В държава като България – малка и част от ЕС – киното се финансира главно от държавата. И тук винаги настъпва въпросът какво всъщност е участието на държавата в кинопроизводството ни и какви правила диктува тя.
"Правилата, за съжаление, в момента не са от най-добрите, доколкото има разминавания в нормативни документи, които на практика доведоха до блокиране на всички проведени сесии след приемането на измененията в закона“, каза в "Кино с думи“ Георги Чолаков, продуцент, оператор и бивш директор на Националния филмов център.
Той е сред кинодейците у нас, които се борят за промяна в правилата и вярват, че въпреки малките финансови възможности на страната ни – киното се прави с пари.
Нискобюджетните сесии са един от начините младите режисьори да достигнат до своя дебют, твърди още Чолаков. Продуцентът е на мнение, че трябва да се дава път на тези, които могат да мислят и искат да правят кино. Най-малкото за начало е добре да получат финансиране за късометражните си филми, с които да заявят уменията си и да получат шанс да се докажат.
Въпросите на съвременността пък са това, върху което трябва да се работи. Важното обаче е режисьорът да знае какво иска и да не се страхува да влезе в разговор с екипа си.
От думите на Георги Чолаков става ясно, че с днешна дата се лутаме между закона и правилника за българското кино, но все пак вървим бавно към решение на проблемите.
Чолаков участва в създаването на много български филми. Той е точното око зад камерата и основател на "Геополи филм“ заедно с Павлина Желева. Сред филмите, които са продуцирали, са "Шантав ден“, "Прима примавера“, "Реквием за госпожа Й“ и "Чудо“, получили немалко престижни отличия. От 40-ата "Злата роза“ насам имената им откриваме и зад "Изкуството да падаш“ – дебют на Орлин Милчев, и "Анна“ – също дебютен филм, но на Боримир Илков-Боно.
В звуковия файл чуйте повече за това какви правила са нужни, за да може киното у нас да създава качествена кинематография и да дава път на младите творци, и към какви промени в Закона за филмовата индустрия се стремят кинаджиите у нас.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg