Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Лоенгрин" в постановка от Виена

Снимка: Michael Pöhn/Wiener Staatsoper

"Никоя друга опера на Вагнер не е получила толкова хвалебствия или е била обект на толкова критични подигравки като Лоенгрин. Едно е ясно – предвид вътрешната противоречивост на пиесата, театърът е изправен пред върховното предизвикателство да развие проникновена и чувствителна деконструкция на своите ролеви модели и конфликтни структури. Културата на съмнението, отхвърлена и демонизирана в творбата и персонифицирана в образа на езическата вещица Ортруд, е единственото подходящо днес за епохалното и същевременно дълбоко подозрително изкуство на Вагнер.

"Усилването, реализацията и спецификацията на митично отдалеченото", изцяло в смисъла на цитата на Томас Ман тук, са дизайнерски стратегии, с които се съпоставя театралното изкуство на Вилер, Морабито и Виброк. Те са се потопили във фината мрежа от приказки и митове, в които се корени еклектичният мит на Вагнеровия Лоенгрин. В процеса те открили народна приказка, която започва: "Имало едно време един крал, който умрял, оставяйки две деца, син и дъщеря. Дъщерята беше една година по-голяма от сина. Един ден двете деца се караха кой да бъде крал, както братът каза: "Аз съм принц и ако има принцове наоколо, принцесите не могат да управляват."

Така от Виенската държавна опера анонсират своя нов прочит на операта "Лоенгрин" от Рихард Вагнер. Овациите са за проникновената интерпретация на диригента Кристиан Тилеман, който ръководи солистите, хора и оркестъра на известния Виенски оперен театър. В ролите се превъплъщават певците Малин Бистрьом, Дейвид Бът Филип, Мартин Гантнер, Аня Кампе, Георг Цепенфелд и Мартин Хеслер.

Бъдете с нас в съботната Оперна вечер на 13 юли от 20.00 часа, за да съпреживеем дългото пътешествие на Вагнеровите герои през любовта, добротата, невинността, съмнението, подмолността, коварството до реалната загуба на истината и доверието, които разрушават личния им свят.

По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

11-о издание на Plovdiv Jazz Fest през ноември

Plovdiv Jazz Fest  подготвя своето  11- о издание, което ще се състои  от  7 до 9 ноември в Пловдив. За поредна година един от най-значимите джаз фестивали в страната дава възможност на българската публика да се срещне с някои от големите имена в света на джаза днес. Всяка фестивална вечер от 7 до 9 ноември в Дом на културата "Борис Христов"  в..

публикувано на 15.10.25 в 16:35

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 октомври 2025

16 октомври Концерт на Андре Шуен (баритон) и Даниела Хайде (пиано). 3.00 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Четири сериозни песни (Vier ernste Gesänge), оп. 121: "И човек е подобен" (Denn es gehet dem Menschen); 2. "Обърнах се и погледнах" (Ich wandte mich und sahe an alle); 3. "О, смърт, как си горчива" (O Tod, wie bitter bist du); 4. "Ако говорех с..

публикувано на 15.10.25 в 09:31
Росица Милевска

Росица Милевска представя Double Vision с концерт в София

Българската арфистка, пианистка и композитор Росица Милевска се завръща в София със специален концерт, в който ще представи своя нов проект Double Vision. На сцената с нея ще застане френският барабанист Седрик Льо Дон – музикален партньор, с когото се изявяват заедно на престижни фестивали и клубове по целия свят. Албумът Double Vision предстои да..

публикувано на 15.10.25 в 08:30

"Моите песни" – музикално пътешествие с Камелия Тодорова

След успеха на авторския спектакъл "Моят глас" легендата на българската джаз и поп сцена Камелия Тодорова се завръща пред публиката в “Топлоцентрала” с нов музикален проект – "Моите песни“. Ако "Моят глас" e личен разказ, в който музиката се преплита със слово, то в "Моите песни" разказът е само музика в нова мултимедийна среда – жива, искрена и..

публикувано на 14.10.25 в 16:03
Лили Големинова и проф. д-р Владислав Андонов

Виолата е вече принцеса, а не Пепеляшка, поне по време на "Дните на виолата"

Има фестивали и фестивали. Има обичайно хубави и интересни, а има и такива, в рамките на които има много търсене, много намиране, много премиери, специално написано творби и оригинални концепции. "Дните на виолата" са от точно този тип фестивали. Започнали през 2015 по идея на проф. д-р Владислав Андонов (преподавател по виола, разбира се) от..

публикувано на 14.10.25 в 16:01