"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството за любители". Лекциите се провеждат в "Център 24" в квартал "Слатина".
"Заедно стигнахме до идеята да се фокусираме върху българското изкуство, тъй като самият аз не знам достатъчно – казва Петко Желязов. – Бях удивен от това колко добри са българските художници и колко много има да се разкаже. В момента разработвам това културно пространство, то се случи благодарение на дарения на местната общност. Искам да докажа, че то може да функционира на локално ниво. Да децентрализираме културата."
"Периодът е много дълъг, опитвам се да поставя изкуството в неговия политически, социален и културен контекст – казва Кристина Тужарова. – Важно е да е достъпно за всякаква публика и това да е една основа за следващо изследване."
В историята на изкуството има много примери за художници, които са много талантливи, но остават непознати за поколенията. "След Втората световна война държавата става единственият покровител на изкуството и някои художници от миналото са обявени за формалисти или за проводници на западно влияние." – обяснява Кристина Тужарова.
Според нея за българското изкуство днес е рано да се правят обобщения и лекции, тъй като не може да се види цялостната картина.
Чуйте Петко Желязов и Кристина Тужарова в "Какво се случва", а следващата лекция от поредицата е на 23 февруари.
"Да летиш с плавници" на режисьорката Мария Аверина неотдавна беше избран за най-добър български документален филма на фестивала Master of Art в София. Лентата е създадена по идея на журналистката Мариана Светославова, която става и сценарист - тя научава за Мишев от Фейсбук и е силно впечатлена от забележителната му световна кариера. В "Трамвай..
Как чрез средствата на кинематографията могат да бъдат отразени социално значимите теми, дълбоко свързани с реалността, в която живеем? Филмите в международната селекция на 29-ия София филм фест дават отговор на този въпрос. Историите на три от заглавията в програмата на фестивала отвеждат зрителите в Беларус, Албания и Сърбия, където теми са..
Театрално сдружение Enso и I Am Studio представят спектакъла "Канкун" по едноименното произведение на известния каталонски драматург Жорди Галсеран. Постановката е режисирана от Антон Угринов. Сценографията е на Илияна Кънчева, а музиката е създадена от Калин Николов. В ролите се превъплъщават Александра Димитрова, Камелия Хатиб, Веселин Петров..
Названията на две настоящи изложби препращат към времена, места и неща, които ще видим или няма да видим. А галериите, в които са представени, препращат назад в миналото - във времето, когато бизнесът в България започна да обръща по-сериозно внимание на съвременното изкуство. Изложбата "Време усукано около място, усукано около време" на Калина..
"И аз слязох" е роман за безстрашни читатели – за всеки, носещ кръста на своята съдба и питащ се откъде идват доброто и злото. В "Артефир" авторът Владимир Зарев представя основните мотиви в книгата, която от 1 април може да бъде намерена в книжарниците. В романа "И аз слязох" Зарев прави дързък опит да обясни нашето съществуване през..
На кого от политическите играчи за какво може да се вярва в преговорите между Русия и Украйна с посредничеството на САЩ – коментира в "Мрежата"..
Историята в романа "Дървеният костюм" на пръв поглед е сюрреалистична, абсурдна, но въображаемото и реалното се допълват от черен хумор, който постоянно..
Как един журналист бе добавен в поверителна група на администрацията на президента Доналд Тръмп в приложението "Сигнал". Кой е Джефри Голдбърг,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg