Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Антон Угринов с клас по актьорско майсторство в НАТФИЗ

Снимка: личен архив

Режисьорът и актьор Антон Угринов за първи път ще бъде художествен ръководител на клас по актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ.

"Над 20 години преподавам в НАТФИЗ актьорско за драматичен театър и режисура, но до този момент съм бил асистент, бил съм в класовете на проф. Атанас Атанасов, на проф. Стефан Данаилов. Това ще бъде моят първи клас, на който ще бъде художествен ръководител. За мен също е много интересно и истински се вълнувам с какви хора ще се срещна, как ще се образува този клас. Съдбата е особено нещо, човек никога не знае как се пресичат човешките животи", каза той в "Какво се случва".

Всеки един от нас е бил в ситуацията да е един от многото в театралния салон, но с чувството, че е единствен. Само ти и актьорите на сцената сте в театралния салон. Те говорят директно на теб, твоята душа и вътрешни битки, страхове и желания са разпознали и ти дават път към въпросите ти.

За да се стигне до този момент обаче, актьорите преминават през много – теория, практика, усещания, наблюдения, самонаблюдения, вглъбяване в образа и бягство от себе си, завръщане и заживяване с персонажа. Тъкмо на това ще учи студентите си Антон Угринов. На техники, работа с вътрешния емоционален свят, познание за функцията им в един театрален спектакъл, за динамичната им взаимовръзка с различните режисьорски стратегии.

"Да се стане актьор, е сложно нещо, защото е комбинация от страшно много неща. От опита си през години мога да кажа със сигурност, че характерът е едно най-важните неща – да имаш характер, за да се занимаваш с тази професия, да се развиваш. Разбира се, трябва да имаш талант, късмет, трябва да имаш страшно много неща, които да те поддържат, защото актьорската професия не е нещо, което човек може да върши механично, по инерция. Това е огромно натоварване, на всякакво ниво, защото ако за един музикант инструментът е това, с което работи, инструментът на актьора е неговата физика, неговата психика. Актьорът непрекъснато изразходва себе си - и по време на репетиции, и още повече по време на представление. Той работи със собствените си чувства, душа, сърце, мисли – обясни Угринов и продължи:Това е истински изтощително и ако седиш същински, истински, ако потъваш докрай, ако използваш актьорската професия, за да създаваш истинска среща с хората и по някакъв начин да се пресичаш с тези текстове, да ровиш вътре в себе си, е нещо, което е много трудно, но едновременно с това е и много вълнуващо и има огромен смисъл. Когато се случи някакъв момент на сцената, е нещо, което определено може да се запомни завинаги, осмисля битието ти и като човек, и като актьор."

Но кога актьорът е инструмент в ръцете на режисьора, а и на автора, чиято драматургия интерпретира, и кога е техен пълноправен партньор? Трябва ли и зрителят от своя страна да види представлението, плод на това партньорство, вътре в себе си и става ли и той партньор в него? Защо и този, който те въвежда в света на материята, която изучаваш, се оказва ключов за теб и твоите разбирания за изкуство?

Интересно е и дали човекът с отношение към изкуството се чувства леко неуютно в контекста, в който се намира страната ни по което и да е време, и дали има истина в онзи въпрос на късмет.

Чуйте всичко това и още от Антон Угринов в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Пожелай си нещо" с Пени Панайотопулу

"Пожелай си нещо" на гръцката режисьорка Пени Панайотопулу беше част от Балканския конкурс на 29-ия София филм фест. Филмът представлява социална драма, която пресъздава градски пейзажи и жизнени пространства, пълни със социални разломи, в които главният герой Костас губи контрол над себе си и с неимоверни усилия успява да запази вярата си в доброто..

публикувано на 06.04.25 в 10:15

"Контрасенсус" – стипендия за културни изследвания в чест на проф. Ивайло Дичев

Първите стипендии "Контрасенсус" за млади учени и насърчаване на изследователското любопитство, в чест и памет на проф. Ивайло Дичев, бяха връчени в края на миналата седмица. Идеята е на приятели, сътрудници, изследователи и близки хора до проф. Дичев. "Чудехме се какво би харесало на Ивайло и Иван Кръстев тогава каза: Той толкова много обичаше да..

публикувано на 06.04.25 в 10:15
Димитър Узунов, Емил Янев и доц. д-р Владимир Божилов (отляво на дясно)

Разходка из космоса на чудесата

В епизод 585 "Трамвай по желание" навлиза в бездънните простори на Вселената. Лоцман на нашите радиозрители   в необятната космическа територия отново е доц. д-р Владимир Божилов, зам.-декан на Физико-математическия университет на СУ "Св. Климент Охридски" и знаменит популяризатор на науката. А поводът е новият спектакъл, създаден в рамките на..

публикувано на 05.04.25 в 17:05

"Дизайн срещу съвременно изкуство" – артпотенциал без конфликт

В столичната галерия DOZA се открива изложбата "Дизайн срещу съвременно изкуство". Авторите на проекта са познатите на публиката визуални артисти, обединени в житейския и творчески тандем YO\KO+INA –  художниците Йонко Василев и Ина Василева . За съжаление Йонко Василев вече не е сред нас от лятото на 2023 година, но последните съвместни работи..

публикувано на 05.04.25 в 16:35

Поетическите сънища на Владимир Левчев

Голямата литературна и философска тема за съня и сънуването е занимавала и до днес е част от творчеството на поетите – от Калдерон до поколението на Владимир Левчев – Ани Илков и Румен Леонидов. Новата стихосбирка на Владимир Левчев "География на съня" се вписва в тази редица и неминуемо напомня стихотворението му, дало заглавието на негова книга от 80-те..

публикувано на 05.04.25 в 09:15