Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Адриан Николов

Доколко реформирано или деформирано е училищното образование?

| Интервю
Снимката е илюстративна
Снимка: @pixabay

Училищното образование е една от най-реформираните системи, но дали не се оказва, че е от най-деформираните? Дали обвързването на финансирането на училищата с постиженията на учениците, или изграждането на по-тясна връзка между образованието и пазара на труда, както и включването на родителите и семействата в процеса на обучение, са адекватни и дългосрочни стъпки към по-качествено училищно образование?

"Това е една от най-често обсъжданите реформи, защото всяко ново правителство идва с много големи идеи как да го реформира. Но в същност големите и фундаментални реформи са много редки."

Това казва в интервю за "Нашият ден" Адриан Николов от Института за пазарна икономика.

Най-голямото събитие, което се случи в структурата на училищното образование, е връщането на делегираните бюджети. Това беше последната фундаментална промяна, която обърна системата на образованието с главата надолу и промени изцяло начина, по който то функционира.

Финансирането на училищата трябва да се обвърже с постиженията на учениците. В момента определящо е всяко училище да задържи максимален брой ученици, но никой не се интересува на какво ще бъдат научени и с какви знания ще напуснат образователния процес след 12 години обучение, допълва експертът.

От Института за пазарна икономика предлагат един преход към частично финансиране на резултати. Оценка на образователната система на практика успява да се постигне.

"Една образователна реформа би трябвало да се фокусира как да се подобрят резултатите на слабите училища, така че да се вдигне средното ниво", казва Адриан Николов.

Важно е да се видят както структурните съвпадения, така и отклоненията в предоставяното образование спрямо нуждите на пазара на труда. Нужно е гъвкаво образование, дуално обучение и професионално ориентиране. 

Негативните ефекти от несъответствията между това, което се учи, и профила на икономиката могат да се намалят чрез по-общо образование в училищна среда за сметка на специфично обучение по специалности за пълния курс на образование. Така например силно специализираните предмети още от началните курсове на професионалното образование биха могли да се заместят в някаква степен от езикови и технологични обучения, както и от придобиване на меки умения, които увеличават шансовете за заетост.

Чуйте подробности в звуковия файл.



По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Посланикът на Украйна Н. Пр. Олеся Илашчук

Олеся Илашчук: Има само една пречка за възстановяването на мира и името ѝ е Русия

В Деня на Европа посланичката на Украйна в България Олеся Илашчук коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" бъдещето на Украйна в Европа, както и взаимоотношенията на държавата със САЩ и с Русия. * Бихте ли обяснили защо според Вас до този момент няма разбирателство по отношение на мира? "Мирът е възможен само тогава, когато няма..

публикувано на 09.05.25 в 16:00
проф. Илин Савов и Анелия Торошанова

Има ли нови рискове и заплахи за държавите по света в киберсреда?

Кои бяха акцентите на световния форум по киберсигурност в Сингапур? Има ли нови рискове и заплахи за държавите по света в киберсреда – какви са те? Комисар, проф. д-р на науките Илин Савов е с над 25 години професионален опит в службите за сигурност и МВР на Република България. Преподавател в няколко български и чуждестранни универитети и академии...

публикувано на 09.05.25 в 14:35

Как композиторът и диджей Светослав Нунев помага на българската музика да пробие навън

В рубриката "Разговорът" гостува Светослав Нунев, организатор на събития и концерти на български изпълнители в Лондон – световната музикална столица. Той има дългогодишен опит в музикалната индустрия като композитор и диджей. В ефира на предаването "Нашият ден" той сподели своите наблюдения и опит за това как българските артисти могат да пробият в..

обновено на 09.05.25 в 13:55

Антоанета Колева за Европа днес: Опасности и шансове пред нашия общ дом

Денят на Европа, отбелязван на 9 май, е посветен на мира и обединението в Европа. Тази дата е символ на усилията за единство и хармония на континента, като се свързва със значимата Декларация на Робер Шуман от 1950 г., която предлага създаването на Европейската общност за въглища и стомана, предшественика на Европейския съюз (ЕС). Този ден не само..

обновено на 09.05.25 в 13:08
Атанас Радев и Анелия Торошанова

Какви са правата на младите хора в Европейския съюз?

Какви са правата на младите хора в Европейския съюз?  Какво прави Националният младежки форум (НМФ) в тази посока – Диалога на ЕС по въпросите за младежта Диалог на Европейския съюз по въпросите за младежта е консултативен механизъм, който позволява на младежи от цяла Европа да участват в процесите на вземане на решения на най-високо ниво и..

публикувано на 09.05.25 в 12:40