Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Творческите пътувания на Мария Налбантова през 2023

10
Снимка: Мартина Йорданова

Творческите пътувания на Мария Налбантова през 2023 година са повече от впечатляващи и разкриват новите търсения и оригинален почерк на младата визуална артистка.

Разказът започва от участието й в петото издание на Биеналето за съвременно изкуство в европейската столица на културата Тимишоара и инициативата "Среща на художниците по Пътя на коприната" в китайския град Ханджоу.

Последната спирка е артистичната резиденция за възстановяване на Драгоманското блато по проекта "WaterLands" и нейният завършек – изложбата "Райско блато" в Националната художествена галерия – "Квадрат 500".

Изложбата "Райско блато" ни въвлича в територията на блатото като художествена метафора, но и като екосистема, в която всички обитатели са в непрестанна взаимовръзка, като поддържат или променят състоянието на блатната среда и нейното бъдеще.


Мария Налбантова е повлияна от научно-артистичната резиденция на Драгоманското блато. В международния проект участват за първи път учени и артисти, които обединяват своите усилия в името на опазването на най-голямата влажна зона във вътрешността на страната ни. В рамките на четири години Мария Налбантова работи заедно с екипите на WWF и Сдружение за дива природа "Балкани".
 
Участниците в резиденцията изследват природозащитните дейности, тяхното въздействие и значение за хората и природата чрез инструментите на науката и изкуството. В международната инициатива обменят опит и идеи шестима европейски артисти, които проследяват работата по възстановяване на деградирали водни екосистеми във Великобритания, Естония, Ирландия, Италия и Нидерландия.

Мария Налбантова изследва преплетеното съществуване на различни биологични видове, обитаващи българската защитена зона и поставя под въпрос нашето установено възприятие за понятието блато, като ни въвежда буквално и преносно в една неочаквана и непозната материя. Блато, което синтезира, генерира и отразява, диша и се размножава, затлачва, повлича и гние.


С подчертана чувствителност към пространствата, оформена от скулптурална физикалност и усещане за чистота, спокойствие, хармония, баланс и експеримент, Налбантова конфронтира социалната действителност и загатва отношението ни към заобикалящата среда и грижата и отговорността, която носим.

"Трите скулптурни обекта, представени в изложбата, са изработени от тръстика, грижливо окосена и събирана от художничката тогава, когато екосистемата на Драгоманското блато позволява подобни действия. Впоследствие растителната материя подлежи на трудоемка обработка и сложни органични процеси, докато се стигне до тази прозрачна и загадъчна био материя, наподобяваща кожата на ембриони, на които сякаш им предстои да се развият и превърнат в живи създания. Като че ли в противовес с намиращата се в залата римска гробница от IV век или пък като нейно естествено продължение, защото там, където има смърт, е имало и ще продължи да има и живот. Светлината и звукът, идващи от пространствените обекти, са друг "жив" елемент на създадената от художничката органична материя. Присъствието им предизвиква нашата чувствителност към изложбената среда и повдига въпроса: Какво е това, което гледаме?


Работата "Някои аспекти от нестабилното ходене", разположена в малката зала, ускорява ориентацията ни в блатото и загатва за природното всекидневие тогава, когато човекът отсъства. Ботушите, в които се прожектира видео инсталацията, са използвани от художничката по време на нейното проучване на терен, а самият видео материал е извадка от фотокапаните, поставени от изследователите на Драгоманското блато. Макар и да няма претенция за екоактивизъм, Мария Налбантова изследва непрестанно темата за екологичния баланс, толкова важен за общия ни живот и представя критичен поглед към настоящето и възможностите, които се откриват пред нас с всяко наше действие или бездействие. Защото всички ние газим заедно в блатото.", споделя кураторът на изложбата Мартина Йорданова.

Изложбата "Райско блато" ще продължи до 11 февруари 2024 година в Националната художествена галерия – "Квадрат 500".

Повече за творческите пътувания на Мария Налбантова през 2023 година – може да научите в звуковия файл.

Снимки: Калин Серапионов, Мартина Йорданова

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Божидар Александров и Филип Буков

Филип Буков: Обществените личности трябва да служат на обществото

Живеем насред бързо развиващи се технологии, крайни социални нагласи, влияния на глобални тенденции, променящи възприятията и взаимодействието ни със света. За културата на младите българи, за живота на сцената и извън нея и за влиянието върху следващото поколение в "Нашият ден" разговаряме с актьора Филип Буков . Буков е познато лице от..

публикувано на 12.12.24 в 11:07
Божидар Александров, Владимир Богданов и Олег Степанов (от ляво надясно)

The Balkan Theatre Factory празнува една година със 100 билета от сърце

Как се създава достъпна театрална среда за деца в неравностойно положение – разговор с режисьора и сценограф Олег Степанов и с актьора Владимир Богданов от театралната компания The Balkan Theatre Factory . The Balkan Theatre Factory подкрепя достъпа на деца в неравностойно положение до театъра чрез инициативата "60 от сърце", която..

публикувано на 12.12.24 в 10:12
Гергина Дворецка

Лирични сезони с Гергина Дворецка

Гергина Иванова Дворецка e журналистка и поетеса, родена в София. Завършва Софийската гимназия с преподаване на френски език и българска филология в Софийския университет "Свети Климент Охридски”. Още като студентка започва работа в тогавашната "Младежка редакция" на програма "Христо Ботев". Целият ѝ професионален път е свързан с БНР.  Още през 1990..

публикувано на 12.12.24 в 08:50

Соцбохемството е с мирис на море

В нашата история, но и в световната такава, артбохемството е особен фактор. Соцбохемството беше и проява на стихиен хедонизъм в творческите среди, но и акт, понякога, на свободомислие и еманципация от идеологическите канони. Говорим за всичко това въз основа на културния и творческия живот във Варна през десетилетията на социализма. Повод е и книгата..

публикувано на 11.12.24 в 20:52

Хуманистичната фотография на Гаро Кешишян

Документалната изложба "Строителни войски" на фотографа Гаро Кешишян изследва темата за рядко коментираната държавна практика от близкото минало – трудовата повинност в България. Експозицията включва 92 фотографии, заснети в периода 1983 – 1995 г. и създава образно пространство за емпатия и лична връзка със служещите в Строителни войски, разкривайки..

публикувано на 11.12.24 в 17:10