Проф. Йордан Калайков издаде книгата "Педагогически размисли и прозрения". Той е професор, доктор на науките, писател и художник. Публикувал е над 70 книги в областта на образованието и 17 книги с проза, поезия и есеистика. Негови разкази и есета са издавани в сп. “Пламък”, сп. ”Везни”, “Литературен вестник”, “Литературен форум” и др. Негови публикации има в електронното списание за художествена литература Muse Apprentice Guild в Сан Диего, Калифорния.
В Liternet.bg са издадени електронна книга и разкази, а в артзоната – картини от експозиции. Публикуван е и в електронните издания "Литературен свят” и "Литературен клуб”. Негови творби са преведени на английски, руски, френски и китайски език. Включен е в антологията “Български поети” през 2003 година на издателство “Захари Стоянов”. Проф. Йордан Калайкове е член на Съюз на учените в България и на Сдружение на българските писатели.
Ето какво казва той за своята книга "Педагогически размисли и прозрения": "Споделеното в книгата не се отнася за конкретна учебна дисциплина, не представлява методика или резултати от изследвания. Опитал съм се да опиша "моите открития” – универсалните подходи, методологията на учителстването, чрез които могат да се обяснят частните случаи в педагогическата практика. Отначало "откритията" записвах в един бележник. Нахвърлял съм мислите си спонтанно, разхвърляно, според конкретните преживявания.
По тази причина съм се постарал записките да запазят първоначалния импулс и непосредственост – шрифтът и форматът на буквите е различен, както и разположението на записаното, подчертаванията, посочванията за важност. Там, където в оригинала има надписи със цветни моливи, те са представени автентично. По тази причина записките приличат на старовремски приписки, нахвърляни набързо в полетата на книги, извън основния текст, предизвиквани от внезапни хрумвания или важни подробности, придружени с дати и емоционални изблици. Поради необикновеното книжно тяло изданието е библиофилско."
В книгата, освен че споделям опита си, над 50-годишен, съм представил ключови понятия и състояния в педагогиката и за онези, които са решили да се занимават с нея, това е задължение, за да може педагогът да превръща общуването в едно емоционално състояние, за да може да мотивира и да събуди в тях желанието те сами да напредват", заяви в предаването "Следобед за любопитните" проф. Йордан Калайков.
За него преподаването не е било само кауза, а съдба и верую. Преподаването, според него, е един постоянен процес на постоянно надграждане и се превръща в празник. "Тази "книжица", събира в 50 страници моят 50-годишен преподавателски опит, защото аудиторията ще бъде заинтригувана, ако намериш правилния подход към нея", сподели проф. Калайков.
"Предизвикателство е да се пише къса проза, а аз имам претенцията да не ги наричам къси разкази или кратки, а умалителното "кратички", т.е. с малко изразни средства трябва да представиш история някаква, драма, ако има, за да насочиш вниманието на читателя към случка, която той не би забелязал, но ще му направи впечатление , когато ти я интерепретира", сподели в предаването "Следобед за любопитните" проф. Йордан Калайков. Така той започна разказа си за новата си книга "38 забързани разкази", които е написал през периода 2021-2023 година и са само в 38 страници. От всеки човек зависи, – сподели проф. Калайков, – да настои себе си така, че по най-добрия начин да възприема света около себе си т.е. ежедневието си."
Разговора на Ани Костова с проф. Йордан Калайков от предаването "Следобед за любопитните" можете да чуете в звуковия файл.
Снимки – БНР и личен архив
В българските национално-освободителни борби има имена, които някак са затулени от големите и мощни сенки, хвърляни от гигантите Васил Левски, Христо Ботев, Георги Раковски, Георги Бенковски, Любен Каравелов, Панайот Волов, Стефан Караджа… Но те също са вградили себе си в бъдещето Освобождение, допринесли са да стане факт. Такава фигура е..
Пет конкретни ползи с общ финансов ефект от 1.63 млрд. лв. годишно получава България от присъединяването си към Шенгенското пространство по суша. Това сочи оценката на учените от Института за икономически изследвания при БАН (ИИИ при БАН) в специално проучване, проведено в началото на 2024 г. по инициатива на Министерството на икономиката и..
Разказана от педиатъра-генетик проф. Даниела Авджиева-Тзавелла. Говорихме с нея не само за педиатрия и за здравословните проблеми, свързани с генетичните аномалии или с редките болести в ранната възраст, но и за симптомите, които родителите трябва да следят, за да реагират навреме. Още в началото специалистът разграничи редките от генетичните..
Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров посети Либия по официална покана на президента на Университета Гарюнис в Бенгази д-р Азедин Идриси. По мнение на мнозина, след падането на Кадафи държавата е едно от последните места по света, където човек би отишъл доброволно. Реалността се оказва доста по-различна. Проф. Димитров ни пренася в онази..
Електричество, данни, метал – вените, невроните и коститена едно ново същество, което не принадлежи нито на природата, нито на човечеството. Една и съща реалност ли виждат човекът и изкуственият интелект? Kъде са аналогиите с човешките сетива? Освен да му дадем сетива, можем ли да го приучим и на чувства – разговор във "Време за наука" с..
На 14 януари т.г. вътрешният, към тази дата, служебен министър Атанас Илков, се срещна със своя турски колега в Истанбул, за да бъде направен анализ и..
Понятието " biodeutsch" ( биогермански) бе избрано за антидума за 2024 година в Германия. Защо журито определи това понятие за дискриминационно?..
В рубриката "Въпреки мрежата" Георги Марчев , журналист, работил като проверител на факти (факт-чекър), разказва как се проверяват факти и твърдения,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg