът "Театър на чудесата" обединява наука и театър

"Театър на чудесата" е уникален фестивал, посветен на сътрудничеството между артисти и учени. Той пренася чудесата на науката на сцената чрез силата на театъра и разказването на истории. "Театър на чудесата" е пространство, в което се срещат креативността и любопитството. Тазгодишното издание на фестивала е с разширена програма, включваща..

публикувано на 27.09.25 в 15:45
Мария Косса

Мария Косса: Дългият ми път към Африка я доведе в България

В търсене на изгубени семейни връзки в Мозамбик, хореографката и танцьорка Мария Косса довежда изкуството на Африка в България. От години в основания от нея и съмишленици Център за африканска култура и изкуство "АфриКая" (AfriKaia) в София, тя популяризира африканската култура. Философ по душа, Мария счита, че e много важно какво излъчваме и какво..

публикувано на 27.09.25 в 13:15

Изкуство, създаващо радост – когато творчеството лекува

С вълнуваща експозиция в HOSTGALLERY, София приключи арттерапевтичният проект "Изкуство, създаващо радост", насочен към деца, преминаващи през дългосрочно болнично лечение. Той беше осъществен в периода февруари – септември 2025 г. в Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ Токуда и санаториум "Царица Йоанна" в гр. Трявна. В осем тематични срещи, изпълнени с..

публикувано на 27.09.25 в 12:05

Има ли нужда изкуството от нова иносказателност?

Берлин, дворът на бившата Хамбургска гара, днес национална галерия за съвременно изкуство, вероятно слушателите ни са я чували като Хамбургер банхоф. Стотици са се събрали в градината и празнуват откриването на голямо арт събитие. Електронна музика, екстравагантни облекла, коктейл бар във фургон, мобилно студио на берлинското радио РББ, което излъчва..

публикувано на 26.09.25 в 16:05
Мартина Апостолова в

Новото българско кино: Затишие пред буря?

Отзвук от фестивала "Златна роза" и какво да очакваме през новия филмов сезон у нас – коментар в "Нашият ден" на актрисата Мартина Апостолова , която беше  и член на журито в конкурса за пълнометражен филм. "Българското кино е в застой" , заявява Апостолова, според която застоят е и в идеите, и в темите, и в стилистиката, и във визията...

публикувано на 26.09.25 в 12:06