Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Свежен Младенов за "Чума"-та днес

Да бъдеш до скъп на сърцето си човек, когато смъртта го обвива в обятията си, е трудна, но завладяваща история за саможертвата. Майстор като Йордан Йовков има усета да разкаже за тази форма на любов така, че да четеш – и място да не си намериш. Проф. Боян Биолчев и Иван Владимиров – първият сценарист, вторият режисьор – правят нещо сходно, но те закотвят на място. Защото в киносалона няма къде да бягаш, можеш само да съпреживяваш.

"Чума", както и самото заглавие подсказва, е филм по мотиви от Йовковия разказ "През чумавото". Той връща зрителя в началото на XIX век, когато именно чумата върлува по българските земи. Чорбаджи Юрдан и синът му Йоно се завръщат от хаджилък и заварват селяните изгладнели и уплашени. Точно тогава черната напаст изважда на преден план най-големите човешки страхове и инстинкти за оцеляване. Проправя път обаче и на тази саможертва, породена от любов.

Филмът работи с метафизичния страх от неизвестното, който се открива не в образа на чумата, а в нейното присъствие. През цялото време в очите на героите прозира ужасът от вероятността да приближава краят им.

"Чума" всъщност представя и възможностите на нашата литературна класика, която, прочетена с правилните очи – може да роди успешен филм. Тази литература може и да подхранва съвременното кино, защото реално е стара единствено като време на публикуване. Темите ѝ са не по-малко актуални от всичко казано днес. А и изкуството всъщност не е актуален говор, а разговор с вечното, което е недостижимо.

"Чума" действително е вдъхновен от разказа на Йовков. Обърнати са персонажите, обърната е леко историята, така че всъщност е останал само духът на разказа. Това, от една страна, е добре за самия филм, защото няма нужда човек, който е чел разказа и е придобил своята представа за времето и за случката, след това да търси същото във филма, защото му се поднася една друга история", казва Свежен Младенов, който влиза в ролята на чорбаджи Юрдан.

Филмите в епоха са предизвикателство, откъдето и да ги погледнеш. Епохата е в детайлите, а точно детайлите са най-трудни за изкусуряване. Затова и "Чума" е заснет в село Каменица, където към няколкото махали са добавени и някои почти незабележими декори. Те, както визуалните ефекти, за които отговаря Свилен Димитров, са драматургично верни. А музиката, която е дело на Петко Манчев, е силно въздействаща.

И все пак стожерът на този филм е Свежен Младенов, който видимо притежава силата на внушението. С ролята си той затвърждава представата на зрителите за актьорската си природа. Спомнете си само и ролята му в сериала, който доскоро приковаваше зрителите към телевизионния екран – "Алея на славата". Или пък персонажите му в "Лъжите в нас" и "Откраднат живот", както и този в "Порталът" – зад него стоят тъкмо създателите на "Чума" – "Мирамар филм". С образите му във филмите е същата работа – "Блаженият", а защо не и "Летовници", "Чичо Коледа", "Като за последно".

В "Чума", който от 19 януари вече е по кината, Свежен Младенов се превъплъщава в един сдържан, но и решителен човек. В баща, който знае, че преди всичко трябва да действа.

"Той е само външно обран, вътре в него бушуват всички страсти и просто не дава воля на емоцията си, защото по някакъв начин животът го е научил, че емоцията не е добър съветник. В такава една напрегната ситуация човек трябва да може да реагира адекватно, а не емоционално. И да, той е човек, който е минал през неща – чорбаджи Юрдан, вече хаджи Юрдан, защото се връща от Божи гроб. Неговото усещане за нещата е такова, че той трябва да съхрани себе си, през цялото време да бъде абсолютно адекватен, за да може да реагира правилно във всяка една ситуация и да може да преодолее всяка една ситуация, която идва до него. В същото време наистина това е човек – за мен специално, аз така го усещам, надявам се така и да съм го пресъздал, надявам се такова и усещане да остави у хората – един човек, който преди всичко обича. И то с една такава бащина любов, която сякаш е много по-силна от всяка друга. Истината е, че неговата бащина любов не се спира само до сина му, а и до всеки друг, на който може да помогне. Просто самото му отношение към света е такова", описва героя си Младенов.

За Юрдан чумата не е божие наказание, а човешко премеждие, което не е по-силно от живота. За Свежен Младенов съвременната чума, която сменя облика си, но все е сред нас, се крие в сравнението ни с другия.

"Това е напаст, това е чума, това обира, ограбва радостта у човека. Ти спираш да се радваш на това, което имаш, и постоянно си се фокусирал в това, което има другият. Това постоянно сравнение тотално ти ограбва свободата, радостта от живота и всичко останало. Започваш да живееш в един свят, в който вече каквото и да имаш – то не е достатъчно. А не е така, наистина човек има много неща, особено в днешно време", смята актьорът.

Според Свежен Господ ни е създал с една дупка в сърцето и тази дупка може да бъде запълнена само от него.

За всичко останало – свободната воля на човек, необходимия риск, вричането и отдаването, изкуството и влизането в час – чуйте в звуковия файл.

Снимки и видео – Мирамар филм
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Подир сенките на думите" – филм за Яворов

11-ото издание на “Синелибри“ ще представи премиерата на филма “Подир сенките на думите“, посветен на Пейо Яворов и неговата поезия.   Филмът на Ема Константинова се вглежда в интимния свят на поета, за да се опита да разбере пламенната крайност на любовта му, патоса му на революционер и родолюбец, психологическата дълбочина и екзистенциалната..

публикувано на 20.10.25 в 13:59

Изкуството среща бизнеса

"Изкуството среща бизнеса" са първите бизнес събития за артисти организирани от Йоанна Маринова – създател на Artime и актрисата Василена Винченцо-Коломоец. Те ще се състоят в осем обучителни срещи, които започват от 22 октомври в най-новото пространство за култура LETE Art Hub. Главната тема на срещите е как да убедиш бизнеса да финансира..

публикувано на 20.10.25 в 13:35
Петя Дубарова

Изкуството в мен: Петя Дубарова

Вярваме, че "Тийн Тайм" не е просто предаване или награда – това е началото на традиция, която ще продължи да дава сцена на новото поколение, на неговата енергия и глас. Може би с ред многото талантливи тийнейджъри, които участваха в конкурса, са някои от бъдещите големи имена в литературата, изкуството и науката. Пожелаваме на будните хора от..

публикувано на 20.10.25 в 12:19
Кин Стоянов

Тийнейджърът в мен: Кин Стоянов

Кин Стоянов е журналист с остро перо и живо слово. Директор е на програма "Христо Ботев" на БНР, където културата звучи на живо и без извинение.  Кин е син на Радой Ралин, но притежава свой почерк, по-приглушен, но също свободолюбив и с неподправено чувство за ирония. Автор е на книги, документални проекти, които пазят живата памет за личности,..

публикувано на 20.10.25 в 11:44
Александра Лашкова

Кино, amore mio!

“Искам да говоря чрез ролите си”, казва Александра Лашкова. Това и прави – първо, с образа си на Макрена във “Войната на буквите”, а сега и с този на Юлия в новия филм на Антонио Пису “България, amore mio”. Истинските преживявания на двама италианци през 90-те днес отвежда зрителите до филмова история, която изгражда мост между Италия, България и..

публикувано на 20.10.25 в 11:05