Нощ в музея
събирам картини
от различни епохи
на живота си:
античността на детството,
когато като Платон питах
какво е добро;
а после – тъмните векове,
в които котките приличат
на криви хора
и рицари пробождат
лами и дракони;
ренесансовият портрет
на първите ми стъпки
в нов град
и барокът на разточителните
партита в малкия ми
тавански апартамент,
който тогава ми беше замък.
сега живея в мрачен реализъм,
но това е добре –
остават кубизмът,
сюрреализмът,
а накрая:
пърформансът на смъртта.
изкуствоведите на живота ми
твърдят, че ще става
само по-грозен
и по-сложен,
но какво значение има това
за картините,
които като колекционер-милионер
прибирам в мазето на съзнанието си,
за да не ги види никой,
но всички да знаят за тях.
побързай –
музеят затваря
след един час.
Анастасия Стоева
из "Неизвършени престъпления"
Анастасия Стоева е критик, поет, дизайнер, илюстратор и аниматор, изучавала анимационно кино в Нов български университет. Публикува разкази, статии, сценарии и стихове в различни периодични издания, сред които шотландското списание за литература и превод Interpret, Cineuropa, Zippy Frames, Литературен вестник, L’Europeo, Портал Култура, списание Кино и други. Пише редовно за културното издание Програмата, където работи като отговорен редактор до 2023 година, и списание Go Guide. Създава редица късометражни анимационни филми, като през 2020 сърежисира и анимира българския сегмент от проекта на ASIFA Spiritus Mundi: Animating the World. Автор и илюстратор на стихосбирката Неизвършени престъпления (Scribens, 2024). От 2023 е графичен дизайнер в издателство Musagena.
Премиера на "Неизвършени престъпления" от Анастасия Стоева е днес, 29 февруари, от 19.00 часа, в On The Rocks Bar, София.
Чуйте повече в звуковия файл
В редакция "Хумор и сатира" знаем, че съответните учени са изследвали, броили са и са установили научен факт – в България най-популярно е името Георги. При нас актьори и автори с това име има доста, затова тази неделя след новините в 18 часа ефирът ще изглежда така: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният..
"Смятам, че художникът е наблюдател на заобикалящия го свят, който се опитва да анализира онова, което вижда. А ако наблюдаваш нещо дълго време, започваш да го обикваш", Димитър Генчев. Пловдивската галерията за съвременно..
Човекът се ражда от човека. "Фениксът се ражда не от яйце, а от пепелта" (Кирил Кадийски) . Поетът се ражда от поезията. В печалния ден, в който Божият син е разпнат, за да изкупи греха на човечеството, в "Артефир" отправяме поглед нагоре – към възвишената поезия. Престижното френско издателство "Аден" посвети годишния си алманах на..
Колко е голямо предизвикателството да правиш игрално кино по българската литературна класика – разговор в "Артефир" с Магдалена Ралчева , режисьор и продуцент на новия игрален филм "Сватба" по разказа на Николай Хайтов, със сценарист Юрий Дачев. Магдалена Ралчева е позната на българските кинолюбители като режисьор на филмите "Още нещо за..
През погледа на дванайсетокласничката Виктория Велчева – режисьор на документалния филм "Невидим труд". "Невидим труд" е късометражен документален филм на Виктория Велчева по програмата на "Фабрика за идеи" – "Резиденция баба". Дебютната кинолента на бъдещата студентка по кинорежисура разглежда темата за непрестанния женския труд, който е "стожер..
Две седмици български филми в Дома на киното, и то напълно безплатно, предлага третото издание на Националния фестивал на българското кино. До 13 май в..
Човекът се ражда от човека. "Фениксът се ражда не от яйце, а от пепелта" (Кирил Кадийски) . Поетът се ражда от поезията. В печалния ден, в който Божият..
Представителна изложба на Националната гимназия за приложни изкуства "Тревненска школа" показва избрани творби от пълния цикъл на специализирано..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg