Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Антон Угринов с клас по актьорско майсторство в НАТФИЗ

Снимка: личен архив

Режисьорът и актьор Антон Угринов за първи път ще бъде художествен ръководител на клас по актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ.

"Над 20 години преподавам в НАТФИЗ актьорско за драматичен театър и режисура, но до този момент съм бил асистент, бил съм в класовете на проф. Атанас Атанасов, на проф. Стефан Данаилов. Това ще бъде моят първи клас, на който ще бъде художествен ръководител. За мен също е много интересно и истински се вълнувам с какви хора ще се срещна, как ще се образува този клас. Съдбата е особено нещо, човек никога не знае как се пресичат човешките животи", каза той в "Какво се случва".

Всеки един от нас е бил в ситуацията да е един от многото в театралния салон, но с чувството, че е единствен. Само ти и актьорите на сцената сте в театралния салон. Те говорят директно на теб, твоята душа и вътрешни битки, страхове и желания са разпознали и ти дават път към въпросите ти.

За да се стигне до този момент обаче, актьорите преминават през много – теория, практика, усещания, наблюдения, самонаблюдения, вглъбяване в образа и бягство от себе си, завръщане и заживяване с персонажа. Тъкмо на това ще учи студентите си Антон Угринов. На техники, работа с вътрешния емоционален свят, познание за функцията им в един театрален спектакъл, за динамичната им взаимовръзка с различните режисьорски стратегии.

"Да се стане актьор, е сложно нещо, защото е комбинация от страшно много неща. От опита си през години мога да кажа със сигурност, че характерът е едно най-важните неща – да имаш характер, за да се занимаваш с тази професия, да се развиваш. Разбира се, трябва да имаш талант, късмет, трябва да имаш страшно много неща, които да те поддържат, защото актьорската професия не е нещо, което човек може да върши механично, по инерция. Това е огромно натоварване, на всякакво ниво, защото ако за един музикант инструментът е това, с което работи, инструментът на актьора е неговата физика, неговата психика. Актьорът непрекъснато изразходва себе си - и по време на репетиции, и още повече по време на представление. Той работи със собствените си чувства, душа, сърце, мисли – обясни Угринов и продължи:Това е истински изтощително и ако седиш същински, истински, ако потъваш докрай, ако използваш актьорската професия, за да създаваш истинска среща с хората и по някакъв начин да се пресичаш с тези текстове, да ровиш вътре в себе си, е нещо, което е много трудно, но едновременно с това е и много вълнуващо и има огромен смисъл. Когато се случи някакъв момент на сцената, е нещо, което определено може да се запомни завинаги, осмисля битието ти и като човек, и като актьор."

Но кога актьорът е инструмент в ръцете на режисьора, а и на автора, чиято драматургия интерпретира, и кога е техен пълноправен партньор? Трябва ли и зрителят от своя страна да види представлението, плод на това партньорство, вътре в себе си и става ли и той партньор в него? Защо и този, който те въвежда в света на материята, която изучаваш, се оказва ключов за теб и твоите разбирания за изкуство?

Интересно е и дали човекът с отношение към изкуството се чувства леко неуютно в контекста, в който се намира страната ни по което и да е време, и дали има истина в онзи въпрос на късмет.

Чуйте всичко това и още от Антон Угринов в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кърт Вонегът

Изкуството в мен: Кърт Вонегът – между цинизма и метафизиката

Американският писател Кърт Вонегът e роден на 11 ноември 1922 година в Индианаполис като най-малкото от три деца. По време на Голямата депресия семейството му преживява много трудности. Майката му не успява да понесе бедността и мизерията и се самоубива, като по този начин травмира сина си за цял живот. Вонегът неведнъж е споделял, че му е..

публикувано на 17.11.25 в 14:21

"Неясните знаци" на проф. Маня Вапцарова като възможност за медитация

SIGNUM OBSCURUM светлина, проникваща през облак незададени въпроси следи от движението на ръката отпечатъци бяло, топло сиво, индиго, черно обгръщане от прозрачност четката плете паяжини проникваща чернота перо, отсичащо линии плътни или разкъсани следи от знаците до усещането видими образи невидим смисъл..

публикувано на 17.11.25 в 11:49
Покана за събитието

Конференцията MindFit Summit поставя психичното здраве на работното място на преден план

В корпоративната среда темата за психичното здраве все по-осезаемо се превръща в ключов фактор за ефективността, мотивацията и задържането на служители , а на 18 ноември в София предстои първата по рода си конференция MindFit Summit , която цели да постави по-категоричен акцент върху това колко важна е психичната устойчивост на хората в организациите...

обновено на 17.11.25 в 11:40
Антон Антонов

Антон Антонов показва живопис с ангелско присъствие и дъх на "Мащерка"

В  "Terra Култура" се срещаме с "Ангели" – създадени от художника и поет Антон Антонов , който представи изложба с ангелско присъствие заедно с поетична книга, озаглавена "Мащерка" във високото пространство на Националния литературен музей. Съществуват ли ангелите зависи от това как си представяме същността ни – дали не сме ние ангелите?  Все..

публикувано на 17.11.25 в 11:20
Надежда Московска и Христо Мухтанов

Младият поет Христо Мухтанов

Христо Мухтанов е роден в град Лясковец, където и израства. За първи път пише свои стихотворения и участва в литературни четения във великотърновската Природо-математическа гимназия "Васил Друмев". Има бакалавърска степен по макроикономика от УНСС, както и магистърска степен по финанси от същия университет.  През 2014 и 2015 бива отличен от журито..

публикувано на 17.11.25 в 10:26