Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Шведският радио-симфоничен оркестър гостува в Златната зала на Музикферайн

Снимка: @sverigesradiossymfoniorkester

Амбициозен и специализиран в новата музика, но компетентен и в класицистично-романтичния репертоар, отворен към новото и любопитен към рядкото: такъв е Шведският радио-симфоничен оркестър. Съставът важи като един от най-многостранните оркестри в Европа, който има за цел постоянно да върви по нови програмни пътища. Първата от двете концертни вечери с Шведския радио-симфоничен оркестър на 18 и 19 март в Златната зала на Музикферайн във Виена премина блестящо и показа един внимателен и професионален подход към богатия на стилове, епохи и багри оркестров репертоар. Този подход много напомня за Австрийския радио-симфоничен оркестър, който напоследък беше застрашен от съкращение. Постоянната родина на Шведския радио-симфоничен оркестър от 1979 година е концертната зала на Шведското радио. Но оркестърът не се среща със своята публика само в концертната зала, а и на вълните на шведското радио, както и на телевизионния екран. Музикален директор на оркестъра от 2007 година е британецът Даниел Хардинг, който е поел и художественото ръководство на състава от 2018 година. По случай 100-годишнината от рождението на Дьорд Лигети оркестърът изпълни неговите „Атмосфери“ за голям оркестър. В програмата бяха включени още цигулковият концерт на Роберт Шуман в ре-минор, както и четвъртата симфония на Жан Сибелиус в ла-минор, оп. 63.


Особено впечатляващи бяха "Атмосферите" на Дьорд Лигети. Тук оркестърът представи на публиката особени сферични звуци и микроскопични звукови повърхности. Публиката слушаше като омагьосана и доста концентрирано. Това беше достатъчно признание за Шведския радио-симфоничен оркестър. Цигулковият концерт в ре минор на Роберт Шуман има проблемна история. Концертът е възникнал в щастливи за Шуман времена, когато композиторът като музикален директор в Дюселдорф е бил освободен от финансови грижи и е имал възможността да се посвети на творческата си дейност. Цигуларят обаче, на когото Шуман посвещава Цигулковия си концерт, Йозеф Йоахим, отхвърля издаването на концерта. Проспериращото заболяване на Шуман и скорошната му смърт, както и отрицателната оценка на Йозеф Йоахим, довеждат до пълната забрава на творбата. А всъщност този концерт свързва необарокови с модерни за тогавашния 19 век изразителни средства и е една майсторска творба с високо виртуозни претенции.


Немският цигулар със световна кариера Кристиан Тетцлаф се представи в бляскава емоционална и техническа светлина, както и завладя публиката с прекрасния и благородния звук на немската си цигулка от работилницата на Петер Грайнер. Един технически срив, отвъртелият се ключ на една струна в третата част на концерта, доведе до объркване у солиста, но в никакъв случай не успя да помрачи и ни най-малко романтичното настроение на сцената, както и бляскавата виртуозност на Тетцлаф. Тук за жалост трябва да отбележим, че австрийската критика обърна голямо внимание на тази грешка и я изтълкува като слаба концентрация на солиста, което обаче не е вярно. Грешката всъщност се изрази в това, че Тетцлаф потърси контакт с диригента, което подчерта техническия проблем. Оркестърът обаче продължи да свири и солистът бързо нави ключа обратно. Във втората част на концерта Шведският радио-симфоничен оркестър изсвири четвъртата симфония на финландеца Жан Сибелиус с подчертана елегантност и изразителност.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Григор Паликаров

Григор Паликаров дирижира "Немски реквием" от Йоханес Брамс за Великден

В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..

публикувано на 15.04.25 в 10:24

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2025 г.

16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..

публикувано на 15.04.25 в 09:10
Даниеле Феббо

Даниеле Феббо в света на музиката

Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..

публикувано на 15.04.25 в 08:35
Jullzie

Нестандартната певица Jullzie

Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..

публикувано на 14.04.25 в 15:20

Шведската дарк метъл сензация Eleine най-сетне пристига у нас за хедлайн шоу

"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..

публикувано на 14.04.25 в 10:37