Берлин, дворът на бившата Хамбургска гара, днес национална галерия за съвременно изкуство, вероятно слушателите ни са я чували като Хамбургер банхоф. Стотици са се събрали в градината и празнуват откриването на голямо арт събитие. Електронна музика, екстравагантни облекла, коктейл бар във фургон, мобилно студио на берлинското радио РББ, което излъчва коментари на живо, планини от всякак паркирани велосипеди. А в тълпата се мярка гръб облечен в стар, надраскан със спрей шлифер. Надписът гласи "Am I complicit?". На български бих го превела като "Аз съучастник ли съм?"
Не става ясно дали човекът със шлифера прави еднократен пърформънс или носи този тежък въпрос на гърба си всеки ден. Но около него тълпата се разделя – дали за да не попаднат в кадър или защото ги е страх да не трябва и те да поемат теглото на въпроса. А въпросът е все още ли артистите са свободни да говорят за всяко нещо, което ги тревожи? Ами докато кандидатстват за финансиране, пак ли са свободни? Станали ли са посланията в съвременното изкуство по-опасни в сложните политически, но и морално времена? Мълчанието съучастничество ли е?
Днес в "Какво се случва" се питаме все още ли съвременното изкуство има свободата да каже всичко, което поиска, или е принудено да търси нова иносказателност. А по темата ще се включат кураторката Владия Михайлова, арткритикът Христо Калоянов и за кратко съвременния артист Войн Войнов.
В разговора за това дали на съвременното изкуство му се налага напоследък да прикрива посланията си се включва за кратко Войн Войнов съвременен артист и организатор на София арт уийк, коятозапочва на 15 октомври.
Да наричаме ли поезия стихотворенията, генерирани с помощта на изкуствен интелект, а нейния създател – автор? Какво представлява творческият процес в света на ИИ и трансформира ли той креативната среда? Първото издание на българския конкурс за генерирана поезия Apollo Ex Machina дава повод за тези въпроси. Когато след 11 години царуване в света на..
Всяка трета събота от ноември традиционно в цяла Европа и у нас царува театърът. Тази година събитието е на 15 ноември в множество театрални пространства на страната. Това е 13-ата "Нощ на театрите", в която основното послание е "Нощният живот на театъра". "Европейска нощ на театъра" е международна инициатива, обединяваща театрални компании от..
Теодора Дончева, проф. Петя Александрова и Гергана Дончева представят в "Нашият ден" изложбата "Жените в българското документално кино през ХХ век", която може да бъде видяна във фоайето на кино "Одеон". Изложбата е осъществена от Института за изследване на изкуствата при БАН с подкрепата на програма "Култура" на Столичната община. Екипът..
Пренасяме се в Централна България, където Историческият музей на Севлиево и Художествената галерия "Асен и Илия Пейкови" откриват в 18 ч. съвместната изложба "Диаметрални светове" на Анелия Мартинчева и Деница Иванова. Двете художнички съчетават в рамките на изложбата класическа графика, живопис и дигитална рисунка, разкривайки..
Фотодокументална изложба проследява историята на Регионалната библиотека "Проф. Боян Пенев" в Разград – от идеята за нейното създаване през далечната 1870 година до наши дни. Юбилейна експозиция "С възрожденски дух през годините – 155 години библиотечно дело в Разград" е подредена в централното фоайе на библиотеката. В залата на Народно..
Още за сборника с разкази "Винилови души" през 2020 година Марин Бодаков пише: " Разказите на Цветозар Цаков ни обещават много причудливости. Техните..
Изложбата на известния художник Велико Маринчевски съдържа творби, създадени през последните две години в ателиетата на международната графична база..
"Eтюди от жълтата къща" (превод Светла Кьосева, оформление Кирил Наги) се нарича дебютният роман на Кирил Наги, в който четем истории от България и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg