Деян Статулов изследва социалистическия период в българското игрално кино. В трета си по ред книга, той ще разгледа разпространението на филмите и техния живот, включително фестивален, през тези години. Втора му монография "(Пре)поръчани филми. Пропагандни практики в българското игрално кино (1944 – 1989)" кинокритикът проследява как са поръчвани филми, как е функционирала системата на пропаганда в българското кино.
"Добре е да познаваме миналото, защото нашето съвремие много от нещата се повтарят и било добре да ги познаваме, особено по-младото поколение. Аз говоря със студенти и доста често ми се налага да им разказвам, какво се е случило в първите години след 9 септември 1944 г. от чисто историческа гледна точка, защото има липси и дефицити в нашата образователна система", посочва кинокритикът.
Погледът към Киномания
Това е важно събитие, тъй като говорим да пропаганда може да направя един мост. Първата "Кинопанорама" започва през 1987 г. по инициатива на ДСО "Българска кинематография" режисьорът Людмил Стайков. Това е човекът, направил "Време разделно" и "Хан Аспарух". Но идеята за този фестивал е донякъде и пропагандна. Това е епохата на перестройката и разведряването. Има по-либерален режим и от 1988 г. по кината се пускат всички забранени български филми.
Години по-късно, вече под името "Киномания", продължава не само да се организира, но да радва и да вълнува киноманите не само в София, но и в цяла България, коментира кинокритикът. Една част от филмите ще имат само две-три прожекции.
Има прекрасен реверанс към няколко актьори, които оставят следа в световното кино. Например Джеръми Айрънс, който навършва 75-години, с един филм "М. Бътерфлай", който зрителите малко познават, на режисьора Дейвид Кронънбърг. Разбира се, Робърт де Ниро, във филма "Пробуждане" ни връща в 1969 г., когато необщителният д-р Сейър започва работа в психиатрична болница в Ню Йорк. В отделението за болни с кататония приложеното от него експериментално лекарство води до чудотворен напредък. Зрителите могат да видят избрани филми на големия Франко Дзефирели. Своето място има Катрин Деньов, която скоро навърши 80 години, и Жерар Депардийо.
"Ние обичаме киното заради големия екран, заради тъмния салон, заедно с хора около нас, познати ли непознати, заедно да съпреживеем тези истории", допълва той.
Неслучайно "Киномания" бе открита с "Уроците на Блага" – новия филм на Стефан Командарев, който беше отличен с "Кристален глобус" в Карлови Вари и голямата награда на журито на Международния кинофестивал в Рим.Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.
Деян Статулов е роден на 4 август 1973 г. в Ихтиман. От 2016 г. в главен асистент в Институт за изследване на изкуствата - БАН, сектор "Екранни изкуства". Завършил е НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" специалност "Телевизионно, кинознание и драматургия". На 29 май 2015 г. му е присъдена образователната и научна степен доктор по "Кинознание, киноизкуство и телевизия" в Институт за изследване на изкуствата, БАН Темата на докторската му дисертация е „Идеологическата цензура в българското игрално кино(1948 –1989). Механизми на функциониране“. Още като студент започва работа като разпоредител в Дома на киното, а по-късно става и негов програматор. Бил е директор на Международния студентски филмов фестивал (’98,’99), участвал във фестивалния екип на Мюзик филм фест и "Монти Пайтън“ Фест", и член на експертни комисии в БНТ, ИА "Национален филмов център" и Национален фонд "Култура" към Министерство на културата.
Има над 300 публикации (портрети, репортажи, интервюта и оперативна критика и научни публикации) в периодичния, специализиран и научен печат. Сценарист на различни телевизионни предаванията .Главен редактор на фестивалните вестници на филмовите фестивали "Международен София Филм Фест", "Златната роза" във Варна и "Златен ритон" в Пловдив. Член на Международното жури за късометражно кино "Филмини" (2013) и "Смешен филм фест" в Габрово (2018). Председател на журито за късометражни филми на фестивала на българския игрален филм "Златна роза" 2020. Сценарист на предаването "Като на кино" по Би Ти Ви Синема. Ръководител на детска и младежка театрална група "Фантазия" към Народно читалище "Слънце 1879" в Ихтиман. Програмен директор на Дома на киното (2013 – 2015). Издател и главен редактор на сайта за филмова култура Kinoto.bg.
Снимка - личен архив, Деян СтатуловВ своя великденски епизод 543 "Трамвай по желание" отново среща своята публика с прославената народната певица Ели Кордева и хърватския учител, лечител биоенерготерапевт и артист на духовните науки Славко Матанович. Двете артистични личности са свързани дълбоко в годините, но сега ги обединява забележителна мисия, която ще въздигне духа в Пиринския..
"Алиса се умори да седи без работа до сестра си на скамейката, тя беше надзърнала един-два пъти в книгата, която сестра ѝ четеше, но там нямаше нито картинки, нито разговори. "За какво ли е такава книга — си помисли Алиса — без картинки и без разговори?" И тъй както си мислеше (доколкото изобщо можеше да мисли в тая горещина, която я..
В редакция "Хумор и сатира" знаем, че съответните учени са изследвали, броили са и са установили научен факт – в България най-популярно е името Георги. При нас актьори и автори с това име има доста, затова тази неделя след новините в 18 часа ефирът ще изглежда така: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният..
"Смятам, че художникът е наблюдател на заобикалящия го свят, който се опитва да анализира онова, което вижда. А ако наблюдаваш нещо дълго време, започваш да го обикваш", Димитър Генчев. Пловдивската галерията за съвременно..
Човекът се ражда от човека. "Фениксът се ражда не от яйце, а от пепелта" (Кирил Кадийски) . Поетът се ражда от поезията. В печалния ден, в който Божият син е разпнат, за да изкупи греха на човечеството, в "Артефир" отправяме поглед нагоре – към възвишената поезия. Престижното френско издателство "Аден" посвети годишния си алманах на..
Човекът се ражда от човека. "Фениксът се ражда не от яйце, а от пепелта" (Кирил Кадийски) . Поетът се ражда от поезията. В печалния ден, в който Божият..
Колко е голямо предизвикателството да правиш игрално кино по българската литературна класика – разговор в "Артефир" с Магдалена Ралчева , режисьор и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg