Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Адриан Николов

Доколко реформирано или деформирано е училищното образование?

| Интервю
Снимката е илюстративна
Снимка: @pixabay

Училищното образование е една от най-реформираните системи, но дали не се оказва, че е от най-деформираните? Дали обвързването на финансирането на училищата с постиженията на учениците, или изграждането на по-тясна връзка между образованието и пазара на труда, както и включването на родителите и семействата в процеса на обучение, са адекватни и дългосрочни стъпки към по-качествено училищно образование?

"Това е една от най-често обсъжданите реформи, защото всяко ново правителство идва с много големи идеи как да го реформира. Но в същност големите и фундаментални реформи са много редки."

Това казва в интервю за "Нашият ден" Адриан Николов от Института за пазарна икономика.

Най-голямото събитие, което се случи в структурата на училищното образование, е връщането на делегираните бюджети. Това беше последната фундаментална промяна, която обърна системата на образованието с главата надолу и промени изцяло начина, по който то функционира.

Финансирането на училищата трябва да се обвърже с постиженията на учениците. В момента определящо е всяко училище да задържи максимален брой ученици, но никой не се интересува на какво ще бъдат научени и с какви знания ще напуснат образователния процес след 12 години обучение, допълва експертът.

От Института за пазарна икономика предлагат един преход към частично финансиране на резултати. Оценка на образователната система на практика успява да се постигне.

"Една образователна реформа би трябвало да се фокусира как да се подобрят резултатите на слабите училища, така че да се вдигне средното ниво", казва Адриан Николов.

Важно е да се видят както структурните съвпадения, така и отклоненията в предоставяното образование спрямо нуждите на пазара на труда. Нужно е гъвкаво образование, дуално обучение и професионално ориентиране. 

Негативните ефекти от несъответствията между това, което се учи, и профила на икономиката могат да се намалят чрез по-общо образование в училищна среда за сметка на специфично обучение по специалности за пълния курс на образование. Така например силно специализираните предмети още от началните курсове на професионалното образование биха могли да се заместят в някаква степен от езикови и технологични обучения, както и от придобиване на меки умения, които увеличават шансовете за заетост.

Чуйте подробности в звуковия файл.



По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Виетнам: близо или далеч

В периода 13-15 ноември в Ректората на Софийския университет "Св. Климент Охридски" се провежда международна научна конференция "Виетнам е близо: наследство, приемственост, бъдеще" , организирана от специалност "Южна, Източна и Югоизточна Азия" при ФКНФ в партньорство с Института за изследване на изкуствата при БАН и Стопанския факултет...

публикувано на 13.11.25 в 15:26
Юлиян Попов

COP30 и бъдещето на климатичната дипломация: експертен поглед

В рубриката "Разговорът" пред БНР Юлиан Попов – старши политически съветник по стратегически перспективи към базиран в Брюксел think tank , два пъти министър на околната среда и водите и член на бордове на водещи европейски организации в енергетиката и индустриалния преход – очерта ключовите акценти около предстоящата климатична конференция..

обновено на 13.11.25 в 13:56

Недохранването под лупа: кои са предизвикателства днес?

В ефира на Lege Artis по време на Международната седмица на малнутрицията д-р Антоанета Тончева – член на сдружение "Общност Мостове" и експерт генетик-молекулярен биолог – коментира предизвикателствата, свързани с разпознаването и лечението на недохранването у нас. Ентералните храни в България се оказват недостижими за домашна употреба –..

обновено на 13.11.25 в 11:57
Покана

Стратегически форум разглежда мястото на България в процеса на глобална трансформация

Стратегическият форум "Глобална трансформация: Къде е България в новата икономическа среда" ще се проведе днес (13 ноември) в Зала "А" на Българската търговско-промишлена палата в София. Събитието се организира от Бюрото на Съвета на браншовите организации към Българската търговско-промишлена палата (БТПП) под председателството на д-р инж. Веселин..

публикувано на 13.11.25 в 09:40

Кога стресът ни мотивира и кога ни парализира?

В ефира на Lege Artis психологът Петя Кривицки представи задълбочен анализ на две ключови теми, които все повече засягат съвременните работещи – стресът и тормозът на работното място. Тя подчерта, че разбирането на собствените ни реакции и лични граници е в основата на справянето с тези предизвикателства. Добрият и лошият стрес – къде е..

обновено на 13.11.25 в 08:27