"В момента има тенденция в изкуствознанието да се разглеждат творци в съответствие с други фигури от този период, както изложбата на Мане и Дега в музея "Орсе" в Париж например. Тази изложба беше посрещната с голям интерес. Това, което ги свързва, и това, което ги разграничава, са както идеологията така и стилът. Мане се е опитвал да се впише в официалната среда на времето си, докато Дега е започнал да се разграничава. И двамата са много силни личности, те са имали голямо уважение един към друг, но са разбирали, че търсенията им са различни.“
Според проф. Сгурев една от най-забележимите тенденции в Париж е появата на нови музейни пространства под егидата на частни компании. Така се представя историята на компанията, чрез изкуството, което те са спонсорирали.
"В България колекционерите, които оставят колекциите си на държавата, са малко. Но културата се обновява не само чрез държавните институции, а и чрез частните колекции. Частни музеи има не само в Западна Европа, но и Чехия, в Русия. Дано да има по-силен натиск да бъдат урегулирани такива инициативи в България. – казва проф. Сгурев – Обикновено ние гледаме на културата през гледната точка на предлагането, но има и актуални данни за търсенето на култура. На базата на последните данни се забелязва, че степента на достъп до култура зависят от образованието и географския фактор. Голяма е разликата между големите и малките градове и селата. Мислех, че икономическият фактор ще е много важен, но се оказа, че той остава по-назад. Но като цяло цените на билетите са високи у нас."
Проф. Стоян Сгурев е доктор по социология от Станфордския университет, член на Научния съвет на фондация "Център българо-европейски културни диалози" към Нов български университет и преподавател в Париж, където живее от години.Снимки – музей "Орсе"
В сянката на пандемията един лозунг започна да се издига сред хората – "Купувайте изкуство от живи художници, на класиците пари не им трябват". Тази фраза, която бързо придоби популярност, отразява желанието на обществото да подкрепи съвременните творци, да им осигури възможност за развитие и признание. Но как да разпознаем съвременен талант, който..
Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..
Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..
Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта". Самият късометражен музикален филм е продуциран от..
От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..
Загрижеността сред обществото нараства с нарастващия брой случаи на коклюш, като служебният министър на здравеопазването, Галя Кондева, сподели, че..
За хората от последните вагони, за училището като единствен свят и неочакваното завръщане към детските мечти – разговор с Марта Радева , автор на..
В студиото на "Нашият ден" гост беше Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията. В разговора, фокусиран върху неполитическите сфери на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg