Гена Димитрова, певицата с феноменален глас, си тръгва от този свят преди 18 години. Родена на 6 май 1941 г. в плевенското село Беглеж. Когато е двадесетгодишна, тя постъпва в Музикалната академия в класа на великолепния педагог Христо Бръмбаров. Първата ѝ роля е Абигайл в "Набуко“ на Верди на сцената на Софийската опера през 1967 г.
Няма прочута оперна зала по света, която да не е аплодирала "царицата на Вердиевите гласове". Гена Димитрова е единствената оперна певица, която в продължение на десетилетия пее непрекъснато и то на границите на съвършенството "тежките" партии на Абигайл, лейди Макбет, Джоконда и Турандот. Гастролира с голям успех в най-известните оперни сцени по света като миланската “Скала”, “Ковънт гардън”, Лондон, Парижката национална опера, “Метрополитен” в Ню Йорк, Виенската държавна опера, Берлин, Залцбург, “Арена ди Верона” и др.
През сезона 1983 – 1984 г. тя е обявена за най-добрата изпълнителка в "Ла Скала“ и е удостоена с наградата "Пучини“ за изключителни постижения в интерпретацията на главни образи в негови опери.
За нея Херберт фон Караян казва "Доживях да чуя глас, който само боговете заслужават“.
До края на живота си Гена Димитрова продължава да блести на световните сцени, но не спира да провежда майсторски класове в различните консерватории. Работи с млади таланти и организира техни участия и концерти, но и тя участва като изпълнител в тези концерти. Подава ръка, остава скромна, сърдечна и себе си.
И до днес в село Беглеж стои родната ѝ къща, която се нуждае от реставрация. Кметът на селото Георги Данов твърди, че трудно ще бъде финансирането на проекта за създаване на обществена колекция Гена Димитрова, за да бъде съхранена паметта за българката, изкачила оперния Олимп.
В звуковия файл можете да чуете какво казва самата Гена Димитрова в интервю за БНР, направено 27 ноември 1978 година от журналиста Марин Бончев.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg