Творческите пътувания на Мария Налбантова през 2023 година са повече от впечатляващи и разкриват новите търсения и оригинален почерк на младата визуална артистка.
Разказът започва от участието й в петото издание на Биеналето за съвременно изкуство в европейската столица на културата Тимишоара и инициативата "Среща на художниците по Пътя на коприната" в китайския град Ханджоу.
Последната спирка е артистичната резиденция за възстановяване на Драгоманското блато по проекта "WaterLands" и нейният завършек – изложбата "Райско блато" в Националната художествена галерия – "Квадрат 500".
Изложбата "Райско блато" ни въвлича в територията на блатото като художествена метафора, но и като екосистема, в която всички обитатели са в непрестанна взаимовръзка, като поддържат или променят състоянието на блатната среда и нейното бъдеще.
Мария Налбантова е повлияна от научно-артистичната резиденция на Драгоманското блато. В международния проект участват за първи път учени и артисти, които обединяват своите усилия в името на опазването на най-голямата влажна зона във вътрешността на страната ни. В рамките на четири години Мария Налбантова работи заедно с екипите на WWF и Сдружение за дива природа "Балкани".
Участниците в резиденцията изследват природозащитните дейности, тяхното въздействие и значение за хората и природата чрез инструментите на науката и изкуството. В международната инициатива обменят опит и идеи шестима европейски артисти, които проследяват работата по възстановяване на деградирали водни екосистеми във Великобритания, Естония, Ирландия, Италия и Нидерландия.
Мария Налбантова изследва преплетеното съществуване на различни биологични видове, обитаващи българската защитена зона и поставя под въпрос нашето установено възприятие за понятието блато, като ни въвежда буквално и преносно в една неочаквана и непозната материя. Блато, което синтезира, генерира и отразява, диша и се размножава, затлачва, повлича и гние.
С подчертана чувствителност към пространствата, оформена от скулптурална физикалност и усещане за чистота, спокойствие, хармония, баланс и експеримент, Налбантова конфронтира социалната действителност и загатва отношението ни към заобикалящата среда и грижата и отговорността, която носим.
"Трите скулптурни обекта, представени в изложбата, са изработени от тръстика, грижливо окосена и събирана от художничката тогава, когато екосистемата на Драгоманското блато позволява подобни действия. Впоследствие растителната материя подлежи на трудоемка обработка и сложни органични процеси, докато се стигне до тази прозрачна и загадъчна био материя, наподобяваща кожата на ембриони, на които сякаш им предстои да се развият и превърнат в живи създания. Като че ли в противовес с намиращата се в залата римска гробница от IV век или пък като нейно естествено продължение, защото там, където има смърт, е имало и ще продължи да има и живот. Светлината и звукът, идващи от пространствените обекти, са друг "жив" елемент на създадената от художничката органична материя. Присъствието им предизвиква нашата чувствителност към изложбената среда и повдига въпроса: Какво е това, което гледаме?
Работата "Някои аспекти от нестабилното ходене", разположена в малката зала, ускорява ориентацията ни в блатото и загатва за природното всекидневие тогава, когато човекът отсъства. Ботушите, в които се прожектира видео инсталацията, са използвани от художничката по време на нейното проучване на терен, а самият видео материал е извадка от фотокапаните, поставени от изследователите на Драгоманското блато. Макар и да няма претенция за екоактивизъм, Мария Налбантова изследва непрестанно темата за екологичния баланс, толкова важен за общия ни живот и представя критичен поглед към настоящето и възможностите, които се откриват пред нас с всяко наше действие или бездействие. Защото всички ние газим заедно в блатото.", споделя кураторът на изложбата Мартина Йорданова.
Изложбата "Райско блато" ще продължи до 11 февруари 2024 година в Националната художествена галерия – "Квадрат 500".
Повече за творческите пътувания на Мария Налбантова през 2023 година – може да научите в звуковия файл.
Снимки: Калин Серапионов, Мартина Йорданова
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg