Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

4
Снимка: @wienerstaatsoper

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера, за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година.

Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по световните сцени, а заглавие в австрийския печат гласи: "Дълга оперна вечер от супер класа". И още: "Силно възраждане на рядко поставяната опера от Росини, която увлича във вихъра на действието и прави съвсем поносими тези близо четири часа музика…"

Постановката на Дейвид Паунтни е от 1998 година и нейно главно достойнство, според специалистите са мащабът, разнообразието и динамиката. Всеки миг на сцената нещо се променя. Редуват се внушителни масови сцени с пасторални и драматични епизоди, които разкриват конфликта между ярки индивидуалности. Така четирите часа не отегчават публиката, а се превръщат в интригуващо преживяване. Ричард Хъдзън е дал воля на въображението си в сложни сценографски решения и пъстроцветни костюми.


Акцент, който впечатлява са двете огромни кукли с подвижни ръце в традиционно облекло. В тях са се разположили старейшината на селото Мелхтал и Хедвига, жената на Вилхелм Тел. Критиците са категорични, че все по-трудно са намират подходящи певци за толкова мащабна продукция. Буквано дни преди репетициите се наложило Джон Озбърн да замести Хуан Дието Флорес в ролята на Арнолд, а Роберто Фронтали– първоначално обявения Карлос Алварес, като Вилхелм Тел. В това отношение огромна е заслугата на авторитетен и опитен диригент като Бертран дьо Били.

Колкото до последната опера на Росини, авторът отдавна искал да пробва силите си в стила на Голямата френска опера, а и нищо да не повтаря от предишните си шедьоври. Вниманието му привлича популярната легенда за Вилхелм Тел и героичната борба на швейцарския народ срещу господството на Хабсбургите през 14 век. В началото на 1828 година Росини вече държи в ръцете си либретото на Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би по едноименната пиеса на Фридрих Шилер. Необичайно дълъг период- цели шест месеца му отнема написването на партитурата.


На 6 август 1829 в Париж се състояла премиерата на операта, тъй дълго чакана от публиката. Аристократичната част от нея обаче я удостоила с пренебрежително хладен прием- твърде изморителна се оказала за "чувствителните" ѝ уши. Ръководството на театъра пък изискало от Росини да направи съкращения, а резултатът от това начинание бил твърде показателен: великият композитор, оставил за поколенията близо 40 оперни заглавия, никога повече не посегнал към този жанр.


Ще имате удоволствието да чуете последното оперно творение на майсторът от Пезаро: "Вилхелм Тел" – голяма героично-романтична опера в четири действия. В главната роля – баритонът Роберто Фронтали. Неговата съпруга Хедвига е мецосопраното Моника Бохинец, а синът Джеми – Мария Назарова (сопрано). Като старейшината на селото Мелхтал се преобразяв Евгений Солодовников (бас), неговият син Арнолд е Джон Озбърн (тенор).

В ролята на австрийската принцеса Матилда ще слушате сопраното Лизет Оропеза, а като Геслер, австрийският императорски наместник в Швейцария – баса Жан Тетожен. Бертран дьо Били ръководи хора и оркестъра на Виенската държавна опера.

Снимки: ФС на Виенската държавна опера

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

24-ти Великденски музикален фестивал на Държавната опера във Варна

В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..

публикувано на 07.04.25 в 17:05

Удо Диркшнайдер пристига да лее желязо в зала "Христо Ботев"

През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..

публикувано на 07.04.25 в 11:47

Фестивалът "Артис" с четвърто издание в София

От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..

публикувано на 07.04.25 в 08:10

"Роберто Деверьо" на Доницети в постановка от Амстердам

Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..

публикувано на 05.04.25 в 08:15

"Роберто Деверьо", опера от Гаетано Доницети в три действия

Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран •  Роберто..

публикувано на 04.04.25 в 11:45