Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Аларма Пънк Джаз" открива годината ударно с турне

Джаз дуото Шарески-Йованович (Скопие / Берлин) ще представи новата си програма на 18, 19 и 20 януари в Пловдив, София и Велико Търново. С тази кратка зимна серия "Аларма Пънк Джаз" започва поредица съвместни концерти с "Гьоте Институт - България" с участието на съвременни авангардни и ъндърграунд музиканти, които живеят и творят в Германия.

Георги Шарески и Марко Йованович
Снимка: Мите Кузевски

Пригответе се за истински маратон тази седмица. Георги Шарески и Марко Йованович, двама от най-оригиналните европейски джаз инструменталисти с корени от Балканите (и опит и въображение, които ни отвеждат към американския блус, Бъркли, Берлин, Западна и Северна Африка), отново са в България. В София – за втори път като дуо (на 19 януари), а в Пловдив и Велико Търново (съответно на 18 и 20 януари) – премиерно.

Георги Шарески (поредният ключов македонски джаз китарист в афиша на "Аларма Пънк Джаз" за последните 12 месеца след Сашо Поповски миналия януари и Тони Китановски през април 2023) съвсем не е непознато име на слушателите на "Аларма". Той гостува за първи път в София именно по покана на "Аларма" със супергрупата си Skopje ConnectionДжиян Емин - валдхорна и пиано и Лука Акуино - тромпет) през ноември 2011 г., като същата година, малко преди това (през септември) представи триото и на уърлд мюзик форума "Без граници" в Балчик. В албумите на Шарески (още в онези ранни години) срещаме ключови музиканти от световната сцена – Фраческо Бердзати (когото гледахме и на Варненския джаз фестивал миналия юли), Ури Гурвич (който няколко години по-късно направи дебют на лейбъла Tzadik на Джон Зорн с Петър Славов на контрабаса), Оливер Йосифовски (създателя на "Любойна" и първи басист на "Фолтин"), Ернст Райзехъри др. Част е и от авангардния колектив No Lands Man (страничния проект на музикантите от Fish In Oil, също стари приятели на "Аларма") заедно с Джиян Емин, Дейв Уилсън, Войно Диздар (клавириста на Рамбо Амадеус) и др. Завършил е китара и композиция в "Бъркли Колидж", негов преподавател е самият Дейвид Тронзо, а през последното десетилетие живее между Скопие и Берлин, където свири и записва с музиканти като Борис Бел (Германия), Александър Петров (Северна Македония), Антти Виртаранта (Финландия) и др.

Марко Йованович е музикант със сръбски корени, роден в Мюнхен през 1978 г., и е сред топ-виртуозите на хармониката в Европа към днешна дата. Създател е на Harmonica School Berlin, a сред влиянията си посочва наистина богата палитра музиканти от цял свят – от Хауърд Леви до Абдел Гадир Салим от Судан, от Литъл Уолтър, през пакистанската певица Абида Парвийн, до Йехуди Менухин, от Шабан Байрамович и хеви метъла до Рави Шанкар. През годините е бил част от различни блус-рок формации - Lars Vegas & The Love Gloves, Little Sam Lud (с американския китарист Райън Донахю), дуо с Bluesrudy от Германия. В "балканския блус" се впуска преди няколко години заедно с хърватския китарист и автор на песни Бранко Галоич, а африканските му приключения включват турнета със сахрауи дивата Марием Хасан от Западна Сахара (до самия край на живота й през 2015г.) и концерти с групата Afrikadelle.

Двамата се запознават в Берлин преди няколко години, благодарение на контрабасиста Кристиян Шанц. Имат един съвместен албум - Big Love, издаден през 2023г., и в момента работят по втори.

Цялото турне се организира от радиофестивала "Аларма Пънк Джаз" и е не само първото ударно събитие за платфромата за 2024 г., но и първо от новата съвместна серия на "Аларма" в партньорство с "Гьоте Институт – България", фокусирана върху съвременни авангардни и ъндърграунд музиканти, които живеят и творят в Германия. Започваме от пловдивския "Би Боп", после се връщаме в София, където "Гьоте Институт" са и наши физически домакини, а накрая имаме и специален бонус (с гост музикант) във великотърновския "Мелон", партнирайки си традиционно и с арт-организацията "ТаМ".

В ефира на БНР можете да слушате интервюта с Георги Шарески и Марко Йованович в първия час на "Пулсиращи ноти" по "Хоризонт" днес (понеделник, 15 януари) след новините в 22.00 ч., в "Аларма Югозапад" по Радио Благоевград също днес (понеделник, 15 януари) след новините в 23.00 ч. и в сряда (17 януари) в "Аларма" по програма "Христо Ботев" от 21.30 до 23.00 ч.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кубинският перкусионист Роландо Пеласио в България

По покана на фондация "Вирул" и българския перкусионист Георги Попов в София пристигна Роландо Пеласио, един от най-талантливите кубински перкусионисти на своето поколение. Кубинският музикант, свирил с легендарни групи като Buena Vista Social Club, Afro-Cuban Allstars и Conjunto Chapotin, ще бъде водещ на тридневен уъркшоп по афро-кубински перкусии в..

публикувано на 02.05.24 в 08:55

Всички в джаза

Международният ден на джаза се отбелязва от ЮНЕСКО всяка година от 2012-а насам, а предложението за това е на легендарния джазмен Хърби Хенкок – посланик на ЮНЕСКО за междукултурен диалог и председател на Института за джаз "Телониъс Монк". Целта е да има ден, който да събира общности, формации, музиканти, школи, артисти, музикални историци и джаз..

публикувано на 30.04.24 в 16:43

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 май 2024 г.

1 май Свири Оркестърът на Минесота с диригент Осмо Венска. 3.00 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Камерна симфония в до минор, оп.110 а. 3.24 часа – Жозеф Болон дьо Сен-Жорж (ок.1745-1799), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 3 № 1. Солистка: Карън Гомио (цигулка). 3.44 часа – Карлос Саймън (р. 1986), "Елегия: Плач от гроба". 3.50 часа – Густав..

публикувано на 30.04.24 в 07:50

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..

публикувано на 27.04.24 в 07:55