Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Що е то елитно образование?

Александър Чакмаков: Ученикът трябва да излезе от училище функционално грамотен – да разбира какво му се говори и какво чете

Снимка: Pixabay

Що е то елитно образование? В технологичното време, в което растат децата, имайки достъп от най-ранна възраст до различни езици, екрани и медии, как се преподава в едно престижно българско училище – разговор в "Нашият ден" с Александър Чакмаков, директор на Първа английска езикова гимназия.

По думите на Чакмаков учителството е вътрешно усещане и потребност. Гостът споделя, че още в най-ранна детска възраст започва да мечтае за учителската професия. Чакмаков завършва право, по съвет на своите родители, и днес не съжалява за това житейско отклонение. Желанието да преподава все пак се оказва по-силно и младият учител преминава през различни етапи на професионалното си развитие, като вече от една година е директор на Първа английска гимназия.  

"Смятам, че всяко едно училище може да бъде елитно – това зависи от учителите и от родителите, които да подкрепят процеса и да покажат на децата, че знанието е най-ценно в живота", заявява Чакмаков и дава за пример възрожденската епоха, когато заможните семейства насърчават образованието на своите деца, като ги изпращат в чужбина. Тези деца се завръщат като образовани и завършени личности, които оставят своя културен и обществен отпечатък в България.

Образованието води към прогрес, но в днешно време идеалите са променени –  не е модерно да си знаещ и можещ, по думите на Чакмаков. Учителят изтъква, че съвременните деца имат голям потенциал и нови перспективи пред себе си. Много подрастващи още в предучилищна възраст овладяват чужд език, заради достъпа си до игри и филми.

Като директор на елитно училище Чакмаков наблюдава учениците от различни възрасти всеки ден. В предгимназиалните класове децата са по-прилежни и ентусиазирани в образователния процес, смята Чакмаов. За съжаление в гимназията сякаш духът от бутилката бива изпуснат и поведението и мотивацията на учениците се влошават – добрите стават свръхдобри, но по-слабите драстично изостават, по думите на госта.  

Според Чакмаков българската образователна система обръща детайлно внимание на безсмислени неща. "Ученикът трябва да излезе от училище функционално грамотен, да разбира какво му се говори и какво чете", заявява учителят и акцентира върху необходимостта от реални реформи в тази посока. Чакмаков изразява мнението, че в сферата на образованието прибавената стойност и резултатите от реформите се проличават след години, затова трябва да се действа с по-голям размах, а не на парче. Минало е достатъчно време от въвеждането на образователните реформи през 2016 година и хората, работили на терен в институциите и училищата, виждат слабите места и грешките в системата, смята Чакмаков. Според госта не е задължително винаги да се съизмерваме със свръхразвитите страни от Западна Европа. По-добре е да взимаме добри примери и практики от съседните балкански страни и от тези в Централна Европа, където манталитетът, ценностите и начините на възприятие са сходни с нашите. Чакмаков обръща внимание, че ниските резултати на страната ни от тестовете PISA се дължат именно на факта, че въпросите са базирани на чужда образователна система и метод на оценяване.

Александър Чакмаков завършва разговора с думите: "Утре е 24 май. Винаги се организира шествие на училищата, което тръгва от Президентството и стига до Народната библиотека. Нека всеки, който има време и желание да дойде, да доведе децата си, защото това е най-красивият български празник, с който трябва да сме изключително горди. Да не забравяме на димите на Вазов, че и ние сме дали нещо на света."

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 
По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Виетнам: близо или далеч

В периода 13-15 ноември в Ректората на Софийския университет "Св. Климент Охридски" се провежда международна научна конференция "Виетнам е близо: наследство, приемственост, бъдеще" , организирана от специалност "Южна, Източна и Югоизточна Азия" при ФКНФ в партньорство с Института за изследване на изкуствата при БАН и Стопанския факултет...

публикувано на 13.11.25 в 15:26
Юлиян Попов

COP30 и бъдещето на климатичната дипломация: експертен поглед

В рубриката "Разговорът" пред БНР Юлиан Попов – старши политически съветник по стратегически перспективи към базиран в Брюксел think tank , два пъти министър на околната среда и водите и член на бордове на водещи европейски организации в енергетиката и индустриалния преход – очерта ключовите акценти около предстоящата климатична конференция..

обновено на 13.11.25 в 13:56

Недохранването под лупа: кои са предизвикателства днес?

В ефира на Lege Artis по време на Международната седмица на малнутрицията д-р Антоанета Тончева – член на сдружение "Общност Мостове" и експерт генетик-молекулярен биолог – коментира предизвикателствата, свързани с разпознаването и лечението на недохранването у нас. Ентералните храни в България се оказват недостижими за домашна употреба –..

обновено на 13.11.25 в 11:57
Покана

Стратегически форум разглежда мястото на България в процеса на глобална трансформация

Стратегическият форум "Глобална трансформация: Къде е България в новата икономическа среда" ще се проведе днес (13 ноември) в Зала "А" на Българската търговско-промишлена палата в София. Събитието се организира от Бюрото на Съвета на браншовите организации към Българската търговско-промишлена палата (БТПП) под председателството на д-р инж. Веселин..

публикувано на 13.11.25 в 09:40

Кога стресът ни мотивира и кога ни парализира?

В ефира на Lege Artis психологът Петя Кривицки представи задълбочен анализ на две ключови теми, които все повече засягат съвременните работещи – стресът и тормозът на работното място. Тя подчерта, че разбирането на собствените ни реакции и лични граници е в основата на справянето с тези предизвикателства. Добрият и лошият стрес – къде е..

обновено на 13.11.25 в 08:27