В поредния предизборен период и няколко дни до началото на учебната година отвсякъде изникват предложения за забрани. Предлага се да бъдат забранени рекламите на хазарт сред малолетните, въпреки че те вече са забранени. Предлага се забрана за консумиране на енергийни напитки от подрастващите – сякаш за първи път става ясно, че съществува ограничение за децата. За пореден път се заговаря и за забраната на смартфони в училищната среда.
Полезна мярка за подобряване на образованието в училище ли е готвената забрана на мобилните телефони – коментар във "Време за наука" на Ирина Манушева, преводач, граждански активист, родител и бивш учител.
По думите на Манушева най-важно е децата да бъдат върнати към смисъла на образованието и ползата от развитието в интелектуален план – нещо, което няма да се случи чрез поредица от назидателни забрани. Училището не бива да се превръща в изкуствена среда, в която учениците нямат връзка със своя свят. Подобни забрани водят до неспособността да се различават смислените от безсмислените правила и до тяхното пълно отрицание, допълва гостът.
Манушева подчертава, че прекомерната употреба на телефони не е уместна, но насочва вниманието към въпроса защо децата изпитват такава потребност. Денонощното използване на мобилни устройства е световен проблем, който у нас придобива голям мащаб, а коренът му е психологически, смята Манушева.
Децата от самото си раждане се нуждаят от близка връзка със зрели възрастни до себе си. Вместо това те биват отделяни в ясли, детски градини, училища, където семейството отсъства, а учителят демонстрира незаинтересованост от тяхното личностно развитие. Обезличаването в нашата учебна система е неминуемо, подчертава Манушева.
Този глад за привързаност и одобрение децата запълват чрез постоянната свързаност помежду си – през телефона. Доказано е, че връзката с мобилното устройство наподобява механизма на зависимостите, заявява Манушева.
Когато говорим за училището, трябва да мислим за това как привличаме вниманието на децата отвъд екрана на телефона, убедена е Манушева. Много учители преподават механично, замествайки по аналогов начин сухата информация от учебниците и екраните. Забраните, строгите учебни планове, системите за оценяване на резултатите не насърчават учителите да бъдат интересни на децата, смята Манушева.
В заключение гостът казва: "Ако има какво по-интересно да правят децата, разбира се, че няма да си гледат телефоните."
Целия разговор чуйте в звуковия файл:

Малкото курортно селище е основано през 1924 година като място за почивка на хората от съседното село Велика , което е разположено на 4 км навътре от брега и няма излаз на морето. Първоначално се е наричало Емберли, по името на известния сорт грозде, а по-късно е преименувано на Лозенец. Намира се в община Царево, постоянните му жители са около 600..
Войната в Украйна, защо и за кого е важен Покровск, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф. Тодор Тагарев : За кого е важен Покровск "Важен е за Русия, важен е и за Украйна, важен е и за това как се възприемат военните способности и капацитетът на двете страни в момента в световен план. И основно – от президента Тръмп. Това е..
Предаването "Другият до мен" (всеки понеделник от 15 до 16.30) започна нова рубрика – "Професия Човек", в партньорство с фондация "За нашите деца". Веднъж месечно срещаме аудиторията със социални работници, в най-общия смисъл на думата, които разказват истории от своята практика. Говорим за личната им мотивация, запознават ни с проблемите на..
Скандала с оставките в БиБиСи коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" журналистката Мария Спирова . Какво имаме "Имаме ситуация, която едновременно е много специфична за БиБиСи, като феномен, и същевременно надхвърля многократно конкретния проблем с кризата в БиБиСи . Мисля, че хората, които посочват, че в БиБиСи има криза ,..
Какво установи научното проучване, събрано в книгата "Медии и политика. Преплитане и влияние" на Илия Вълков, преподавател по журналистика в УНСС и водещ в програма "Хоризонт" на БНР. Демократични дефицити "Примерно там, където няма разделение на власт или където се губят границите, там, където няма взаимен контрол, там, където се овладяват..
Поредната стъпка, която МОН предприема, за да се справи с агресията сред учениците, е увеличаване на броя на училищните психолози и педагогически..
Войната в Украйна, защо и за кого е важен Покровск, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" проф. Тодор Тагарев : За кого е важен..
Всяка трета събота от ноември традиционно в цяла Европа и у нас царува театърът. Тази година събитието е на 15 ноември в множество театрални пространства..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg