Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Една от най-разпознаваемите български песни е избрана за заглавие на мюзикъла с премиера на 20 и 21 април

Снимка: @national.music.theatre

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено приятелство. В този разказ участват актьорите, оркестърът, хорът и балетът на Националния музикален театър. От неговата сцена всички те заедно ще питат "Здравей! Как си, приятелю?".

Емблематичната и обичана от всички поколения песен на "Тоника" вече ще живее и като мюзикъл. Премиерата на спектакъла, който вплита в себе си нови аранжименти на едни от най-красивите песни на композитора Стефан Диомов, е на 20 и 21 април.

22 негови песни ще разказват лична история за любов и приятелство, сред които "Когато си от мен далече", "Кръчмата накрай града", "Ако помниш", "Мойта малка дъщеря", "Усмихнат ден", "Хълмът с лудата трева", "Очакване за пролет", "Старата игра", "Разказвай ми, слушам те", "Искам тази нощ нещо да ти кажа", "Приятели", "Обещания", а на ще финала звучи "Навън е ден".

Юрий Дачев, Еделина Кънева, Стефан Диомов, Камен Воденичаров и Георги Милтиядов
"Много се радвам, че не са използвани само хитове, най-популярните парчета, които на всички да са им втълпени в главата и повтаряни, чувани откъде ли не. За мен имаше изключително много нови песни и се радвам, че се запознах с тях през интерпретацията на артистите на сцената. Аз не съм обременен с това как са били изпълнени преди в първоначалния си вариант. Но самата тема на мюзикъла "Здравей! Как си, приятелю?" е за комуникацията между поколенията, за различията в разбиранията, поколенческите разлики и изминалото време. За това, че всъщност е важно да запазим детето в нас, да запазим играта и емоциите, независимо от годините, на които сме. Те са все едни и същи, любовта е любов", каза в "Какво се случва" асистент-режисьорът на мюзикъла Севар Иванов.

Той и актрисите Кръстина Кокорска и Олга Динова разказаха за сериозността в създаването на забавляващия жанр музикален театър. В него изкуствата също комуникират и изграждат връзка. Актьорите имат задачата с еднаква емоционалност, енергия и отговорност да пеят, танцуват и играят, за да достигне историята до сърцата и съзнанието на публиката.

"Предизвикателствата са да се намери мярката и искреността на това, което се споделя, и най-вече на това, което носи музиката, сътворена в съзнанието на този страхотен български композитор Стефан Диомов", обясни режисьорът на "Здравей! Как си, приятелю?" Камен Воденичаров.

По негови думи това е смразяващо задължаващо, но въпреки това целият екип се старае да предаде голямата любов към поколението от онова време, към българската музика, морето и Бургас. И макар България да няма големи традиции по отношение на мюзикълите, трудно изградени заради сложността на този жанр, а зрителите невинаги да успява да разкодират музиката, която в случая доразказва драматургията, магията е несравнима.

"Всичко трябва да изглежда като един видеоклип на живо, получаването на синхрона е тежка задача, но се надявам да се получи. Този спектакъл ще расте – допълва Воденичаров. – Опитваме се да оберем дотолкова нещата, че да бъдат ясни и категорични. Това, което са диалозите, да е реалността, а това, което са песните, да е фикцията, фантазията, да е мечтата и творчеството. Мисля, че зрителите ще се опитат да разчетат нашия код."

Режисьорът, както и актьорите в мюзикъла, на които всъщност се отдава заслуженото с този спектакъл, отличават работата на младия, но вече утвърден маестро Георги Милтиядов, който е и диригент – постановчик.Негови са аранжиментите и оркестрацията по песните на Стефан Диомов.

И все пак тази история за любов и приятелство напомня, че имаме нужда да си говорим повече. За Камен Воденичаров тя носи и лично посвещение.

"Музиката и изкуството е онова, което може да ни обедини и да ни накара да разберем и по-малките, и комшиите, които са на различно мнение. Чрез песента, която пеем заедно, можем да видим, че всъщност имаме четири-пет неща, а те са и стотици, в които сме на една и съща страница, както казват англичаните – on the same page. На една и съща вълна казваме ние в България. Това трябва да дойде от сцената, от екрана, от уличното изкуството, от високото изкуството на балета и на фестивалното кино. Хората на изкуството трябва да строят мостове и да подават ръка. Това е нещото, което се опитваме да присъства в нашия спектакъл. И както казваше моя татко, който си отиде съвсем наскоро от този свят: "Трябва да се правят хубави работи. Абе… това да е хубава работа!". Това се опитвам да направя и аз и наистина посвещавам моята работа в цялата тази магия на Борис Воденичаров, моя баща."

В изкуството на мюзикъла съществува и приятна конкуренция между различните изкуства, които си общуват в него, смята и вторият асистент-режисьор на "Здравей! Как си, приятелю?" Йоанна Стоянова, която е отговорна за хореографията в спектакъла. Тя говори за нуждата от ритъм и пластика и за това как можем да изтанцуваме онова, което не можем да кажем.

Идеята за премиерния мюзикъл е на директорката на Музикалния театър Еделина Кънева, а либретото е на Юрий Дачев. Диригент на постановката е и маестро Дориан Молхов, а сценографията и костюмите са на Николина Костова-Богданова.

Снимки: ФС на Националния музикален театър "Стефан Македонски"

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18