Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Д-р Орлин Колев

Какви са приетите промени в основния закон – Конституцията на България?

| Коментар

Какви са приетите промени в основния закон – Конституцията на България? Кои от тях оспорва пред Конституционния съд президентът Румен Радев? Какви са мотивите?

Д-р Орлин Колев – експерт по конституционно право, преподавател в Юридическия факултет на СУ "Свети Климент Охридски", дългогодишен консултант на "Законът и Темида", коментира темата в предаването:

"Основните промени касаят съдебната власт. Наред със съдебната власт имаме реорганизация на служебното правителство. И също така имаме изменения в условията за избираемост на народни представители. Тук можем да причислим възможността НС да избира органи с квалифицирано мнозинство. 

Във всеки един момент, в който се изменя Конституцията, това е историческо събитие. Що се отнася до съдебната власт, действително имаме до голяма степен отделяне на прокурорите и следователите от съдиите – Висш съдебен и Висш прокурорски съвет

Тъй като НС трябва да посочи и да избере 11 члена, такава е волята на Великото народно събрание от 1991 г. Въпросът е къде и по колко члена да бъдат позиционирани в двата висши съвета. НС установи, че на съда следва да му се даде по-голяма самостоятелност при неговата самоорганизация в рамките на ВСС и по-голямо участие на Народното събрание във Висшия прокурорски съвет. 

И оттук произтичат двете противоположни страни на един медал. От една страна, Висшият съдебен съвет чрез заниженото участие на членовете, избирани от НС, има риск да се капсулира и на практика да си е самодостатъчен при решенията, които взема. От друга страна, е налице голямото политизиране, с оглед завишения брой на членовете в Прокурорския съвет, избирани от гражданската (т.нар. "политическа") квота от страна на НС. 

Промените в това кой да бъде служебен премиер. Вече служебен премиер ще може да стане човек на един от следните постове – председател на НС, управител и подуправител на БНБ, председател или зам.-председател на Сметната палата, омбудсманът или негов заместник. Това е големият проблем, тъй като учредителят на властта – Великото народно събрание – е предоставил на президента определен кръг правомощия, изброени в Конституцията. Предоставена е и възможността да се додават правомощия на президента чрез закон, когато НС прецени, че това е необходимо. 

Що се отнася до правомощията по закон, там дискусията е отворена и можем да кажем, че могат да бъдат ограничени. Но що се отнася до правомощията на президента по Конституция от Великото народно събрание, е твърде смело да се пипат тези правомощия. И в този смисъл изброяването на конкретен кръг лица, измежду които може да имаме министър-председател, намалява дискрецията на президента. На практика това стеснява неговите правомощия. Също така се губи и фокусът на избираемата длъжност.

Депутати и министри с втори паспорт. С обнародването на измененията на Конституцията двойното гражданство като че се запази само и единствено за народните представители. В хода на приемането на измененията като че ли касаеше и министрите. Това, което е факт и е обнародвано вече в ДВ обаче е, че не се позволява на министрите и министър-председателя, и президента и вицепрезидента да имат двойно гражданство. 

Запазен ли е принципът на единството на съдебната власт? Може ли Конституционният съд да изземва функциите на Народното събрание и да нарушава принципа на разделение на властите и да бъде едновременно и пазител, и учредител на властта? Още за процедурата за изменението на основния закон и резервите по това на президента, също и относно по-краткия мандат на главния прокурор от 7 на 5 години, както и отпадналите от първоначалния замисъл за изменение на Конституцията – чуйте подробности от звуковия файл.

Снимка – БНР

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
адв. Велислав Величков

Какво означава депутати да разпитват граждански активисти и журналисти

Какви опасности за свободата на изразяване и демокрацията крият предложените за гласуване в НС през тази седмица проектозакон за "чуждестранните агенти" и съставянето на парламентарна комисия за "установяване на факти и обстоятелства относно дейността на Джордж Сорос  в България за целия период на прехода", коментира в "Мрежата" по програма..

публикувано на 08.02.25 в 08:45

Същински врачки сме

В редакция "Хумор и сатира" – не, че го искаме, но често пъти какъвто абсурд напишем в нашите сатири, такъв се случва не след дълго. Подробности и примери ще има в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", композирани и изпети от Рашко..

публикувано на 07.02.25 в 15:30
адв. Христиан Митев

Съвети на адвоката: адв. Христиан Митев отговаря на слушателски въпроси

В рубриката на "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Христиан Митев, дългогодишен консултант на предаването, отговаря на слушателски въпроси. Иван Матеев, Велико Търново: Аз съм инвалид, прикован съм към леглото и живея от социални помощи. В началото на годината получих известие, че дължа по старо дело за имот съдебни такси в размер на 200 лв.,..

публикувано на 07.02.25 в 14:45

LET’S GO 2025: 30 000 лв. за най-добрите социални идеи

Българският център за нестопанско право обяви началото на кандидатстването за 15-ото издание на програмата LET’S GO: Програма за предприемачество за НПО за 2025 г. Тази инициатива е насочена към гражданските организации, които желаят да стартират стопанска дейност, свързана с тяхната мисия. LET’S GO е интензивна тримесечна програма, която ще се..

обновено на 07.02.25 в 13:54

Превенция на насилието: Ролята на учениците в училищната среда

Институтът по социални дейности и практики (ИСДП) участва като партньор в международния проект CARING – инициатива, насочена към предизвикване на социалните норми с цел намаляване на насилието над деца в училище. Проектът обхваща ученици, учители, родители и местни образователни институции, като в него участват общо 32 училища от България, Румъния,..

обновено на 07.02.25 в 13:11