Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Шведският радио-симфоничен оркестър гостува в Златната зала на Музикферайн

Снимка: @sverigesradiossymfoniorkester

Амбициозен и специализиран в новата музика, но компетентен и в класицистично-романтичния репертоар, отворен към новото и любопитен към рядкото: такъв е Шведският радио-симфоничен оркестър. Съставът важи като един от най-многостранните оркестри в Европа, който има за цел постоянно да върви по нови програмни пътища. Първата от двете концертни вечери с Шведския радио-симфоничен оркестър на 18 и 19 март в Златната зала на Музикферайн във Виена премина блестящо и показа един внимателен и професионален подход към богатия на стилове, епохи и багри оркестров репертоар. Този подход много напомня за Австрийския радио-симфоничен оркестър, който напоследък беше застрашен от съкращение. Постоянната родина на Шведския радио-симфоничен оркестър от 1979 година е концертната зала на Шведското радио. Но оркестърът не се среща със своята публика само в концертната зала, а и на вълните на шведското радио, както и на телевизионния екран. Музикален директор на оркестъра от 2007 година е британецът Даниел Хардинг, който е поел и художественото ръководство на състава от 2018 година. По случай 100-годишнината от рождението на Дьорд Лигети оркестърът изпълни неговите „Атмосфери“ за голям оркестър. В програмата бяха включени още цигулковият концерт на Роберт Шуман в ре-минор, както и четвъртата симфония на Жан Сибелиус в ла-минор, оп. 63.


Особено впечатляващи бяха "Атмосферите" на Дьорд Лигети. Тук оркестърът представи на публиката особени сферични звуци и микроскопични звукови повърхности. Публиката слушаше като омагьосана и доста концентрирано. Това беше достатъчно признание за Шведския радио-симфоничен оркестър. Цигулковият концерт в ре минор на Роберт Шуман има проблемна история. Концертът е възникнал в щастливи за Шуман времена, когато композиторът като музикален директор в Дюселдорф е бил освободен от финансови грижи и е имал възможността да се посвети на творческата си дейност. Цигуларят обаче, на когото Шуман посвещава Цигулковия си концерт, Йозеф Йоахим, отхвърля издаването на концерта. Проспериращото заболяване на Шуман и скорошната му смърт, както и отрицателната оценка на Йозеф Йоахим, довеждат до пълната забрава на творбата. А всъщност този концерт свързва необарокови с модерни за тогавашния 19 век изразителни средства и е една майсторска творба с високо виртуозни претенции.


Немският цигулар със световна кариера Кристиан Тетцлаф се представи в бляскава емоционална и техническа светлина, както и завладя публиката с прекрасния и благородния звук на немската си цигулка от работилницата на Петер Грайнер. Един технически срив, отвъртелият се ключ на една струна в третата част на концерта, доведе до объркване у солиста, но в никакъв случай не успя да помрачи и ни най-малко романтичното настроение на сцената, както и бляскавата виртуозност на Тетцлаф. Тук за жалост трябва да отбележим, че австрийската критика обърна голямо внимание на тази грешка и я изтълкува като слаба концентрация на солиста, което обаче не е вярно. Грешката всъщност се изрази в това, че Тетцлаф потърси контакт с диригента, което подчерта техническия проблем. Оркестърът обаче продължи да свири и солистът бързо нави ключа обратно. Във втората част на концерта Шведският радио-симфоничен оркестър изсвири четвъртата симфония на финландеца Жан Сибелиус с подчертана елегантност и изразителност.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 август 2025

1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..

публикувано на 31.07.25 в 09:25

Джаз по наследство – Вероника Вапирова и Международният джаз фестивал "Варненско лято"

Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..

обновено на 30.07.25 в 17:28

Певицата Мона за силата и музиката, достъпна за хора, лишени от слух

Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..

публикувано на 30.07.25 в 12:45

Концерт на Рошийн Мърфи в програмата на Burgas Summer Live

Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена –  Рошийн Мърфи. Очакваме..

публикувано на 28.07.25 в 10:06
Биргит Нилсон

Вокалното майсторство на Биргит Нилсон

Съботната оперна вечер посвещаваме на шведския сопран Биргит Нилсон. Ще я чуем в няколко фрагмента из опери на Рихард Вагнер. Като цялостен образ тя се превъплъщава в ролята на Реция от операта "Оберон" на Карл Мария фон Вебер. Запис под диригентството на Рафаел Кубелик и с участието на Доналд Гроуб, Марга Шимл, Джулия Хамари, Оже Арлийн, Пласидо..

публикувано на 26.07.25 в 08:15