"Какво се случва", когато сме на масата? Когато споделяме времето си с други, говорим, разсъждаваме, вечеряме заедно? Когато сме в края на тежък, изтощителен ден и имаме нужда просто да сме безгрижни в добра компания? Или когато са се случили всички онези хубави неща, които биха били още по-хубави, ако ги разкажем на точните хора? Ами ако сме изправени пред критичен проблем и трябва да балансираме между риска и свободата си, между споделеното и личното? Отново на масата и отново в компанията на тези, с които съпреживяваме вечерята? Здраво стъпили на земята ли ще сме, или ще увиснем сами над критичната маса – необременеността от гравитацията няма да е свобода, а безполезност, опорната точка ще е липса, която ще имаме нужда да запълним, другите обаче ще са ни съмишленици в договарянето на необходимата съвместимост? Как наистина я договаряме и защо това е важно? Как всъщност можем да работим съвместно в името на една идея? И това превръща ли ни в общност?
Група от хора висят във въздуха, едновременно с това държат критичната си маса да не падне и вечерят от нея, но не толкова за да дадат отговор на тези въпроси, а за да ги зададат.
"Критична маса" е танцов пърформанс, който на 20 септември се играе на голяма сцена в "Топлоцентрала" от 19.30 часа. Той говори за поетичността на ежедневието, за съвместимостта и създаването на общност, за компромиса, който се появява тогава, когато осъзнаеш, че животът е, за да бъде споделен и не е нужно да постигаш пълна самодостатъчност, за критичността в мисленето, за архитектурата на пространството и движението в него и за танца като начин да изразиш себе си и вътрешния си свят, но и този, от който всички сме част.
Хореографката Силвия Чернева, Даниел Денев, с когото заедно са в летеж и безтегловност над "Критичната маса" и Яна Меламед, чието дело са сценографията и костюмите, бяха гости в "Какво се случва" и разказаха за идеята на пърформанса.
Като артисти с обща цел, те имат удоволствието да споделят както летенето, така и свободата от самия полет. Чрез телата си и през връзката им с другите те създават пространството, а критичната маса дава криле и на интерпретациите. Критичната маса са и самите изпълнители, които вървят в една посока и имат силата да доведат промяната със себе си, и предмета, около който се случва традицията на вечерята, и собствената маса на телата, които се движат във въздуха и търсят опорната си точка, тяхното тегло и гравитация.
Силвия Чернева е човекът, от когото тръгва идеята и хореографията. Тя е и в ролята на изпълнител, поне в премиерния спектакъл, и най-вече в ролята на режисьор, който оставя всеки замесен да влезе със собствения си живот в историята на "Критична маса". Основни изпълнители са Лу Кутон – французойката, която отскоро живее в България и има развито движенческо мислене, Николай Райчев, който се занимава с цирково изкуство и има опит със съвременния танц в последните години, Даниел Денев, който е от сферата на спортните танци, и Дани Кърнс, ирландският артист и танцьор, който се занимава с физически театър и контактна импровизация. Драматург е Ясен Василев, а музиката е на Тони Хаджииванов и Кристиан Василев. Цвета Дойчева също участва с консултации в хореографско отношение, а Желязко Мечков е специалистът, който прави увисването на въжетата възможно. Никола Гюлмезов и Александър Бенев отговарят за снимките и видеото, а визията и плакатът на "Критична маса" са на Андреа Попйорданова. Продуцент е сдружение "Стайна температура", копродуцент – самата "Топлоцентрала". Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на НФ "Култура", програма "Дебюти".
В звуковия файл можете да чуете повече за:
• удоволствието от споделеното летене;
• езика на движението, който често предхожда всичко онова, което човек може да си каже с думи;
• корените, които ни връщат към земята;
• връзката между архитектурата и танца;
• храната, която говори, че понякога именно малкото е много;
• усещането да си един от всички на масата, който допринася със себе си за единното цяло.
На 23 октомври "Критична маса" отново ще се игра в "Топлоцентрала" от 19.30 часа.
"10 разказа за съвременното изкуство" е цикъл лекции на художника Правдолюб Иванов, който започва на 15 октомври в пространството на "Център 24". Правдолюб Иванов е художник, който дълги години работи в областта на арт инсталацията, фотографията, обекта и рисунката. Сред темите на планираните лекции са Дада и Марсел Дюшан, технологиите,..
Фестивалът на съвременната българска керамика се наложи през последните години като най-голямото и обединяващо събитие, което мотивира художниците керамици да работят специално за тази изява и да покажат най-новите си творби, да видим наред с признатите майстори и творби на млади художници, да се върнем назад и да погледнем в бъдещето. Както вече..
Авторският моноспектакъл на Екатерина Велева се нарича "Сянка". В него се проследява един ден от живота на студентката Кати. Нейните мечти са свързани само със сцената и се е борела с вътрешните си спирачки, страхове и съмнения. Тя е момиче, което се опитва да избяга от реалността през своята мечтателност и наивност. "Сянка" е дебют за Велева...
Благоевград ще има кинофестивал за международни и български късометражни филми. Blagoevgrad short film festival е първият по рода си форум за региона. Фестивалът включва в програмата си прожекции, работилници и дискусии, които ще дават нова технология за работата на професионалистите в индустрията. Целта е, освен прожекции на филми, да има и поле за..
Новата самостоятелната изложба на Марта Джурина носи името "Флуидна светлина". В нея са включени творби, част от които продължават изследванията на художничката върху светлината, цвета и фотографската материя през последните две години. Работите са записи на енергия, движение и светлинни взаимодействия. Според Джурина ефектът се постига, след като..
В предаването "Български изпълнители" на 13 октомври 2025 ще ви представим отблизо оперната прима Цветелина Василева . В живота тя сияе с..
На 7 октомври се навършиха 19 години от убийството на Анна Политковская, случайно или не, съвпадащо тогава с рождения ден на Владимир Путин. Защо..
“Всички пътища водят към Рим”, казват хората и това съвсем не е случайно. Този известен израз произлиза от историята на Древен Рим. По негово време всички..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg