"Литературни срещи" в София се случиха на 4-6 април. Изданието беше специално, защото започна с отбелязването на 10-годишния рожден ден на фондация "Прочети София" – организатор на събитието. Темата на пролетните "Литературни срещи" неслучайно беше "Порастване" – растежа като зрялост, като мъдрост, като фин баланс между личността и обществото, като проблеми и преодоляване на травми. Какво се случи и какво предстои, в "Нашият ден" разказват организаторът Тодора Радева и писателят Емануил А. Видински.
Темата за порастването е била вълнуваща за всички участници и гости на събитието, споделя Радева. В първия ден се е осъществила дискусия, озаглавена "Трудностите на растежа", като идеята за растежа е излязла от рамките на буквалното физическо развитие и е била концептуализирана в най-разнообразни аспекти. Радева цитира думите на писателката Ина Иванова за пътя в живота и пътя в литературата, които сякаш обобщават смислово "Литературните срещи": "Порастването в живота е свързано със смаляване на егото. Порастването в литературата е свързано с увеличаване на свободата."
Емануил А. Видински е автор на книгата "Дом за начинаещи" – роман за порастването във всички смисли – физически, ментално, като опит и усещане за себе си в обществото. Сюжетът разказва за едно 13-годишно българско момче, което се озовава в католическо сиропиталище малко след обединението на Западна Германия и Източна Германия. Момчето преминава през своеобразна инициация, през множество перипетии и накрая напуска институцията като съвсем различен човек.
Гости в това издание на "Литературни срещи" бяха Горан Войнович (Словения) и Андрея Расучану (Румъния). Расучану участва в разговор с Теодора Димова, модериран от Лора Ненковска. Темите са се преплели по естествен начин, тъй като и двете авторки говорят за връзката между поколенията и мястото на жената в света. В книгите на Димова "жените знаят", а в при Расучану "жените могат", казва Радева.
Срещата с Горан Войнович, модерирана от Бойко Василев, е била изключително сериозна, но с голяма доза балкански хумор. Травмите от 90-те се оказват неизлекувани, а напротив – днес напрежението ескалира и, когато говорим за война, говорим за настоящата реалност. В тази връзка Радева заявява: "Ролята на литературата е да разказва нашите истории, да помага да преодоляваме всички тези травми."
Емануил А. Видински намира в този тип срещи възможност за свързване между писатели и читатели. По думите му авторите стават видими за публиката, а читателите получават шанса да превърнат четенето от самотно занимание в споделено преживяване. Видински смята, че подборът на автори и модератори в събитието е бил много точен, а зад него стои адекватната преценка на организаторите.
Радева допълва: "Има няколко неща, които седят зад идеята и са важни за това, което ние във фондация "Прочети София" правим. Литературата е самотно занимание, нещо частно, но през подобни форуми имаш шанса да го превърнеш в социално събитие и повече хора да посегнат към една добра книга и да я прочетат. Това е в основата на нашата фондация – как да направим литературните събития по-добри. Затова постоянно измисляме нови формати. Имаше седем микросъбития – пърформанс, разчупено четене с елементи на споделяне, селекция на музика и стихове. Всички тези усилия са свързани с това да заинтригуваме публиката."
Освен писател Видински е и музикант, затова идеята за синкретизма между изкуствата не му е чужда. Той вярва, че например музиката особено добре допълва поезията, защото усещането за ритъм и пауза е в основата и на двете изкуства. Сливането на различни медии и изкуства става все по-търсен ефект, но за събитието "Литературни срещи" то е запазена марка. По думите на Радева то никога не е самоцелно, защото идеята е авторите и техните текстове да бъдат представени по най-добър и атрактивен начин.
"Литературни срещи" предстоят през лятото и през есента тази година. Радева споделя, че лятното издание през юни ще е посветено на една нестандартна комбинация – литература и спорт. Спортът ще присъства не само като тема – очаква ни литературен маратон.
Целия разговор чуйте в звуковия файл:
Днес (14 ноември) в поредицата "Поет на месеца" в Литературния клуб на библиотеката почитателите на поезията ще се срещнат с необикновеното творчество на Екатерина Григорова . Тя е автор на четири стихосбирки, които заявиха силния ѝ глас в съвременната българска литература – "Фарадеев кафез", "Дъска по мокрия пясък", "Празна зора", "Отвисоко в..
"Спомняме ли си коя е Анна Хен-Йосифова? Какви са нейните заслуги за българското изкуство от началото на ХХ век? Какъв е пътят на жените художнички от нейното време към изкуството? Как една германска художничка се социализира в чужда среда, оставайки вярна на своето призвание? Какво се случва с колекцията на наследниците, опазили творбите ѝ почти 100..
На 14 ноември е премиерата на "Котка върху горещ ламаринен покрив" от Тенеси Уилямс на Театър "София". Спектакъла се играе на сцената на Театър "Сълза и смях". Постановката е на Стайко Мурджев, Сценографията на Никола Налбантов, а музиката е дело на Петър Дундаков. Пиесата "Котка върху горещ ламаринен покрив" е съставена от три части –..
По покана на Гьоте-институт екип от двама съвременни артисти – Красимира Буцева и Мартин Атанасов и социоложката д-р Марина Лякова започват в началото на тази година изследване на нагласите и преживяванията на българите живеещи в Германия. По време на теренното си проучване това лято тримата събират устни истории и документират публични и частни..
"Нещо като Венецианско биенале в Казанлък" – така определи представянето на проекта "Глад" директорът на Градската художествената галерия Пламен Петров. И има много сериозни основания за това. Проектът е разгърнат в над 20 места из града – музеи, заведения, магазини, публични пространства. Сред участниците в него са международно известни..
Хората в община Сливница търсят начини да върнат автобусното обслужване до населените си места. В "Нашият ден" чуваме разказа на жителка на с...
Има подобна максима сред лекарите, която е силно подкрепена от гастроентеролозите. Именно специалистът в тази област д-р Иван Лютаков представи в поредния..
Премиерният спектакъл "Празен град" очаква първата си среща с публиката в независимото пространство за култура Yalta Art Room в София. Постановката е на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg