Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рекламата като политически обстрел

Тодор Галев
Снимка: личен архив

Преди още официално да стартира предизборната кампания 2 в 1, ние, обикновените избиратели, сме свидетели на грозни скандали, обвинения, подливане на вода между отделните политически субекти. Тези от нас, които не изключват телевизорите си, защото не искат да бъдат част от тази грозна игра, със сигурност предвиждат още по-тежки сцени между политиците, за да бъде задържано вниманието ни, да бъде контролиран интересът ни, да се повиши адреналинът ни или просто за да бъдем  втвърдени електорално.

Обстрелът с политически послания се засилва предизборно, но всъщност не престава никога. Как политиците отправят своите платени политически послания в социалните мрежи, например? Как се създават "на тъмно" собствени мрежи за влияние, с които да бъдем манипулирани? Има ли етика микротаргетирането на гласоподавателите? За всичко това разговаряме в "Мрежата" с Тодор Галев от Центъра за изследване на демокрацията.

Политикът като продавач на... надежда

"Методите на продажба са изключително префинени и най-често стремежът е да се скрие, че това е политическа реклама, т.е. целта е "да ти пробутат идеята" по такъв начин, че ти да я възприемеш като нещо, което отговаря на твоята гледна точка. И заради това говорим за явна и за скрита политическа реклама както в социалните медии, така и в традиционните медии. 

В България има достатъчно знаци, че много голяма част от това съдържание, което би трябвало да бъде обозначено като платено съдържание в печатните медии, не носи такъв знак. В социалните медии е малко по-различна ситуацията. Ако вземем за пример Фейсбук, която е все още най-голямата социална медия в България, с най-много потребители, то ще видим, че там нещата се случват по два начина. Единият начин е вие да пуснете някакво съобщение, което е безплатно и стига до определен кръг лица. Това обикновено е пост, който носи някакво политическо послание. Такова съобщение носи и определен тип политическа реклама за определено становище на някой политик или на политическа сила. Ако това е безплатно, няма проблеми. То стига до определен брой хора, които виждат кой го е излъчил. 

Когато обаче алгоритъмът на ФБ засече нещо, което той смята за политическо послание или реклама, свързана със социални въпроси, защото такава е дефиницията на ФБ, то той казва, че трябва задължително да се идентифицира кой е рекламодателят, т.е. кой е този, който плаща някаква сума, за да стигне това съобщение до по-голям брой хора, защото платените съобщения стигат до много по-голям кръг хора. И тук опираме вече до етичната страна на това разпространение на политически съобщения."

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – Център за изследване на демокрацията
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Съобщение за събитието

Асоциацията за инсулт и афазия: нужно е цялостно лечение, не само медицинска помощ

По случай Световния ден за борба с инсулта, в ефира на Lege Artis  председателят на Асоциацията за инсулт и афазия, инж. Дорина Добрева , постави акцент върху едни от най-сериозните предизвикателства, пред които са изправени пациентите у нас – разпознаването на симптомите на инсулта и адекватното последващо лечение, включително рехабилитацията при..

обновено на 22.10.25 в 14:14

Сексуалната експлоатация и принудителният труд са най-честата причина за трафик на хора

Нов доклад, публикуван от Групата на Съвета на Европа срещу трафика на хора, ГРЕТА, обхващащ периода 2020-2024 г., разглежда мерките, предприети от България за предотвратяване на уязвимости към трафик на хора, откриване и подкрепа на уязвими жертви и наказване на извършителите. Докладът обръща особено внимание на използването на..

публикувано на 22.10.25 в 13:25
Аркади Шарков

Аркади Шарков: Няма консенсус за заплатите в здравния сектор

Депутатите от Здравната комисия в парламента  ще обсъдят на второ четене три различни варианта за възнаграждение на минималните заплати на медицинските специалисти в лечебните заведения. Въпреки очакванията за ясно решение, според икономиста Аркади Шарков , консенсус по въпроса все още няма, а реалното прилагане на промените изглежда неосъществимо без..

обновено на 22.10.25 в 13:20
Д-р Наталия Темелкова

Над 420 000 българи страдат от остеопороза – какво трябва да знаем за заболяването?

На 20 октомври беше отбелязан Световният ден за борба с остеопорозата. Повече от 420 000 българи страдат от това заболяване, като 80,4% от тях са жени, а 19,6% – мъже. Според статистиката на всеки час в България се регистрират по 6 фрактури в резултат на крехки кости – или 150 счупвания на ден, припомнят от "Амджен България". Кампанията за борба с..

публикувано на 22.10.25 в 13:10
Илюстративна снимка

Ще обучават медицинските сестри в столичните детски градини да се грижат за деца с диабет

По-малко от половината деца с диабет в София посещават детски градини. Столичната община започва обучение на медицинските сестри в детските градини. За заболяването и грижата за децата, насочено към грижата за деца с диабет разговаряме в Lege Artis с проф. Мая Константинова , детски ендокринолог, бивш председател на Националното сдружение по детска..

публикувано на 22.10.25 в 12:28