Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Онлайн медии и аудитория – трикове за привличане на внимание

Снимка: pixabay

Среди разнообразието на медийните платформи се издигат онлайн медиите като особено важен сектор на съвременната медийна сцена. Катерина Войнова, преподавател в Катедрата по български език на СУ "Св. Климент Охридски" и автор на книгата "Жанрови и стилистични особености на онлайн медиите", споделя своите наблюдения относно езиковите особености и манипулативните стратегии, които се използват в този сектор.

За разлика от класическите медии, онлайн медиите демонстрират разнообразие в езиковата си стратегия. Както пояснява Войнова в рубриката “Епизоди от живота“ на предаването “Нашият ден“ има сайтове, които следват стандартите на книжовния български език, докато други се насочват към привличане на внимание чрез използването на езикови средства, които са по-близки до разговорния стил.

Използването на агресивна лексика и враждебно говорене са характерни за медийния дискурс както в миналото, така и днес. Според нея журналистите често се употребяват негативни глаголи и епитети, за да наложат определени образи на обществени личности и институции.

В разграничаването между социалните мрежи и онлайн медиите, Войнова отбелязва влиянието на разговорността, която е характерна за платформите за социални мрежи. Това влияние се отразява в стила и тонът на публикациите в тях.

Стратегиите за привличане на вниманието на аудиторията в онлайн медиите са многобройни. Създаването на сензационни заглавия, използването на експресивни изразни средства и хиперболизацията са често срещани методи, които целят да привлекат вниманието на потребителите.

Заглавията играят ключова роля в привличането на читателите, като често се използват такива, които не разкриват достатъчно информация за съдържанието на статията. Това създава интрига и повишава интереса към материала.

В разговора тя посочва още, че в сферата на онлайн медиите често се срещат и неистински новини, които могат да бъдат разделени на две основни категории - апокалиптични сценарии и клюки за популярни личности. Тези стратегии на манипулация са насочени към привличане на внимание и генериране на реакции, което увеличава трафика към съответните медийни платформи.

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Мамфидент": Изкуствен интелект в помощ на майките след раждане

Все повече научни изследвания насочват вниманието към психичното здраве на жените след раждане и необходимостта от навременна и достъпна подкрепа. В предаването "Време за наука" бе представен иновативен проект – виртуален терапевт, създаден да помага на жени, страдащи от следродилна депресия. Една от създателките на платформата "Мамфидент",..

обновено на 25.02.25 в 13:34

Енергийна бедност и замърсяване на въздуха: Как да излезем от порочния кръг?

Софиянци често казват с ирония, че виждат какво дишат. Въпреки че проблемът със замърсяването на въздуха е национален, столицата се намира в центъра на дебата не само заради голямата концентрация на население, но и поради значителното потребление на енергийни ресурси. Около 30% от целия използван газ в България отива за осигуряване на парно и топла..

обновено на 25.02.25 в 12:39

Черни връх без граници: незабравимо изживяване за хора с увреждания

Фондация "Ела и ти" за пета поредна година покани хора с увреждания да изкачат Черни връх, водени от силата на общността. "Панти, шейни, усмивки" – така наричат събитието, защото за тях следите в снега са белег на споделените емоции, а усмивките – знак, че си част от нещо по-голямо. С помощта на доброволци и планински спасители участниците успяха..

публикувано на 25.02.25 в 12:00

Връчиха Годишните награди за образование по икономика в средните училища

На 20 февруари 2025 г. във Висшето училище по финанси и застраховане (ВУЗФ) се проведе тържествената церемония по връчването на Годишните награди за образование по икономика в средните училища за 2024 г. Събитието, което се организира за втора поредна година, има за цел да отличи и признае успехите на ученици, учители и директори, доказали своите..

публикувано на 25.02.25 в 11:22

Финансовата грамотност – ключово умение за бъдещето

В днешния свят финансовата грамотност е съществено умение, което трябва да бъде интегрирано в образованието. В рубриката "Темата на деня" експерти обсъдиха как личните финанси могат да станат част от знанията, които българските ученици получават в училище, и как представители на бизнеса могат да допринесат с личния си опит. Гости в ефира на "Нашият..

обновено на 25.02.25 в 11:17