Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не можеш два пъти да влезеш в една и съща игра

Допреди социалните мрежи компютърните игри бяха сочени като едни от големите крадци на време при възрастни и подрастващи.
Ефектът на зарибяването, разбира се, далеч не е за подценяване, а причините понякога да хлътваме във въображаеми светове и роли е и в добре написания сценарий (има немалко игри като "Вещерът", които тръгват от книга и такива, които се превръщат във филми за голям екран като Assassin's Creed или пък в свърхуспешен сериал като "Последните оцелели".)

За ролята и значението на литературата в игрите разговаряме с проф. Миглена Николчина, която преподава в магистърската програма "Дигитални медии и видеоигри" към ФЖМК на Софийския университет.

"За разлика от четенето, което можем да вършим разсеяно, играенето изисква концентрирано внимание, защото, ако пропуснем даден детайл, ще променим цялостната картография и действието ще поеме в определена посока, изтривайки цял един набор от възможности.

При игрите има и известно противоречие между алгоритъма и наратива – едното е бързо, повторително и настоятелно, а сюжетът понякога изисква да спреш, да се вгледаш, да прочетеш."

В предаването "Литературата. Начин на употреба" отправяме бегъл поглед към богата, многослойна картина на видеоигрите, с уточнението, че говорим за онези, които по думите на проф. Николчина са "сплав от литература, театър и кино, в които по съществен начин са включени музиката и визуалните изкуства, които въвличат играча в решаването на артистични, морални и интелектуални дилеми и във всичко това не забравят, че са удоволствени и че удоволствието им предполага взаимодействие на всички наши способности".

Професор Миглена Николчина преподава в Катедра по теория на литературата и в програмата "Дигитални медии и видеоигри" към СУ "Св. Кл.Охридски". Изследователските ѝ интереси включват взаимодействието на литература, философия, политология и игрознание. Авторка е както на научни изследвания, така и на книги с поезия и разкази. Наред с диалозите с Еньо Стоянов и Николай Генов, по темата на видеоигрите е публикувала статията "Time in Video Games: Repetitions of the New").

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
SILVI

Бургаската визуална артистка SILVI: Избрах независимия път

"Изкуството за мен е начин на самоизразяване, без ограничения и правила. То е пътешествие през емоциите и мислите ми, което ми позволява да превърна вътрешния си свят в нещо видимо и достъпно за другите. Всяка картина е като откритие - нова перспектива, ново усещане", казва бургаската художничка и визуален артист SILVI . За талантливата..

публикувано на 18.10.25 в 12:41

"Изплуване" – многогласен, дълбоко човешки разговор за настоящето

"Изплуване" е третото издание (след "Сънят" и "Глад") на проекта "Навсякъде в изкуството" на Художествената галерия - Казанлък.  "Изплуване" е не просто изложба, а състояние на духа – моментът, в който след буря поемаме дъх и се оглеждаме в новата реалност. Символът на изплуването е надежда, преосмисляне и обновление – онзи процес, в който..

публикувано на 18.10.25 в 11:22

"Диагноза: изкуство": дебютна изложба на д-р Николай Болтаджиев

Известният хирург и общественик д-р Николай Болтаджиев успява да изненада ценителите на изкуството със своята първа самостоятелна изложба "Диагноза: изкуство" в столичната галерия "Риволи" . Създаденото от него и съпругата му Елена Болтаджиева пространство за модерно градско изкуство в момента представя творбите на известния лекар от преди..

публикувано на 18.10.25 в 09:10

Дихотом – къде отвежда персонажът на проф. Петер Цанев

За своята нова изложба "Дихотом" в зала "Райко Алексиев" на СБХ Петер Цанев, който е професор по "Психология на изкуството" в НХА, създава специален концептуален персонаж – Дихотом. Дихотомът, по думите на художника, е едновременно експозиция на теоретичен медиум и образна спекулация на неразпозната радикалност по отношение на времето. А в..

публикувано на 17.10.25 в 17:40

Мисията продължава: SoAlive 2025 приключи с нови партньорства и вдъхновение

След първите две успешни издания, превърнали София в притегателна точка за музикалната индустрия, SoAlive Music Conference & Festival 2025  се проведе от 14 до 17 октомври 2025 г.  Събитието отново събра водещи професионалисти, артисти и ключови фигури от цял свят, продължавайки мисията си да бъде мост между талантите на Балканите и глобалната..

обновено на 17.10.25 в 14:45