Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Никола Тулечки: През страниците с развлекателно съдържание устойчиво се сервира пропаганда

Никола Тулечки
Снимка: Николета Атанасова

Излезе последният брой на списание "Критика и Хуманизъм", в който Никола Тулечки и Ралица Ковачева от Factcheck.bg показват как странички с развлекателно съдържание се използват във Фейсбук, за да събират огромни общности, на които после лесно и устойчиво да се сервира пропаганда. Практиката е масова и достига до огромна част от потребителите в България. Какви са механизмите на вменяване на съдържание и каква е свързаността на тези развлекателни странички с медиите, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Никола Тулечки, част от екипа на Factcheck.bg, един от основателите на Сдружение "Данни за Добро".

"За нас беше неподозирано да открием тази практика, която се оказа доста установена, мащабна и успешна. Защото виждаме колко внимание привличат тази страници през числа. Когато изготвихме карта на забавните странички, ни направи впечатление, че в страници във Фейсбук като примерно "Щипка любов", "Доза щастие", "Докосни ръката ми, ако ме обичаш" и всякакви такива странни имена, които не изглеждат като да сервират медийно съдържание, всъщност споделят съдържание на псевдомедии.

Открихме, че тези страници се създават първо с немедийно и новинарско съдържание, а с развлекателно съдържание, профилирано към група хора. Примерно страница с вицове или цитати от мъдреци, или псалми от библията, или силно патриотични страници. Патриотичните са поне над двадесет в различен вариант на "България е велика", "Аз съм българин" и т.н. Там на картинки са дечица с носии или красиви гледки, планини и други. Тези странички, като се създадат, първо събират критична маса подкрепители, на които долната граница е десетки хиляди, а има и с по над сто хиляди потребители. Щом страницата се развие, спира да споделя първоначалното си съдържание и започва да споделя новинарско съдържание от някакви съмнителни медии. Това е така нареченият "полезен товар" – събираш хора по някакъв интерес и после започваш да им предлагаш друго съдържание. Например пропаганда или както сега сме в предизборна кампания, виждаме тези страници да се използват за "черен пиар" и политическо съдържание. Де факто тези страници и създателите им лъжат своите потребители, защото им предлагат смесено съдържание. Това е задна врата към вниманието на хората."

"Bullshit" – глупости и безсмислици

"Потребителите избират тези глупости, защото те лесно се асимилират и в тях лесно се влага смисъл, какъвто няма. Ефектът е количествен, защото създателите на такива глупости например страничките с цитати на мъдреци, те разчитат, че "мъдростите" ще резонират в много хора. Примерно някой, който е бил предаден от приятел, вижда цитата, който звучи така: "Аз прощавам, но не забравям" – глупост е, да, но човекът се идентифицира с нея заради състоянието си и я споделя. От тук нататък алгоритъмът на Фейсбук ще ти предлага само такива страници. Същото е и с конспиративните теории за рептили и всякакви такива идиотщини. Но виждаме как в тези конспирации много често има политически заряд. Тогава конспирацията става "полезен товар" за политически внушения и разделения в обществото."

Кой се стреми да ни заблуди

"Голяма част от успеха на хибридните методи за влияние в едно общество разчита на това, че повечето неща се оставят под радара, защото са банални и ежедневни. Натрупването на много такова съдържание започва полека-лека да влияе на обществото и да си намира пролуки сред него. Така се получават противоречивите теми, които разделят хората и създават лагери – "за" и "против". Това всъщност е една от основните цели на източната пропаганда. При тези страници можем да говорим и за вътрешнополитическо влияние, и за външнополитическо влияние. Това са интереси за очерняне, за запазване на статуквото, за разделение. Не бива да пропускаме руската пропаганда, която е много силна в България, която цели да се подрият основите на така наречените "Западни" ценности – демокрация, свободен пазар, честни избори, разделение на властите и т.н. Методите са всякакви – плашене с джендъри, с ваксини, които търсят всякакви пукнатини и разделения в обществото. Сега например има много усилия около енергийните теми – едни и същи хора се мятаха пред кортежа на Зеленски, когато дойде в България и пак те преди това създаваха фейсбук групи как ваксините ще ни убият. Това са едни и същи личности. През това време невинният потребител си мисли, че това съдържание, което вижда на телефона си, е стигнало до него естествено."

Клъстери и медии

"Намерихме няколко модела с такива странички, които са все едно на някаква регионална медия. Например "News2.bg" обединява страничките: "Щастие – нещастие", "Прикрито" и едноименна, и споделя профили в Гугъл със сайта "За Перник". Те имат над 1 милион интеракции. Подобни страници имат изключително пропагандно съдържание, насочено да унищожава политически опоненти или такива, които са в момента на власт или които искат да дойдат на власт. Това е правено от професионалисти и това си е локален политически пиар, а дори и на национално ниво.

Опитваме се да определим какво е отношението в тези страници към политиците. Прави впечатление, че отношението към политиците от така наречените "демократични" общности, партии и формации у нас е много негативно. Голяма част от съдържанието на тези страници се опитва да унищожи на лично ниво политиците от демократичните партии у нас – колко са смешни и неадекватни. Не видяхме към президента такова съдържание. Има много страници, които директно подкрепят Путин. Дали това съдържание е поръчково, не можем да кажем, но потребителите получават една голяма каша от противоречащо си съдържание. От това печели всеки, който се храни от хаос. Тоест това са тоталитарни режими и всякакви такива политически устройства, които те убеждават, че ако последваш тях, ще въведеш ред, иначе навсякъде ще има хаос."

Снимка – Николета Атанасова
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Йордан Атанасов и неговият стартъп за отглеждане на гъби за добавки

В рубриката "Говорят зелените новатори на България" ви срещаме с Йордан Атанасов – основател на FungiMonkeys , стартъп за отглеждане на гъби за добавки. Гостът в "Нашият ден" има дългогодишен опит в сферата на стартъп инициативите. През 2015 година основава една от първите консултантски агенции за развиване на български стартъп проекти...

публикувано на 02.06.25 в 10:26
връх Околчица

Враца се прекланя пред Ботев и героите на България

На 2 юни – Деня на Христо Ботев и на загиналите за свободата и независимостта на България – Враца отново ще се превърне в сърцето на родолюбивите чествания, съхранили традицията и паметта на поколенията. Градът посреща стотици гости и хиляди поклонници, които ще изкачат връх Околчица, за да се преклонят пред героизма на Ботев и четата му...

публикувано на 02.06.25 в 09:54
доц. Жана Попова и Младен Стефанов

Училищните медии като общност

Доц. Жана Попова, преподавателка във ФЖМК, и Младен Стефанов, заместник-директор на 152-ро училище "Христо Ботев", коментират в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Фестивала на училищните медии, който бе организиран и проведен във ФЖМК. Доц. Жана Попова : "Оказва се, че има над 50 училища в страната, които правят училищни медии . Моето..

публикувано на 02.06.25 в 09:00

Богопознанието и Възнесение Христово

На Възнесение Господне се извършва последното чудо от земния живот на Сина Божии. Там, на върха на Елеонската планина, когато Той се възнася, за да застане отдясно на Отца Си. Както с Възкресението Си от гроба Спасителят разкрива истината за нашето бъдещо възкресение, така с възнесението Си Той ни дава залог и за нашето преминаване от земята на..

публикувано на 01.06.25 в 09:35