Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тинатин Кайришвили представи "Гражданинът светец" на София филм фест

Кадър от филма „Гражданинът светец“
Снимка: siff.bg

Филмът, който донесе номинация на Крум Родригес от Американското общество на кинооператорите – "Гражданинът светец", беше прожектиран пред българската публика на 28-ия София филм фест в присъствието на режисьорката му Тинатин Кайришвили.

Грузинската сатирична притча разказва историята на светец, който слиза от кръста, за да заживее сред смъртните. При това в черно-бяло.

"Разказваме вечна история, която може да се развие по което и да е време, в който и да е народ и именно затова реших да я разкажа в черно-бяло. Освен това за всички кинодейци си мечтаят да снимат черно-бял филм. Пробвах различни крайности и тази една от тях", каза в "Артефир" Тинатин Кайришвили.

Филмът ѝ изпитва пределите на човешката вяра и поставя в основата най-същественото за човека - надеждата.

"Може би знаете, че Грузия е доста религиозна държава и това е съвсем отчетливо след разпадането на СССР. Религията още повече се засили тогава. Много от хората обаче не разбират какво се крие зад вярванията, просто ги следват, без да ги поставят под съмнение. Аз от своя страна исках да го направя – да поставя под съмнение това дали трябва да се следва такъв модел на вярване, който да се приравнява към добър живот. Имах желание да поставя въпроса: "Това ли иска Христос от нас и как ще реагира той, ако дойде сред хората?". Имам много персонажи във филма заради въпросите, които исках да поставя. Някои от тях са доста набожни, фанатични дори, други пък съдят. Така че филмът е по-скоро за надеждата, всички ние имаме нужда от нея, независимо дали сме набожни, или не. Това се стремих да подчертая", обяснява грузинската режисьорка.

Според сюжета на филма ѝ на главния площад на миньорски град се издига кръст със статуя, изобразяваща светец, смятан от местните миньори за техен закрилник. Един ден кръстът е свален за ремонт, а статуята внезапно изчезва. Когато впоследствие сред жителите се появява мистериозен непознат, за тях няма съмнение кой е той. Идеята на Тинатин Кайришвили е той да бъде ням, а хората да водят монолози с него по същия начин, по който се изповядват пред дадена икона. Говорят, но не очакват отговор. Всичко води до това, че човек често избира да предостави отговорността за решенията и действията си на друг, в случая на оживялата статуя.

"Исках да покажа, че хората си намират собствени извинения за различни събития. Исках да има и хумор, защото не може да съдиш сериозно, когато нещо такова се случи", допълва Кайришвили. Според нея осъждането, на което сме способни, се дължи на страха, който изпитваме.

"Гражданинът светец" е третият ѝ филм, дебютът ѝ "Булки" излиза през 2014 година. Тинатин завършва филмова режисура в Университета за театър и кино в Грузия и усилено се занимава и с продуцентство. Сценарият на черно-бялата история, част от програмата на София филм фест 2024, също е нейно дело.

За киното и работата си с оператора Крум Родригес режисьорката казва:

"Киното е нещо, което се натрупва в нас, и когато вече не можем да оцелеем без него - можем да се изразим. Най-доброто в киносвета е, когато откриеш някой, който споделя твоите мисли, идеи и представи. С Крус се случи именно тази връзка и много се радвам, че филмът му донесе успех на всички континенти."

Целия разговор с Тинатин Кайришвили чуйте в звуковия файл.

Снимки: СФФ
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40

Фестивалът Aerowaves и 20 години сцена "Дерида"

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..

публикувано на 23.11.24 в 09:35

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50