Спокоен, мъдър, казва само толкова – колкото иска, осъзнат и приел себе си, обичащ се. Такъв е човекът на 50, такъв е и моноспектакълът, който се играе за 50-и път. Жив, дишащ с публиката си, с енергия, която те превзема и замисля. Тежи си на мястото и е повече тук и сега от всякога. А мястото е Голямата сцена на Народния театър, моноспектакълът – "Неведение". Той обаче те държи напълно във видение за тези "зад завесата". Тези с богатите души, тези от породата на влюбените в театъра. Тези, които му се вричат в любов, и той – колкото и да е всепоглъщащ – им отвръща със същото.
Днес, 17 септември, Народният театър ще отбележи юбилейното представление на авторския моноспектакъл на Албена Ставрева "Неведение" по специален начин. Преживяването ще е различно не самото защото 50-ото представление ще се изиграе на Голяма сцена вместо на сцена "Апостол Карамитев", не само защото ще бъде посветено на всички служители в театъра, които винаги остават "зад завесата", а и защото магията ще навърши уважаемите 50, с което напълно ще затвърди тайнството на театралното изкуство - всичко се случва с пиетет към живота и с любов към неговата чиста, детска и неописуемо любопитна природа.
Написала текста на един дъх и на ръка, напълно готова за срещата си с публиката, въоръжена с актьорския си арсенал от въображение, талант и идеи за интерпретации, Албена Ставрева влиза за 50 пъти в образа на Гичка Кукуто. Застава с буркан сладко и стар куфар в камбанарията на църквата и започва да разказва безумно смешни истории, в които се оглежда абсурдният изгубен свят на едно малко село. Смешни, но и тъжни истории за детинската доверчивост, която не прозира зло, дори когато се изправи лице в лице с него.
Идеята за "Неведение" всъщност се заражда покрай текст, който Албена пише за една бежанка. Докато работи с режисьорката Диана Добрева в "Народът на Вазов", този текст става повод писането на моноспектакъла да започне. Всичко е провокирано от вярата в доброто на Гичка Кукуто. Затова и Албена Ставрева иска нейната история да достигне доколкото се може повече хора. А сега, за 50-ата ѝ поява на сцената, актрисата е дообогатила образи ѝ с няколко много малки, секундни неща, които са специално и само за тази вечер.
За какво разказва "Неведение"? Как Албена Ставрева влиза в ролята на драматург, режисьор, сценограф и единствена актриса в спектакъла? Защо цялата история на Гичка Кукуто е написана на ръка и какво означава думите да са важни, а буквите - живи? Как се предава любовта към театъра и какво повече е нужно от доброта?
За всичко това чуйте от актрисата в звуковия файл.
Консултант на "Неведение" е Явор Гърдев, той е и кръстник на спектакъла. Композитор е Nikos Kypourgos. Музиката е на Юлиан Стоичков и Мира Искърова.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg