Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Тъмна материя" – лекция с отворен вход на проф. Леандър Литов

Лекцията на проф. Литов е част от програмата на Кръжока по астрономия към Физически факултет с вход свободен

Снимка: Pexels

Над 80 % от материята във Вселената не излъчва и не поглъща светлина. За нейното съществуване съдим по гравитационните ѝ взаимодействия и ефектите върху заобикалящата я видима за нас материя. Тъмната материя е играла съществена роля във формирането на звездите, галактиките и галантничите купове. Какъв е нейният състав и дали тя участва в други взаимодействия освен гравитационното, остават едни от най-интересните въпроси пред съвременната физика.

А всеки, който се интересува от темата, може да посети лекцията на проф. дфзн Леандър Литов на 16 ноември в зала А205 на Физическия факултет с вход свободен.

Проф. дфзн Леандър Литов е ръководителят на колектива от СУ, участващ в изследванията провеждани на Големия адронен колайдер.

Професорът сподели и за напредъка по проекта за изграждане на регионален център с ново поколение от адронни ускорители, които са изключително ефективни при лечение на тумори. Припомням на слушателите, че за разлика от досегашните методи на лечение, при иновативната "адронна терапия" чрез внимателно подбиране на протони или леки йони целият ефект от лъчението се отделя само върху тумора, без да се облъчва и здравата тъкан.

Идеята е в новия модел да бъде използван целият опит, събран покрай експлоатацията на големия адронен колайдер в ЦЕРН и той да позволява по-прецизен контрол върху въздействието на сноповете върху туморите. Това е особено важно, когато става дума за деца, защото техните организми са изключително чувствителни към радиация.

"Леките йони имат висока биологична ефективност и това води до възможност, грубо казано, да се намали двукратно дозата, която се влага като радиация вътре в пациента, и значително да се съкрати броят на облъчванията на пациентите".

Центровете за адронна терапия в света вече са около 70. Те се делят на такива с протони и такива, които освен протони използват и леки йони. От втория тип, какъвто се надяваме да се изгради и България, има едва 11. Началната инвестиция в такъв център е висока, но пък третирането на пациентите е чувствително по-евтино.

Проф. дфзн Леандър Литов завършва Физически факултет на Софийския Университет през 1980 г., специалност Физика на ядрото и елементарните частици. Работи в продължение на 10 години в ОИЯИ в гр. Дубна. От 1990 г. преподава в СУ "Св. Кл. Охридски”, където чете лекции в областта на квантовата физика и физиката на елементарните частици. Научните му интереси са в областта на теоретична и експериментална физика на елементарните частици, разработване на детектори на йонизиращи лъчения, високопроизводителни компютърни изчисления и биофизика. Провежда изследвания на Серпуховския ускорител и от 1992 г. на ускорителния комплекс в ЦЕРН. Член е на колаборацията CMS от основаването й и е ръководител на колектива от СУ участващ в изследванията провеждани на Големия Адронен Колайдер. Автор и съавтор е на над 1200 научни публикации. Носител е на ред международни и национални награди, сред тях две награди "Питагор" за най-добър ръководител на докторанти и за изключителни постижения в областта на природните науки. Член е на различни научни съвети и бордове, в това число е председател на борда на Институтите на RPC CMS колаборацията (2011-2016) и заместник председател на борда на колаборацията CMS (от 2019), член на Европейската комисия за бъдещи ускорители ECFA и на Финансовия комитет и Съвета на ЦЕРН. Председател е на Управителния Съвет на "South –East European International Institute for Sustainable Technologies – SEEIIST". Член е на "Academia Europea".

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. д-р Атанас Мангъров

Защо сами си го причиняваме?

Риторичен въпрос към специалистите и към всеки от нас. Защото в основата му са поставени огромното недоверие и "анатемосване" на ваксините. Въпреки напредъка на медицинската наука, "изчезнали" уж болести отново се появяват, страдат децата, преживяват го родителите. Какви са причините, как да се справим със съмненията към ваксините? – въпроси към..

публикувано на 09.05.25 в 10:47

Съчетаването на архитектурно наследство и спорт е тема на международна среща в УАСГ

В периода 16–20 май 2025 г. в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), София ще се проведе международна среща под надслов Heritage in Action: Revive&Thrive2BG насочена към студенти и преподаватели, с акцент върху културното наследство и спорта като взаимосвързани елементи на съвременното образование. "Основната цел е на..

публикувано на 09.05.25 в 10:15

Даниел Симеонов: Изкуството е изключително важно за развитието на всеки млад човек

Даниел Симеонов завършва кинорежисура в Нов български университет. Следвал е също философия в Софийския университет и световно кино в Биркбекския университет в Лондон. През 2018 г. завършва лидерската програма за учители на фондация "Заедно в час", както и педагогика в Пловдивския университет. През 2022 г. е стипендиант по медийна грамотност на..

публикувано на 08.05.25 в 16:25

Кой дърпа конците

Предаването разказва за куклите и по-специално за историята на кукления театър – част от историята на човешката цивилизация. Припомня и българския принос натрупал вече повече от стогодишен опит в тази сфера. С доцент Мирослав Цветанов, преподавател в НАТФИЗ и режисьор на куклени спектакли, с известния ни театрален и куклен режисьор Катя Петрова, и с..

публикувано на 08.05.25 в 08:20
Проф. Веселин Дафов

Проф. Веселин Дафов за религията в училище: Допусна се хора да се карат за нещо, което не знаем какво е

Уважаваният преподавател и учен споделя позицията си по повод разгорещилия се спор за или против въвеждането на задължително избираем предмет "Добродетели и религия" в средното училище. Сюжетът не е нов, но беше скандално актуализиран от недобре обоснованото намерение на МОН за спешно въвеждане на нов учебен предмет. В предложението се преплетоха..

публикувано на 07.05.25 в 09:32