Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Антон Угринов с клас по актьорско майсторство в НАТФИЗ

Снимка: личен архив

Режисьорът и актьор Антон Угринов за първи път ще бъде художествен ръководител на клас по актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ.

"Над 20 години преподавам в НАТФИЗ актьорско за драматичен театър и режисура, но до този момент съм бил асистент, бил съм в класовете на проф. Атанас Атанасов, на проф. Стефан Данаилов. Това ще бъде моят първи клас, на който ще бъде художествен ръководител. За мен също е много интересно и истински се вълнувам с какви хора ще се срещна, как ще се образува този клас. Съдбата е особено нещо, човек никога не знае как се пресичат човешките животи", каза той в "Какво се случва".

Всеки един от нас е бил в ситуацията да е един от многото в театралния салон, но с чувството, че е единствен. Само ти и актьорите на сцената сте в театралния салон. Те говорят директно на теб, твоята душа и вътрешни битки, страхове и желания са разпознали и ти дават път към въпросите ти.

За да се стигне до този момент обаче, актьорите преминават през много – теория, практика, усещания, наблюдения, самонаблюдения, вглъбяване в образа и бягство от себе си, завръщане и заживяване с персонажа. Тъкмо на това ще учи студентите си Антон Угринов. На техники, работа с вътрешния емоционален свят, познание за функцията им в един театрален спектакъл, за динамичната им взаимовръзка с различните режисьорски стратегии.

"Да се стане актьор, е сложно нещо, защото е комбинация от страшно много неща. От опита си през години мога да кажа със сигурност, че характерът е едно най-важните неща – да имаш характер, за да се занимаваш с тази професия, да се развиваш. Разбира се, трябва да имаш талант, късмет, трябва да имаш страшно много неща, които да те поддържат, защото актьорската професия не е нещо, което човек може да върши механично, по инерция. Това е огромно натоварване, на всякакво ниво, защото ако за един музикант инструментът е това, с което работи, инструментът на актьора е неговата физика, неговата психика. Актьорът непрекъснато изразходва себе си - и по време на репетиции, и още повече по време на представление. Той работи със собствените си чувства, душа, сърце, мисли – обясни Угринов и продължи:Това е истински изтощително и ако седиш същински, истински, ако потъваш докрай, ако използваш актьорската професия, за да създаваш истинска среща с хората и по някакъв начин да се пресичаш с тези текстове, да ровиш вътре в себе си, е нещо, което е много трудно, но едновременно с това е и много вълнуващо и има огромен смисъл. Когато се случи някакъв момент на сцената, е нещо, което определено може да се запомни завинаги, осмисля битието ти и като човек, и като актьор."

Но кога актьорът е инструмент в ръцете на режисьора, а и на автора, чиято драматургия интерпретира, и кога е техен пълноправен партньор? Трябва ли и зрителят от своя страна да види представлението, плод на това партньорство, вътре в себе си и става ли и той партньор в него? Защо и този, който те въвежда в света на материята, която изучаваш, се оказва ключов за теб и твоите разбирания за изкуство?

Интересно е и дали човекът с отношение към изкуството се чувства леко неуютно в контекста, в който се намира страната ни по което и да е време, и дали има истина в онзи въпрос на късмет.

Чуйте всичко това и още от Антон Угринов в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

За първи път на български роман на Иън Макгуайър

"Северните води" е завладяващ читателя роман от Иън Макгуайър, който е номиниран за "Букър" през 2016 година. Романът е неговата втора творба и печели няколко други награди, както и изключителна популярност след читателите. Би Би Си 2 прави минисериал по книгата с Колин Фаръл и Джак О’Конъл. Историята е изпълнена с динамика, героите са в китоловен..

публикувано на 13.07.25 в 09:10

"НевиДимо дете" – спектакъл в памет на Димо от P.I.F.

Колко видимо може да бъде невидимото и възможно ли е да имаме очи и сетива за него? На 13 юли от 19.00 часа в Габровския драматичен театър "Рачо Стоянов" за първи път на сцената ще оживее "НевиДимо дете" – спектакълът по музиката на група P.I.F. от авторския екип на "Портретът на Дориан Грей", начело с режисьорката Веселка Кунчева. Настоящите..

публикувано на 11.07.25 в 17:15

Колко струва сиренето?

В редакция "Хумор и сатира" следим отблизо важните неща и затова няма как да не забележим, че цената на сиренето в Испания направо е полудяла. Шокиращи подробности ще разкрием в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ще чуете: - Увод с рецитала на Ейсън Чортън от Ямайка на фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", с..

публикувано на 11.07.25 в 16:30

Балетът "Лебедово езеро" с премиера в Античния театър – Пловдив

Тази вечер Пловдивската опера представя премиерата на балета "Лебедово езеро". Диригент е Пьотр Сулковски. Публиката ще има възможност да се наслади на красивата музика и балет в Античния театър. Гостуват солисти от Испания, а оркестърът и балетният състав са от Oпера Пловдив.  Хореографът и ръководител на балетния състав Мариана Крънчева разказва за..

публикувано на 11.07.25 в 14:35
„Още и още покрови“, картина на Дина Стоев, 2025

Стряскащите картини на Дина Стоев

Дина Стоев (1994) е от младите художници с разпознаваем почерк. Неговите творби отразяват страховете и тревогите на днешния ден, стряскат, предизвикват размисъл. Цветовете крещят в на пръв поглед реалистичната картина, която е пред зрителя, а присъствието заедно с това на фантазното го отвежда в мрака на глобалните проблеми, съпътстващи живота ни...

публикувано на 11.07.25 в 10:25