Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Самба в Рио извън карнавала

Да танцуваш на платформа в една от най-елитните школи по самба в Бразилия е приключение, което не се забравя цял живот. Е, засега в седалището им в Рио де Жанейро, но там научих, че ако си платиш за участие и костюм, можеш да минеш и на прочутия самбадром по време на фестивала. Остава само да стискаш палци мижавите ти танцови умения да не съсипят представянето на школата.

Grande Rio, където имах късмета да попадна, е известна с това, че за всяко от участията ѝ на карнавала кани известни личности, най-често певици или актриси, които да бъдат „кралиците на барабаните“ – Rainhas de Bateria. На звездите и знаменитостите донякъде тази сравнително млада школа по самба дължи огромния си брой почитатели. Но те вървят в комплект с медийна активност и големи инвестиции.

За Гранде Рио през цялата година работят общо седем хиляди души. При тази бройка става ясно, че държавната субсидия от един милион бразилски реала (около половин милион лева) е крайно недостатъчна. Останалите суми идват от спонсори.

Паричната помощ от правителството е само за школите от т.нар. „първа дивизия“, т.е. 12-те най-добри. Гранде Рио е сред тях. Дори миналата година е била шампион.  

Тя е възникнала като карнавална улична група (bloco). За да бъдат присъединени към Асоциацията на училищата по самба от град Рио де Жанейро, училищата трябва да произхождат от блокове.

Още с приключването на карнавала, школите започват да умуват над следващата тема, по която да работят за следващото си явяване. Няма никакви ограничения в сюжета, стига да бъде ярко и талантливо пресъздаден. Когато Гранде Рио завоюва титлата, участието им на самбадром е под надслов "Не на религиозния расизъм в Бразилия". Основната теза е демонизирането на вярванията с африкански произход от страна на евангелските църкви в страната. Платформите на школата били посветени на афро-бразилския бог Ешу. В много страни на черния континент той е главно божество, което държи връзката между живите и мъртвите. Доста изповядващи тази религия се оказват в Бразилия между 17-и и 19-и век и са подложени на гонения от християните, но култът оцелява и до днес. Тук е мястото да вметна, че това е последната държава, която отменя робството. Но да не се натъжаваме! Примирието между религиите е представено от Гранде Рио пред 70 хиляди зрители с монументални алегории,  около четири хиляди танцьори в блестящи костюми, с различни проявления на бога-посланик Ешу, с представите за горната и долната земя…

Школата по самба Гранде Рио посреща гости в няколко огромни халета при сериозна охрана. Тайната върху каква тема се работи цяла година е зорко пазена. Тя се избира броени дни след приключването на карнавала, а платформите от отминалата фиеста се разглобяват внимателно и всеки детайл, който може да се използва отново, се прибира. Извадих късмета да видя все още недемонтираните съоръжения, да се кача върху тях и да съпреживея усещането какво е да танцуваш отгоре им.

Гигантски орли и корони, триметрови африкански животни, палми в естествен ръст, поклащащи се танцьори от стиропор, индианци и тотеми, какво ли няма върху платформите, които на екрана изглеждат като огромни сватбени торти, а в действителност са направо величествени, макар и леко бутафорни.

След като минахме през ателиетата, където се ражда магията на костюмите и декорите, изгледахме филм за историята на школата с кадри от най-забележителните ѝ участия. Залата е декорирана така, че повече напомня на светилище на първата танцьорка на самба. Със закачлива усмивка младата дама, която ни развежда, казва "А сега следва най-интересното! Приготвили сме ви изненада!".

Тя си знае, че вкараш ли сериозни възрастни хора в склад за карнавални костюми всички се превръщат в деца. Всеки се втурна към дрехите на персонажа, който най-много му харесва и се започна едно необуздано гиздене…  Никой не се притеснява, че ще изглежда нелепо, не се бои, че ще е смешен. Напротив! Да си комичен и забавен е задължително. Особено когато зазвучава музиката и в залата се втурва Габи. 14-годишна танцьорка, при която няма част от тялото, която да не участва във вихрената самба. Девойката е едно от децата, привлечени от специалната образователна програма на школата. Тя включва малчугани от фавелите (бедняшките гета на Рио). Те започват заниманията си по музика и танци още на шест. Това ги предпазва от лошото влияние на улицата, придава смисъл на игрите и насърчава към образование.

Естествено, никой не може да повтори гъвкавите движения на Габи, но тромавите ни опити са посрещнати от сияйната ѝ усмивка.

С нескрито съжаление събличаме костюмите, а с тях сякаш и доброто си настроение. Обзема ни тихата тъга, че сме докоснали магията на самбата, но не можем да останем потопени в нея. Една невидима въздишка за карнавала в Рио, която ще задържим докато отидем на самбадрома.

Творението на Оскар Нимаейр, един от най-известните архитекти на 20-и век, създател на стила "брутализъм", на светло изглежда като най-обикновен циментов сандък, лишен от всякаква романтика. 

Снимки – Магдалена Гигова
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Родови имена от село Попина, Силистренско

Днес ни се вижда най-естествено да имаме по три имена – лично, бащино и фамилно, макар че тричленната именна система е сравнително нова в историята ни – от следосвобожденско време. Все по-малко хора обаче знаят и помнят, че има още един вид име и то е родовото – името, с което преди десетилетия и векове е бил назоваван родът, към който е..

публикувано на 20.06.25 в 15:10
Институтът по полимери към БАН

В Института по полимери създават нови технологии в полза на обществото

Институтът по полимери е научно звено в направление "Нанонауки, нови материали и технологии” на Българската академия на науките. Мисията на Института по полимери е да извършва научни изследвания, иновационни дейности и обучение в областта на полимерите и полимерните материали, които допринасят за развитието на науката и технологиите и са в полза..

публикувано на 20.06.25 в 14:58
„Падането на Икар“ на художника Питер Брьогел-Стария

Икар: летя ли? Падна ли?

Навръх петстотингодишнината от рождението на фламандския класик на ренесансовото изобразително изкуство – художника Питер Брьогел-Стария, говорим за митовете в историята и интерпретацията им в различни сфери на познанието и културата. Събеседниците – културологът Митко Новков, изкуствоведът Любен Домозетски, преподавателят и общественикът Младен..

публикувано на 20.06.25 в 13:45

За тялото – когато алармира и когато боли…

Една странна тематична амалгама "замесихме" в поредното издание "За здравето". Гостуваха ни двама експерти: доц. Владислав Младенов, уролог, и анестезиологът проф. Атанас Темелков. Темите, върху които акцентирахме, бяха: често срещаните урологични аномалии в детската възраст, характерните и най-чести диагнози, както и свързаните с тях оплаквания при..

обновено на 20.06.25 в 08:31
Съвременната Фоча е красиво рибарско градче

Фоча – градът, който предстои да открием

Ако не сте чували за турския град Фоча, вероятно ще го разпознаете по-лесно под името Фокея и от уроците по история. Защото Древната Фокея е един от йонийски полиси, разположени по Егейското крайбрежие на Мала Азия. Някога градът е бил толкова силен и проспериращ, че е имал правото да сече собствени монети – и от злато, и от сребро. А върху тях е..

публикувано на 19.06.25 в 12:50