Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Вилхелм Тел" от Росини във Виенската държавна опера

4
Снимка: @wienerstaatsoper

В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера, за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година.

Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по световните сцени, а заглавие в австрийския печат гласи: "Дълга оперна вечер от супер класа". И още: "Силно възраждане на рядко поставяната опера от Росини, която увлича във вихъра на действието и прави съвсем поносими тези близо четири часа музика…"

Постановката на Дейвид Паунтни е от 1998 година и нейно главно достойнство, според специалистите са мащабът, разнообразието и динамиката. Всеки миг на сцената нещо се променя. Редуват се внушителни масови сцени с пасторални и драматични епизоди, които разкриват конфликта между ярки индивидуалности. Така четирите часа не отегчават публиката, а се превръщат в интригуващо преживяване. Ричард Хъдзън е дал воля на въображението си в сложни сценографски решения и пъстроцветни костюми.


Акцент, който впечатлява са двете огромни кукли с подвижни ръце в традиционно облекло. В тях са се разположили старейшината на селото Мелхтал и Хедвига, жената на Вилхелм Тел. Критиците са категорични, че все по-трудно са намират подходящи певци за толкова мащабна продукция. Буквано дни преди репетициите се наложило Джон Озбърн да замести Хуан Дието Флорес в ролята на Арнолд, а Роберто Фронтали– първоначално обявения Карлос Алварес, като Вилхелм Тел. В това отношение огромна е заслугата на авторитетен и опитен диригент като Бертран дьо Били.

Колкото до последната опера на Росини, авторът отдавна искал да пробва силите си в стила на Голямата френска опера, а и нищо да не повтаря от предишните си шедьоври. Вниманието му привлича популярната легенда за Вилхелм Тел и героичната борба на швейцарския народ срещу господството на Хабсбургите през 14 век. В началото на 1828 година Росини вече държи в ръцете си либретото на Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би по едноименната пиеса на Фридрих Шилер. Необичайно дълъг период- цели шест месеца му отнема написването на партитурата.


На 6 август 1829 в Париж се състояла премиерата на операта, тъй дълго чакана от публиката. Аристократичната част от нея обаче я удостоила с пренебрежително хладен прием- твърде изморителна се оказала за "чувствителните" ѝ уши. Ръководството на театъра пък изискало от Росини да направи съкращения, а резултатът от това начинание бил твърде показателен: великият композитор, оставил за поколенията близо 40 оперни заглавия, никога повече не посегнал към този жанр.


Ще имате удоволствието да чуете последното оперно творение на майсторът от Пезаро: "Вилхелм Тел" – голяма героично-романтична опера в четири действия. В главната роля – баритонът Роберто Фронтали. Неговата съпруга Хедвига е мецосопраното Моника Бохинец, а синът Джеми – Мария Назарова (сопрано). Като старейшината на селото Мелхтал се преобразяв Евгений Солодовников (бас), неговият син Арнолд е Джон Озбърн (тенор).

В ролята на австрийската принцеса Матилда ще слушате сопраното Лизет Оропеза, а като Геслер, австрийският императорски наместник в Швейцария – баса Жан Тетожен. Бертран дьо Били ръководи хора и оркестъра на Виенската държавна опера.

Снимки: ФС на Виенската държавна опера

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Започва Музикалният фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща"

XV Международен фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща" е част от Културния календар на Община Пловдив. Пролетното издание тази година започва на 12 май и ще продължи до края на месец юни. Артистичният директор Мила Павлова и нейният екип, подкрепени от Министерството на културата, Община Пловдив и фондация "Музикартисимо", за пореден път..

публикувано на 08.05.24 в 12:45
Orchestre tout puissant Marcel Duchamp

Всемогъщият оркестър "Марсел Дюшан" в София

Афробийт , (пост)пънк , авангарден поп , инди-джаз … каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две..

публикувано на 07.05.24 в 19:52
Проф. Пламен Джуров

Проф. Пламен Джуров – един диригент, една епоха

През последните близо 50 години името на проф. Пламен Джуров се утвърждава като емблема и запазена марка за висше художествено майсторство в извайването на музикалната тъкан чрез висока ерудиция, богата душевност, себеотдаденост на любимото изкуство – музиката, винаги търсещ нови пътища и неизследвани хоризонти, вдъхновен експериментатор и не на..

публикувано на 07.05.24 в 08:33
Чик Кърия и Пако де Лусия - двама приятели и двама от

Приказни сюжети в развитие

От 7 май (02:00-03:00), в три последователни нощи по същото време започва "Музиката, която обичам" с нов (стар иначе) водещ - може и да го разпознаете на една от снимките. В мини-поредици за поне по месец и нещо ви очаква за начало следното: 7.5 - Вторник е времето, посветено на артистите, първи повярвали в новото (април 1993) предаване на Програма..

публикувано на 06.05.24 в 23:08
Концертгебау оркестър

Кантатно-ораториална вечер с духовна музика

В навечерието на Възкресение Христово ви предлагаме вечер с кантатно-ораториална музика от Специалния ден на Еврорадио, посветен на Страстната седмица и Възкресение Христово: Концерт от Амстердам с участието на солисти, Смесения хор на Нидерландското радио и Кралския Концертгебау оркестър с диригент Тревър Пинък. В програмата звучи "Йоханес..

публикувано на 04.05.24 в 07:05