Филмът, който всички очакваха – "Уроците на Блага", се срещна за първи път с българската си публика на 41-вата "Златна роза". Носителят на три награди от тазгодишния фестивал в Карлови Вари – за най-добър филм, за най-добра женска роля в лицето на Ели Скорчева, която се завърна на екрана след 30-годишно отсъствие от българското кино, и наградата на екуменическото жури – напълни залата във Фестивалния и конгресен център във Варна, имаше хора дори и по балкони. Екипът приветства зрителите преди прожекцията, а появата на Ели Скорчева на сцената беше един от най-трогателните моменти в рамките на фестивала.
Когато този завладяващ, горчив и въздействащ социален трилър, както го определи кинокритикът Гай Лодж от "Варайъти", започна – цялата зала гледаше и следеше историята, която създаде невероятно напрежение и едновременно с това провокира тъга и съпричастност. А и възхита преди всичко от Блага. Блага, която дава и получава уроци в този филм.
Той е разказ за 70-годишната вдовица, вече пенсионирана учителка, която става жертва на телефонна измама и губи всичките си спестявания, като ги хвърля през прозореца. Осъзнавайки, че няма как да си върне парите, които събира за надгробна плоча на починалия си мъж, тя приема примамливо, но и подозрително предложение за работа. Някога стриктната и честна жена бавно започва да погазва всичките си принципи. Сама тръгва да търси справедливост и докато се губи в моралните си ценности, става част от същата схема, на която се е превърнала и в жертва.
Големият победител в тазгодишното 57-о издание на Международния филмов фестивал Карлови Вари е и новото предложение за "Оскар" през 2024 година. Комисията го избира единодушно.
Този плътен, наситен с автентичност и енергия филм, който стъпва на много здрава драматургия, вече може да се похвали с доста територии, на които ще се представи в кината. В Холандия, където се радва и на сериозна публика, дори върви с думите – научете български с Блага.
Разбира се, съществена е развръзката в него, която е откровено провокативна и ще раздели зрителите с въпроса "А вие какво бихте направили?", както казва и Лодж.
С този филм Стефан Командарев ни припомня киното на моралното безпокойство. Той следва изконното правило да разказва понятно на зрителите важните за тях теми – в случая животът на хората от третата възраст и срамът, който те изпитват от загубата на достойнство си.
Героинята на Ели Скорчева не представлява конкретен образ, тя е съвкупност от всички тези измамени хора. Актрисата е безкомпромисна в ролята си. Самата тя казва, че участието ѝ в този филм е било предложение, което си е заслужавало. Дори за миг не е изпитала притеснение да заиграе отново пред камерата, а само неистово удоволствие от процеса на заснемане.
В "Уроците на Блага" се открива и препратка към Кшищоф Кешловски, а финалът на филма работи изключително много за целта му – зрителят да излезе от прожекцията и да не спира да разсъждава над видяното.
"Голяма радост е да видиш цялата зала пълна, включително пуснаха и балкона – и балконът се напълни. Така че сме изключително доволни от реакциите на хората, от реакциите по време на прожекцията и след края на прожекцията. Да ни е на добър час по най-важните екрани за нас - българските", каза в "Какво се случва" Стефан Командарев.
В интервюто той говори още за:
• начина, по който се създава напрежение на екрана – с добра драматургия, върху която се работи с години;
• схемите на измамниците и факта, че възрастните хора – интелигентни, начетени и морални – падат в капаните им, защото изпитват голямо доверие към институциите;
• подготовката и разговорите с жертви на измами, полицаи и един конкретен тартор в тази област;
• загубата на достойнство и мисълта, която най-силно тревожи възрастните – да не бъдат в тежест на семействата си;
• филмите, които могат да пожънат успех както на фестивали, така и на редовни прожекции в кината;
• пътя към "Оскар"-а и голямата инвестиция, която трябва да бъде направена, за да може "Уроците на Блага" да попадне в полезрението на членовете на Американската филмова академия и те да оценят филма положително.
Всичко това и още чуйте в звуковия файл.
Снимки: Таня Димова, Светослав Стоянов
Спектакълът "Дон Кихот и дон Санчо" е премиерното заглавие в репертоара на Драматичния театър "Гео Милев" - Стара Загора. Постановката и драматизацията по мотиви от романа "Знаменитият идалго Дон Кихот де ла Манча" на Мигел де Сервантес са дело на Юрий Дачев. "Исках заедно с прекрасните актьори от старозагорската трупа да покажа един Дон Кихот,..
Силна късометражна програма, с разнообразни теми и епохи, в които се развива действието във филмите, равностойна на пълнометражната, и много стойностни копродукции, предлага според кинокритиката 42-рата "Златна роза" във Варна тази година. Тя открои късометражните филми "2х2" на Андрей Паунов, "Свиждане" на Веселин Бойдев, "По голите хълмове" на..
В Държавния културен институт "Двореца" - Балчик се открива 23-тото издание на артпленера "Художници, Балчик, Любов – среща на европейски морета". Ще бъде представена пред публика мултимедийна презентация на тема: Държавен културен институт "Двореца" и пленер "Художници, Балчик, Любов – среща на европейски морета" – 15 години творческо партньорство в..
Най-големият плюс на киното е, че когато говори за травмите от миналото – това може да бъде колективно преживяване: на неговия автор, човека, който създава филма, и на публиката. Над това в последно време размишлява режисьорът Павел Г. Веснаков, за това и разказват последните му два филмови проекта – "Безветрие", вторият му игрален филм, и "Всичко за..
Гьотеборгският университет е единственият в света, в който класическият старобългарски език се изучава като самостоятелна специалност. За българския принос към европейското културно наследство в "Нашият ден" разговаряме с доц. Антоанета Гранберг – изследовател и лектор по славянски езици, преподавател по старобългарски език в Швеция. Доц...
Най-големият плюс на киното е, че когато говори за травмите от миналото – това може да бъде колективно преживяване: на неговия автор, човека, който..
Леона Асланова, автор на книгата "Иновация и деновация", разглежда феномена на деновацията като ключов елемент в разбирането на днешната икономическа..
Силна късометражна програма, с разнообразни теми и епохи, в които се развива действието във филмите, равностойна на пълнометражната, и много стойностни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg