Eмисия новини
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рекламата като политически обстрел

Тодор Галев
Снимка: личен архив

Преди още официално да стартира предизборната кампания 2 в 1, ние, обикновените избиратели, сме свидетели на грозни скандали, обвинения, подливане на вода между отделните политически субекти. Тези от нас, които не изключват телевизорите си, защото не искат да бъдат част от тази грозна игра, със сигурност предвиждат още по-тежки сцени между политиците, за да бъде задържано вниманието ни, да бъде контролиран интересът ни, да се повиши адреналинът ни или просто за да бъдем  втвърдени електорално.

Обстрелът с политически послания се засилва предизборно, но всъщност не престава никога. Как политиците отправят своите платени политически послания в социалните мрежи, например? Как се създават "на тъмно" собствени мрежи за влияние, с които да бъдем манипулирани? Има ли етика микротаргетирането на гласоподавателите? За всичко това разговаряме в "Мрежата" с Тодор Галев от Центъра за изследване на демокрацията.

Политикът като продавач на... надежда

"Методите на продажба са изключително префинени и най-често стремежът е да се скрие, че това е политическа реклама, т.е. целта е "да ти пробутат идеята" по такъв начин, че ти да я възприемеш като нещо, което отговаря на твоята гледна точка. И заради това говорим за явна и за скрита политическа реклама както в социалните медии, така и в традиционните медии. 

В България има достатъчно знаци, че много голяма част от това съдържание, което би трябвало да бъде обозначено като платено съдържание в печатните медии, не носи такъв знак. В социалните медии е малко по-различна ситуацията. Ако вземем за пример Фейсбук, която е все още най-голямата социална медия в България, с най-много потребители, то ще видим, че там нещата се случват по два начина. Единият начин е вие да пуснете някакво съобщение, което е безплатно и стига до определен кръг лица. Това обикновено е пост, който носи някакво политическо послание. Такова съобщение носи и определен тип политическа реклама за определено становище на някой политик или на политическа сила. Ако това е безплатно, няма проблеми. То стига до определен брой хора, които виждат кой го е излъчил. 

Когато обаче алгоритъмът на ФБ засече нещо, което той смята за политическо послание или реклама, свързана със социални въпроси, защото такава е дефиницията на ФБ, то той казва, че трябва задължително да се идентифицира кой е рекламодателят, т.е. кой е този, който плаща някаква сума, за да стигне това съобщение до по-голям брой хора, защото платените съобщения стигат до много по-голям кръг хора. И тук опираме вече до етичната страна на това разпространение на политически съобщения."

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – Център за изследване на демокрацията
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Анестезиологът проф. Темелков: Не бързайте със заключенията за трагедията в Пловдив

В ефира на медицинското предаване Lege Artis проф. д-р Атанас Темелков – дългогодишен анестезиолог в МВР-болница – коментира трагичния случай с починалото дете в Пловдив. Според него прибързаните изводи в обществото и медиите крият риск от неправомерно насочване на вината и пропускане на съществени детайли в разследването. "В момента се..

обновено на 09.04.25 в 12:48
Цветеслава Гълъбова

Преместване и ремонт: достатъчни ли са козметичните промени в психиатрията?

Проблемите в българската психиатрия продължават да се трупат, но този път сякаш се вижда лъч надежда. В ефира на предаването Lege Artis, д-р Цветеслава Гълъбова – директор на Държавната психиатрична болница "Св. Иван Рилски", коментира актуалното състояние на сектора, като откровено постави въпросите за кадрите, условията на труд и бъдещите планове..

обновено на 09.04.25 в 12:03

Вместо ножици, дайте на младите хора криле

Те идват с очи, пълни с въпроси. С ръце, които искат да създават, рушат и пак да изграждат. С гласове, които още не са се научили да мълчат от страх. Младите. Онези, които винаги наричаме „бъдещето“, а рядко слушаме в настоящето. Те не искат позволение да бъдат различни – просто са. Не защото протестират нарочно, а защото още не са забравили как се..

обновено на 09.04.25 в 11:14
Йоана Цонева, Нейко Нейков, Красимир Ранков

Тайните на добрия сън – какво казва науката

Защо в българския фолклор и народопсихология има изрази като "От сън спомен няма", "Като умра – ще се наспя"? Как да направим съня си по-консистентен? Как двигателната дейност влияе на съня?  Това издание на "Гласът на времето" е посветено на съня и неговото влияние върху здравето и живота ни. Сънят е неразделна част от нашето ежедневие, но често..

публикувано на 09.04.25 в 10:05

Как бургаско училище се бори със здравословни проблеми сред младите

Затлъстяване, заседнал начин на живот, вредни хранителни навици, злоупотреба с алкохол и вещества – как бургаското средно училище "Константин Петканов" адресира тези проблеми сред младите и какво представлява конкурсът "Посланици на здравето" ,  инициатива на Министерството на здравеопазването, ще научим от директора на училището Ивайло Марков. С..

обновено на 08.04.25 в 13:33